Csírában az erő?

Manapság egyre nagyobb divat a csíráztatás. A természetes életmódra törekvők, a vegetáriánusok, a makrobiotikus étrendet követők már régóta szorgalmazzák a csírák fogyasztását. A csírázó mag ugyanis könnyen emészthető formában tartalmazza az összes szervezet számára szüksége tápanyagot. Pécsett is vannak rendszeres csírafogyasztók, de akadnak, akik sosem hallottak még jótékony hatásukról. Íme, egy kis segítség!

hirdetés

Milyen csírákat fogyaszthatunk? 

Gabonafélék, hüvelyesek, olajos magvak és zöldségfélék (retek, zsázsa, hajdina) csíráit. Ezeket készen is megvásárolhatjuk, de otthon magunk is csíráztathatunk. Például így.

csíra

Miért egészséges? 

A megfelelő hőmérséklet és a nedvesség hatására a magban levő tápanyagok biokémiai változáson mennek át. Az aktivizálódó enzimeknek köszönhetően a fehérjék aminosavakra, az összetett szénhidrátok cukrokra, a zsírok zsírsavakra bomlanak. Az ásványi anyagok vízben oldható ásványi sókká alakulnak, jelentősen nő a vitamintartalom is. A csírázó mag tehát könnyen emészthető formában tartalmazza az összes tápanyagot, mely az élethez szükséges – mondják a dietetikusok.

[note note_color=”#64dea4″]Fontos! 

Csak kifejezetten csíráztatásra szánt, vagy megbízható forrásból származó, esetleg magunk szárította, friss, egészséges magok használhatók fel otthoni csíráztatásra. Étkezési célra nem alkalmasak a csávázott mezőgazdasági vetőmagok. Csíráztatás előtt el kell távolítani a hibás szemeket; a fényezett, felezett, sugárkezeléssel fertőtlenített magvak, a töretek nem csíráznak ki. Nem ajánlatos keverni a különböző méretű, fajtájú magokat – olvasható a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének közleményében.[/note]

Felhasználás

Belekeverhetjük  müzlinkbe, salátákba, megszórhatjuk vele a szendvicsünket, dúsíthatjuk vele a levest, a főzeléket.

csíra

Íme néhány kiemelkedően egészséges csíra a pécsi Leitert Glória ajánlásával, akik férjével hét éve fogyasztanak csírákat, és eladásra is termelik azokat.

Lucernacsíra

Magas a C-, B-, B12-, D-, E- és K-vitamin-tartalma, sok benne a vas, a kálcium, a foszfor és a magnézium. Rendkívül jótékony hatással bír szív- és érrendszeri betegségek esetén, például megelőzi a vérrögök kialakulását. Növényi hormonjai hasonlatosak az ösztrogénhez, ezzel például a mellrák megelőzésében is hatásos.

Minden előnye mellett, a túlzott lucerna fogyasztásnak mellékhatásai is lehetnek. Okozhat krónikus gyulladásos kötőszöveti betegséget vagy átmenetileg vérszegénységet idézhet elő. Lehetséges az is, hogy a bőr fényérzékenysége fokozódik. Amerikai tanulmányok szerint a lucernamagok csíráztatása során olyan baktériumok szaporodnak el, amelyek főként az idős és beteg embereknél, de a gyerekeknél is fertőzéseket idézhetnek elő. Az ajánlás szerint az ő esetükben nem tanácsos nyersen fogyasztani a hajtásokat. 

Retekcsíra

A rengeteg vitamin és ásványi anyag mellett elsősorban kiemelkedően magas foszfortartalmáról ismert. Természetes antibiotikum és kiemelkedő a tisztító hatása, megfázás vagy nátha esetén oldja a nyálkalerakódásokat. Tökéletes vízhajtó, segít a kisebb vese- és epekövek eltávolításában.

Napraforgócsíra

Sok A-, C-, B-, D- és E-vitamint, valamint rezet, cinket, vasat, foszfort, kalciumot és jódot tartalmaz. Elsősorban méregtelenítő és tisztító hatású, és hatékonyan csökkenti a koleszterinszintet is.

csíra

[note note_color=”#f39681″]Óvatosan!

Az élettanilag jótékony hatások mellett a csírákkal nem árt óvatosan bánni. A tudatosvásárlók.hu weboldalnak a  Magyar Élelmiszer-biztonsági Hivatal is megerősítette, hogy a csírafogyasztásnak kockázata is lehet. A FAO és a WHO az étkezési csírákat ugyanis a közepesen kockázatos növényi eredetű élelmiszerek csoportjába sorolta azokat, mivel a csírák előállítási technológiája nemcsak a csírák, hanem a kórokozók szaporodása számára is ideális

A Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének javaslata szerint a csírák nyersen való fogyasztása semmiképpen sem ajánlható várandósoknak, 5 éves kor alatt vagy 60 éves kor felett, valamint legyengült immunrendszerűeknek. Vendéglátóhelyen lehetőleg ne fogyasszunk nyers növényi csírákat! A boltban vásároltaknál a címkén ellenőrizzük a hűtött termék frissességét, és a felhasználhatósági utasításokat!

[/note]