Péntek 13: a Gonosz Napja

Boszorkányok meglesése, rítusok a bő termésért és termékenységért – rengeteg néphiedelem kapcsolódik az adventi időszakhoz. December 13. Luca napja, ami idén ráadásul péntekre esik, ezért összegyűjtöttünk néhány ide kapcsolódó népszokást és hagyományt Kőszegi Gábor, néprajzos muzeológus, a Janus Pannonius Múzeum Néprajzi Osztályának munkatársa segítségével.

hirdetés

Szent Lucára emlékezünk

Szent Luca története eléggé elhomályosult mára, röviden a következőket kell tudni róla. Lucia előkelő szicíliai családból származott, a 3. század végén élt és tragikus körülmények között vértanúhalált halt. Egy pogány fiatalember feleségének szánták, azonban miután álmában megjelent neki Szent Ágota, felbontotta eljegyzését mondván, innentől Jézus menyasszonya. A vőlegény ezt nem vette jó néven, így a hatóságok közbenjárásával a történet csúnya véget ért: pogány szokásokra akarták kényszeríteni, megkínozták, tőrrel átdöfték a lány torkát. A halál azonban csak akkor érte el, amikor feladták neki az utolsó kenetet.

Jacobello del Fiore Szent Lúcia Szent Ágota sírjánál
Jacobello del Fiore: Szent Lúcia Szent Ágota sírjánál

 

A magyar népszokás szerint Luca boszorkány alakjában jelenik meg, ami ellentétben áll azzal, hogy valójában szent volt, aki mártírhalált halt.

A Luca név a Lux, vagyis fényesség szóból ered, ami az adventi időszakhoz is kapcsolódik: az adventi gyertyák az egyre növekvő fényességet, a sötétség leküzdését szimbolizálják.

Luca széke és a kalendárium

Lucától karácsonyig 12 nap telik el, ami a népi hit szerint a hónapokat szimbolizálja, így ezekben a napokban a következő évi időjárásra próbáltak következtetni a Luca-kalendárium segítségével.

luca szék
Luca széke

A Luca széknek 13 különböző fából kell készülnie, minden nap csak egy elemet lehet hozzátenni és karácsonyra kell elkészülnie. A hiedelem szerint az éjféli misén ráállva megláthatjuk a boszorkányokat. A banya azonban észreveszi, hogy kilesték, ezért üldözőbe veszi az illetőt. Neki mákot kell szórnia maga után menekülés közben, amivel időt nyerhet, ugyanis a boszorkány késztetést érez, hogy ezt felszedegesse. Ha sikerül a Luca széket mint egyetlen bizonyítékot a tűzre vetni, akkor megmenekül az, aki meglátta a boszorkányt, valamint elhárul az esetleges rontás a házról és annak népéről.

Búza, gombócok, kotyolás

Év vége felé az emberek már befejezték a mezőgazdasági munkákat, a napfordulóig rövidebbek a nappalok, hosszúak az éjszakák. Több idő jutott tehát babonákkal, hiedelmekkel foglalkozni, a jövőre vonatkozó következtetéseket levonni. Főleg a termés, szerelem, gazdagság, időjárás, rontás elhárítása körül forognak ezek a szokások.

Egyik ilyen a búza csíráztatása, ami egyfajta termékenységi rítus. Egy kis földbe kevés búzát vetettek és minden nap megöntözték. Ha karácsonyig kicsírázott, az termékenységre és jó termésre, gazdagságra utalt.

búza csíráztatás

Elődeink szerelmi mágiákat is bevetettek: a lányok Luca napján 12 gombócot főztek, mindegyikbe egy-egy férfinevet írtak. Amelyik gombóc először a felszínre jött, azt szétszedve meglátták, hogy fogják hívni a férjüket.

A kotyolás során fiatal suhancok jártak házról házra köszöntő jelleggel, az állatok és az asszonyok termékenységét elősegítve. Közben pajkos, pajzán, mondókákat mondtak:

[quote]Luca-Luca kitty-kotty, ha nem adnak pálinkát, levágom a gerendát, Luca-Luca három, a pálinkát várom.[/quote]

[quote]Kitty-kotty galagonya kettő, az én tököm is kettő, úgy járjon a fejsze a fába’, mint az én … a lányába’.[/quote]

Érdekes módon a néphagyomány több jeles napon is tilt bizonyos tevékenységeket. Munkatilalmak ennek megfelelően ilyenkor is szokásban voltak. A tyúkok tojásszaporulatát például nagyon féltették, ezért tilos volt ekkor varrni, nehogy bevarrják a tyúkok tojóját.

Nem szabadott továbbá kölcsönadni, mert Luca ellopja; seprűt elöl hagyni, mert a boszorkányok ráülnek; az asszonyoknak dolgozni, mert Luca megbünteti őket.

Ebben az időszakban egyébként kicsit megfordult a világ, felborult a szokásos napirend. Tréfálkozásból mindenféle csalafintaságot elkövettek: kútból vizet loptak, beöltözve koldulni jártak, akár ellopták a ház kapuját is.

péntek 13

Péntek, ráadásul 13.

A péntekhez és a 13-as számhoz alapvetően is negatív tartalmak kapcsolódnak, ha a kettő egy napra esik, az különösen szerencsétlen.

A 13, vagyis 12+1-es szám a történetek ismeretében nem szerencsés. Az utolsó vacsorán például Jézus és a 12 apostol volt jelen, bizonyos elbeszélések szerint éppen Júdás, az áruló ült le 13.-ként. De sok másik történetben is jelentős szerepe van ennek a számnak: Jákob, Odüsszeusz, Artúr király történetében, de a Kalevalában is feltűnik valamilyen módon.

A péntek Jézus megfeszítésének és a paradicsomi bűnbeesésnek a napja. A gonosz napjaként tartják számon, nem szerencsés ilyenkor költözni, utazni. Ilyenkor tartották Európában a kivégzéseket annak idején, hóhérok napjának is nevezik. A középkorban a templomos lovagrend tagjaival való leszámolás Franciaországban a 14. században szintén péntek 13-án történt.

Szóval nem árt, ha a mai napon mindenki körültekintően jár-kel.

  • Mária

    Bocsi, de nekem a képaláírással van bajom, mert ez a megjelenített kép:
    Lorenzo Lotta: Szent Lúcia a bíró előtt

    Azt a jelenetet ábrázolja, amikor vőlegénye a szegényeknek szétosztott vagyon miatt bíró elé citáltatta és ő vitatkozik Paschasius bíróval.

    Szent Ágota sírjánál édesanyjával volt.

  • tündérdöme

    re Észméker
    Önnek igaza van, ez a Kőszegi Gábor néprajzos muzeológus is jobban tenné, ha inkább a bozonikus húrelmélet interpretációjában segédkezne. Sokkal kevesebb nyomorúság jutna osztályrészünkül e kegyetlen világban!

  • vackor

    múzeumban.

  • vackor

    Kedves Kőszegi Gábor!

    Az ilyen mentalitású emberrel, mint a pécsi apa nem fogsz találkozni a múzeumba, de talán jobb is.

    Üdvözlettel: Vackor

  • Kőszegi Gábor

    Kedves Pécsi apa!

    Nem kívánok a névtelen, személyeskedő kommentelés végtelen folyamába beleveszni, így ezen válaszomat követően a cikkhez tartozó fórumba nem írok többet. A minden alapot nélkülöző vádaskodását a leghatározottabban visszautasítom és nem minősítem. Nemtől, kortól függetlenül továbbra is szívesen látunk (a kollégáim és én) mindenkit – Önt is – a múzeumban, legyen szó akár kiállításról, akár beszélgetésről. (Az előző hozzászólásomban írtakat – az akkori címzetten felül – továbbra is fenntartom minden kétkedő számára.)

    Üdvözlettel:
    Kőszegi Gábor

  • vackor

    Szerintem meg érdekes a cikk! Mi a fenének olvassátok, ha nem tetszik?

  • Észméker

    Igaza van az első hozzászólónak. A XXI. században, a hadronütköztetők és google szemüvegek korában már nem ezekkel az ósdi, szexista badarságokkal kellene traktálni az embereket, hanem korszerű és hasznos ismeretekkel.

  • vackor

    Pécsi apa, miből gondolod, hogy Luca egy fiatal nő?
    Te nem vagy normális!

  • nemegér

    Ki is mit akar felszedni, Jesszusom? E’vtársak, menjünk inkább múzeumba.

  • Pécsi apa

    Kőszegi Gábor! Undorító, hogy egy nyilvános fórumon próbál fiatal lányokat felszedni a tudás és műveltség álcájával! Mindenkinek azt javaslom, nagyon vigyázzon az ilyen figurákkal!

  • Kőszegi Gábor

    Kedves Luca!

    Talán egy más megközelítésben azt is lehetne mondani, hogy az írás feleleveníti a régen, széles körben élő néphagyományt. Picit több empátia és rugalmasság meglehet segíthet nem a rosszat belelátni hasonló tartalmakba. Mindenesetre álljon itt egy másik – talán ártatlanabb – hiedelem: régen a gyerekekkel ebben az időszakban mézet etettek, hogy megédesítse az életüket, s hogy szépen beszéljenek a másikról.
    Ha van rá érkezése, szívesen látom itt, a Janus Pannonius Múzeum Néprajzi Osztályán (Rákóczi út 15.) egy beszélgetésre, ami talán segít eloszlatni a rossz érzéseit.
    Üdvözlettel:
    Kőszegi Gábor

  • Re: Luca

    Gyökér vagy! Nem nő.

  • Luca

    Biztos, hogy egy közpénzből működtetett lapnak az a feladata, hogy irracionális nőellenes előítéleteket és babonákat népszerűsítsen?