Csigával kampányolnak a mellrák ellen

Nem első alkalommal terjed butának látszó, érthetetlen szöveg a Facebookon. Biztosan mindenki látta, vagy olvasta ismerősének üzenőfalán azt a furcsa szöveget, ami (egyébként) sokkal többre hivatott, mint idegesíteni az ismerősöket. Ez a nemes cél a mellrákellenes kampány. A kérdés már csak az, hogy valóban eléri-e a célját, vagy csakis az ominózus ismerős letiltását eredményezi.

[quote]

Tudom, senki nem olvassa, de néha amikor unatkozom, vajjal kenem be magamat, bebújok egy hálózsákba és végigcsúszok a konyhapadlón, eljátszom, hogy csiga vagyok.[/quote]

Így hangzik a legújabb szöveg, ami a napokban a közösségi oldalakon terjed. Látszólag teljesen értelmetlen ez a hosszabb mondat, mégis jobb ha tudjuk, hogy a szórakoztatáson kívül más célja is van a szöveg kiposztolásának, ez pedig a mellrákellenes kampány. Ám ez csak akkor derül ki, ha lájkoljuk a posztot. Aki arra vetemedik, hogy az idézet alatt megnyomja a tetszik gombot, kap némi információt:

Emlőrák, mellrák, nő, orvos, rózsaszín, rák

„A szabályok alapján: Kedves Csigaáldozat-társam, sajnálom. Vesztettem ebben a játékban, és Te is! Belájkoltad vagy hozzászóltál a megosztásomhoz, így Neked is meg kell osztanod az alábbi szöveget a faladon a mellrák elleni harcért (hacsak nem vesztetted el a humorérzékedet): Tudom, senki nem olvassa, de néha, amikor unatkozom, vajjal kenem be magamat, félig bebújok egy hálózsákba, és végigcsúszok a konyhapadlón, eljátszva, hogy csiga vagyok.”

Hogy mi az összefüggés, vagy van-e egyáltalán a figyelemfelkeltő szöveg és a kampány között, az nem teljesen egyértelmű, az viszont biztos, hogy kevesen tudják miről is van szó. Annak ellenére, hogy üzenetben a játékost beavatják a szabályokba, sok embernek nem áll össze a kép, hogy miként illeszkedik bele egy mellrákellenes kampányba ez az idézet. Az általunk megkérdezett pécsi résztvevők például, akik szintén megosztották a furcsa szöveget, értetlenül álltak a dolog előtt, nem látták az összefüggést a mellrákszűrés és a szokatlan szöveg között. Így, lehet a célját sem fogja elérni a kampány.

[note note_color=”#fa99c2″]

Az országos átlag azt mutatja, hogy a szervezett emlővizsgálatokra a leginkább veszélyeztetett korú, 35 év feletti nők fele sem megy el, miközben az időben felfedezett mellrákos esetek 80 százaléka gyógyítható. A mammográfiás vizit csupán 20 percet vesz igénybe és egyáltalán nem fájdalmas procedúra.[/note]

Mindig más a formája

Nem először vagyunk szemtanúi hasonló mozgalomnak, a közösségi oldal számos figyelemfelkeltő kampány platformja. A Kend a rúzst! mozgalom arra buzdította a nőket, hogy rendszeresen járjanak méhnyakrákszűrésre, a Nekem is fáj kampány a bántalmazott nők szenvedéseire szeretné felhívni a figyelmet. A FeelingNuts elsősorban pedig a férfiakat szólítja meg, ugyanis a hererák és más, az erősebbik nemet is érintő daganatok szűrési vizsgálatainak fontosságát hangsúlyozza, illetve biztosan emlékszünk a hírhedt Ice Bucket kihívásra. De találkozhattunk már érthetetlen posztokkal is Facebookon a méhnyakrákellenes mozgalom jegyében, például amikor a nők az alsóneműjük színét írták ki a falukra, vagy éppenséggel az angol gyümölcsnevekkel kódolt szerelmi státuszukat tették közzé.

Nekem is fáj 1
A Nekem is fáj kampány egyik képe

Eléri a célját?

Korábban megkérdeztük Lévai Richárdot, az RG Stúdió közösségi marketingspecialistáját, aki szerint az ilyesfajta kampányok sikere sok összetevőtől függ. Számít az alaptéma, illetve az, hogy eléri-e a célközönséget, valamint, hogy mekkora aktivitást eredményez a felhasználóktól. Ám alapvetően másként, jobban tud működni egy plakátnál, szórólapnál, ezekben az akciókban ugyanis mi is tevékenyen részt vehetünk, “nagykövetei” lehetünk egy-egy ügynek. Így egyfelől talán nekünk magunknak is eszünkbe jut, hogy el kellene mennünk mondjuk rákszűrésre, közben pedig az egyik ismerősünknek is eszébe fog jutni ugyanez, ha meglátja a fotónkat vagy az adott szöveget a közösségi oldalon.

Persze az, hogy egy-egy hasonló mozgalom mennyire lesz eredményes, az nehezen megjósolható, és nem is mindig mérhető. Sőt, az is meglehet, hogy az akció egy idő után elkopik, viccet csinálnak belőle, vagy átalakul.

Hirdetés