Online vásárlás: merjünk vagy ne merjünk?

Az emberek egy része manapság már az alsóneműjét is az internetről rendeli, mások viszont még mindig ódzkodnak az online shoppingtól. Pedig az internetes vásárlástól nem kell tartani, csak körültekintően kell eljárnunk.

Előnyök

– Kényelmesen tudunk böngészni otthonról, nem kell hosszú órákon keresztül a plázákat róni, ha vásárolni szeretnénk. (Gondoljunk bele, hogy például a karácsonyi ajándékőrületkor mennyi időt és energiát spórolhatunk ezzel a megoldással!)

– Gyakran a bolti árnál kedvezőbben juthatunk hozzá bizonyos termékekhez, még a postaköltséggel együtt is.

– Sok online shop esetén megoldható, hogy nem otthonra, hanem az üzletbe rendeljük az árut, ez esetben nem kell postaköltséget fizetni, valamint felpróbálhatjuk a megrendelt terméket (pl. cipőt). Ha nem stimmel a méret, tulajdonképpen akkor sem vesztettünk semmit.

– Külföldi oldalakon olyan termékekhez is hozzájuthatunk, amiket itthon nem lehet beszerezni (pl. ruházat, könyvek, ajándéktárgyak stb.). Ha egyszerre rendelünk barátokkal, rokonokkal, akkor a szállítási díj miatt sem kell aggódni, mert így osztozhatunk a költségeken, sőt, léteznek olyan üzletek is, ahonnan a világ egész területére ingyenes a kiszállítás.

– Egyre több magyar online üzletet is találhatunk, ahol olyan márkákhoz juthatunk hozzá, amelyekhez boltban nem tudnánk, ráadásul szintén meglehetősen kedvező áron.

Vigyázz, átverés!

Az internetes vásárlás számos előnye mellett azért nem árt az óvatosság. A Baranya Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelőségének adatai szerint ugyanis bár egyre népszerűbb az online vásárlás, az emberek még mindig óvatlanok. Gyakran előfordul például, hogy a vásárló kifizette a megrendelt terméket, ám az mégsem érkezik meg a webáruházból. De a vásárlástól való elállás sem megy mindig simán. Vagy az elállási nyilatkozatára nem kap választ a vevő, vagy nem utalják vissza a termékért fizetett összeget, esetleg megkövetelik az eredeti csomagolás meglétét.

Legyünk körültekintőek!

Webáruházból történő vásárlás esetén első lépésként tájékozódjunk az áruházat üzemeltető cégről, egyéni vállalkozóról. Ellenőrizzük, hogy a beazonosításához szükséges adatok (név, cím, elérhetőség, cégjegyzékszám, adószám, kiállító cégbíróság megnevezése stb.) fel vannak-e tüntetve az online felületen.

Második lépésben győződjünk meg arról, hogy a megvásárolni kívánt termékkel kapcsolatban minden információhoz (típus, főbb jellemzői, tulajdonságai) könnyen hozzáférhetünk-e, pontos és részletes tájékoztatást kapunk-e a fizetési és szállítási, valamint az elállási jogunkkal kapcsolatos feltételekről, lehetőségekről.

Külföldi vállalkozás által üzemeltetett webáruház esetén mindig gondoljunk arra, hogy a vásárlással milyen problémák merülhetnek fel. Gyakran előfordul, hogy a termékhez nem mellékelnek magyar nyelvű használati-kezelési útmutatót.

Járjunk utána, hogy az általunk megvásárolni kívánt termék esetében van-e lehetőségünk elállni a vásárlástól. Jellegükből adódóan ugyanis vannak olyan termékek, amelyekre az elállás nem vonatkozik. Ebbe a kategóriába tartoznak például a méretre készített ruhák vagy az olyan áruk, amelyek természetüknél fogva nem szolgáltathatók vissza.

Milyen jogok illetik meg a vásárlókat?

elállási jog

Az interneten történő vásárláskor a termék megérkezését vagy a szolgáltatás igénybevételét követő 8 munkanapon belül indokolás nélkül elállhatunk a vásárlástól. Az utólagos bizonyíthatóság érdekében javasolt írásban elküldeni az elállási nyilatkozatunkat. Ilyenkor követelhetjük a termékért kifizetett összeg visszatérítését. Erre a vállalkozásnak 30 nap áll rendelkezésére.

 – általános szavatossági és garanciális jogok

Hibás termék szállítása esetén az általános garanciális és szavatossági szabályok alapján első körben kijavítást vagy kicserélést igényelhetünk, másodlagosan árleszállítást kérhetünk, végső esetben pedig visszakövetelhetjük a vételárat.

hirdetés
Uránia Mozi

Hirdetés