Vizsgapara: kevesebb csoki, több alvás

Itt a vizsgaidőszak, minden egyetemista a jegyzetei fölött görnyedve tanul a könyvtárakban. A kérdés csak az, hogy mennyire hatékony órák hosszat ülni a tananyag felett. Rengeteg fiatal hiszi ugyanis azt, hogy ha napokig a szobába zárkózva magol, akkor jobban megmarad a fejében a vizsga anyaga. 

hirdetés

 

Dr. Karádi Kázmér, a Magatartástudományi Intézet docense épp az ellenkezőjét javasolja. Óránként, kétóránként szakítsuk meg az egész napos tanulást. Relaxáljunk, aludjunk tíz percet, hallgassunk zenét, de a legjobb, ha a székből felállva átmozgatjuk a testrészeinket. A szüneteket érdemes két témakör vagy tantárgy között megejteni, ilyenkor ugyanis kevésbé mosódnak össze a fejünkben a tanultak.

A megszakítások mellett ajánlatos fél, egy órát a friss levegőn tölteni, vagy aktívan mozogni. Sokan sajnálják az időt ilyesmire, pedig serkenti a vérkeringést, ami  hatékonyabbá teszi a magolást.

Az éjszakába nyúló tanulás azonban nem ajánlott – mondja az orvos. A szervezetnek szüksége van az alvásra, ez idő alatt ráadásul megerősödik a memóriánk, a tananyag pedig leülepszik a fejben.

A leghatékonyabb módszereket mindenki kitapasztalja az évek alatt. Ám érdemes kipróbálni néhány technikát: a zene például a koncentrálásban, a csoporttársakkal közös tanulás pedig a megértésben segíthet. Ám az olyan módszerekhez, mint az alvás közben hallgatott tananyag, szkeptikusan áll a szakember. Dr. Karádi Kázmér szerint ez épp olyan, mintha bárányokat számolgatnánk: néhány perc múlva elálmosodunk tőle.

 

Mit együnk, hogy fogjon az agyunk?

Vizsgaidőszakban a táplálkozásra is érdemes figyelmet fordítani. Nem szerencsés túl zsíros ételeket enni  ilyenkor, azok ugyanis megterhelik a szervezetet,  így az energia az emésztésre fordítódik, nem a tanulásra – mondja Szekeresné Szabó Szilvia dietetikus. Együnk inkább sokszor keveset, mert ha teletömjük a hasunkat, akkor még el is álmosodhatunk.

A csoki (de elsősorban a 60% kakaótartalom feletti) és az édesség a magas cukortartalmuk miatt segíthetnek, de ezeket is csak módjával fogyasszuk, a túl sok cukortól ugyanis egy idő után széthullik a koncentrálóképesség.

A kávéval és az energiaitallal is vigyázzunk. A dietetikus egyáltalán nem javasolja az ilyen serkentő italok fogyasztását, ám ha mégis innánk, akkor naponta egynél többet semmiképp. A kávé nem olyan veszélyes, abból napi hármat-négyet is megihatunk, persze csak akkor, ha máskor is fogyasztjuk. Túlzásba vinni egyébként ezt sem érdemes, mert egy bizonyos mennyiségű koffein után túlpörög az agyunk, és nem tudunk koncentrálni.

A folyadékfogyasztás viszont nagyon fontos. Napi 1,5-2 liter víz mindenképpen kell a hatékony tanuláshoz.

Egyéb serkentőszerek

A gyógyszertárakban és bioboltokban számtalan, recept nélkül kapható agyserkentő vitamint lehet vásárolni. Az egyik pécsi patikában például észrevehetően megnő a koffeintartalmú tabletták forgalma a vizsgaidőszak alatt. Ez ugyanis, épp úgy, mint a kávé vagy a tea, élénkíti a szervezetet, ráadásul a húsz tabletta alig több mint ötszáz forint. Persze vannak drágább termékek is, 4000-5000 forint környékén ginkgo bilobából, guaranából vagy ginszenggyökérből készült étrend-kiegészítőket lehet vásárolni. Ezek a gyógynövény tartalmú szerek nemcsak élénkítenek, hanem a memóriára is jótékonyan hatnak.

 

 

 

[frame]

Drogok: nem…

Dr. Szemelyácz János addiktológus szerint nem jellemző, hogy vizsgaidőszakban megugrana a tiltott serkentőszereket használók száma. Legalábbis ők nem találkoznak a problémával. Azok az egyetemisták ugyanis, akik egyébként sem élnek drogokkal, nem ilyenkor próbálják ki azokat. Ritka esetben (főleg a külföldi diákok) megpróbálnak nála felnőttkori hiperaktivitás elleni gyógyszert felíratni. Persze sikertelenül. Ezt a tablettát ugyanis csak nagyon szigorú feltételek mellett szabad szedni, mert az egészséges szervezet számára  veszélyes lehet.[/frame]