Így teheted eladhatóvá az ingatlanod

Home staging, vagyis az ingatlan “színpadra állítása” – Magyarországon még kevésbé elterjedt eljárásról van szó, melynek alapja a következő kérdés: hogyan lehet ingatlant értékesíteni a lehető leggyorsabban és a legmagasabb áron? Az eljárásról Vátyi Veronika beszélt nekünk, aki Pécsen és a környéken elsőként és egyelőre egyedüliként kezdett el ezzel a módszerrel dolgozni.

hirdetés

Külcsín és belbecs összjátéka

– A home staging – a tévhittel ellentétben – nem szimpla rendrakás és takarítás. Ezek elengedhetetlenek, de ezen felül jön a lényeg: el kell érni, hogy az ingatlan minél jobb fényben tűnjön fel, amihez a jó tulajdonságait, kihasználhatóságát kell hangsúlyozni. Ugyanakkor azt is le kell szögezni, hogy nem a hibák elrejtéséről van szó! – ismertette az alapokat Vátyi Veronika.

Vevőként a pénzéért mindenki minél modernebb, újabb, jobb állapotú, értékesebb és nagyobb lakást szeretne kapni. Úgy kell tehát alakítani a teret, hogy az érdeklődők könnyen beleszeressenek. Jó elrendezéssel és megfelelő színekkel meg lehet mutatni a kihasználhatóságot, otthonérzetet varázsolhatunk az értékesítésre kínált ingatlanba.

konyha2
Egy példa a konyha esetén (Fotó: Vátyi Veronika)

 

– A home staging lényegében pszichológia, marketing és lakberendezés együttese. Természetesen mindig az adott ingatlan egyedi esete mutatja, hogy pontosan mit kell tenni, de a lényeg, hogy minél több embernek tetsszen, tehát az eljárás egyik eszköze egyfajta személytelenítés – mondta a homestager.

Mit keresnek a vevők?

Az emberek úgy az életben, mint a leendő otthonuk esetén a harmóniát, a tisztaságot, a rendezettséget keresik. Ennek megfelelően az a cél, hogy ezt a pozitív hangulatot, összképet sikerüljön elérni a “színpadra állításkor”. Ehhez olyan apróságok is hozzájárulhatnak, mint a vágott virág, a friss kávé illata, hiszen ezek otthonérzetet adnak.

– Üres lakás esetén kicsit nehezebb a helyzet, a berendezetlen ingatlan ugyanis kisebbnek tűnik. Ilyenkor a feladat, hogy ezt ellensúlyozni tudjuk: kölcsönbútorokkal, kiegészítőkkel – pl. egy belógatott lámpával, képpel, tükörrel – lehet osztani a teret – magyarázta Vátyi Veronika.

előszoba
Egy példa az előszoba esetén (Fotó: Vátyi Veronika)

 

Amit érdemes elkerülni

A vevők az újat, a tisztát és a rendezettet keresik, így értelemszerűen mindennek az ellenkezője ellenszenves. Ha nagyon rossz állapotban van az ingatlan, akkor egyből a fogyó pénztárcát látják, vagyis a felújítás költségeinek súlyos számai lebegnek a szemük előtt. Veronika szerint az erős szélsőségek lehetnek még taszítóak: túl harsány falak, túl karakteres bútorok, rendezetlenség, kosz, hulló vakolat – ezeket igyekezzünk magunk orvosolni, hogy ne lehessen alku tárgya, mert biztos, hogy az eladó jár rosszabbul.

– Az eladóknak meg kell érteniük: nem biztos, hogy mindenkinek tetszik a mi ízlésünk – figyelmeztetett a szakember.

A személyes tárgyakat is jobb elcsomagolni, mert így az eladó felkészül a költözésre lélekben, jobb kedvvel fogadja a vevőket, akik így letisztultabb képet kapnak. Sokszor az ember maga ragaszkodik az ingatlanhoz, mert még érzelmileg kötődik hozzá. Ezt könnyű legyőzni úgy, ha elkezd összecsomagolni, elpakolni, elteszi mindazokat a személyes tárgyakat, amik nem kapcsolódnak kardinálisan a hétköznapokhoz.

geccokecók
Íme két elrettentő példa: így ne hirdessünk meg ingatlant eladásra! Forrás: geccodejoakecod

 

[box title=”Ilyen egy jól eladható lakás” box_color=”#a6ff0f”]
  • tiszta
  • rendezett
  • terei jól kihasználhatóak
  • otthonos
  • nem árulkodik korábbi tulajáról
  • plusz: online hirdetés esetén a jó fotó elengedhetetlen[/box]
konyha
Még egy konyhai példa (Fotó: Vátyi Veronika)

 

[box title=”Ami riasztó” box_color=”#ff1010″]
  • hivalkodó színek
  • extrém bútorok
  • személyes tárgyak
  • rendezetlenség
  • kosz[/box]

Hasznos beruházás

Ha valaki el akarja adni az ingatlanját, akkor már nem igazán akar belefektetni, azonban ezen túl kell látni, és meg kell érteni, hogy ez egy fontos, megtérülő beruházás – hívta fel a figyelmet Vátyi Veronika. Ha valaki nem tudja értékesíteni ingatlanját, akkor nem jut előrébb, hosszú távon tehát károsodik. Ami a konkrét számokat illeti: az ingatlan értékének 3-5%-a az átlagos összeg, amiből a home staging kihozható. Ez az összeg mindenképpen megtérül, hiszen az a jó, ha eladásra kínált ingatlanunk kitűnik a hasonló árú és minőségű ingatlanok közül.