Hozott már zavarba a gondolat, hogy személyi edzőt fogadj?

Aki járt már edzőteremben, érezhette magát kellemetlenül az ismeretlen gépek hada között, és bizonytalanodhatott már el, hogy valóban jól végzi-e az adott gyakorlatot. Ezek a szituációk mind elkerülhetőek egy magánedző segítségével. Emellett persze más előnyei is vannak az irányított edzésnek. Kósz Gergely személyi edző már sok pécsi számára nyújtott segítséget. Mi arról kérdeztük, milyen előnyei vannak, ha az önálló edzés helyett emellett döntünk.  

hirdetés

Sokan érzik zavarban magukat attól, hogy magánedző segítségével végezzék a gyakorlatokat, így elsősorban ajánlások útján fordulnak szakemberhez.

–  Alapvetően engem is ajánlani szoktak ismerősök által. Olyan emberek, akiket már korábban, vagy még a mai napig edzek, illetve rehabilitálok adott esetben. Tehát véleményem szerint a leggyakoribb megkeresések a személyi edzők esetében a pozitív tapasztalatok alapján történnek akár edzésről, sérülés után kezelésekről, vagy ezek kombinációjáról legyen is szó – mondta Kósz Gergely.

edzés,aerobic2

Tévedés lenne azt hinnünk, hogy az edzők csak a hozzájuk forduló személyek fejlődésére koncentrálnak. Hasonlóan a legtöbb területhez, a magánedzésben is számos új technika, módszer lát napvilágot, így a folyamatos képzés elengedhetetlen. Így mindenki biztos lehet benne, hogy valóban jó kezekben van.

–  Rendkívül sokrétegűen és folyamatosan képzem magam. Van, hogy minden hétvégén valamilyen általam fontosnak tartott és a mestereim, Csíky Ferenc és Lakatos Péter által megszervezett szemináriumon, vagy továbbképzésen veszek részt. Ez okból hálás vagyok a mentoraimnak, akik által sokkal behatóbb ismeretekre tettem szert az utóbbi évek alatt.

A magánedzés tehát nem csupán a teremben található gépek alapos ismereteire koncentrálódik. A megfelelő szakember számos speciális módszer alapján tudja a legszükségesebb gyakorlatokat összeállítani, hogy a kívánt cél mielőtt elérhető legyen a súlyvesztés, vagy akár a rehabilitáció esetében is.

–  Személyi edzőhöz más és más indokkal fordulhatunk. Lehet az sérülés utáni rehabilitáció, “nyári forma” elérése, testsúly csökkentés, egy alap állóképesség el- illetve visszaszerzése, egészséges életmód elkezdése vagy kialakítása, vagy csupán csak a mozgásszegény életvitelből akar kiszabadulni.

Magánedző segítségével a gyakorlatok nem csak gépekkel, hanem speciális eszközökkel és módszerekkel is történnek, melyek miatt szintén érdemes megfontolni ezt a lehetőséget.

Szintén fontos érv lehet, hogy személyi edzés alkalmával a kifejezett rehabilitációra is lehetőség van több, külön erre a területre kifejlesztett módszer és technika segítségével. Valamint a mozgásszegény életmódot folytatók számára is tud iránymutatást adni, amely egy rendkívül jól mobilizáló gyakorlatokból tevődik össze.

–  Az SMR System egy habszivacs henger és rengeteget segít a regenerációban. Az edzéseim során folyamatosan alkalmazzuk (önmasszázs). Az FMS System, ami egy Funkcionális Mozgásmintaszűrés és egy komplett térképet ad számomra a kliens mozgásbeli/ízületi mobilitásáról, stabilitásáról és aszimmetriáiról. A BodyMapping, ami szintén segít a mozgásminőség javításának programozásánál és a testtartásbeli problémák szűrésénél és javításánál – sorolja a szakember, de kiemeli, edzőnként változhatnak a módszerek, így a tájékozódás során ajánlott mindig mások tapasztalatait is kikérni.

Természetesen ahhoz, hogy a leghatásosabb módszer legyen alkalmazható, elengedhetetlen az edzést megelőző személyes egyeztetés.

edzés,aerobik

– Első körben egy személyes konzultációra van szükség, ahol elmondja, mi lenne a célja, illetve meg kell tudni, hogy milyen eddig sérülése volt, vagy adott esetben van. Rendkívül fontos, hogy minden korábbi, vagy még fennálló sérülést meghatározzon, mert legyen akár 20 évvel ezelőtti, minden számít és nagyban befolyásolja a programozás és edzések menetét.

Mindenképpen hosszútávra kell terveznünk, még ha egy idő után már nem is jár hozzánk az adott személy. Egy olyan alapot kell megtanítanunk és felépítenünk egy edzésprogrammal, hogy később nyugodtan tudjon tovább edzeni egyedül. Fontos, hogy egy jó alappal és folyamatos ismétlésekkel gyakoroljunk egy adott mozgásmintát, hogy helyesen sajátítsák el a vendégek. Ez is tanulási fázis és hosszú távú, ha van egy biztos alapunk, arra sokkal könnyebben lehet építeni.

Mindezek mellett fontos azt is kiemelni a szakember szerint, hogy nem csak a teremben első alkalommal járók számára segíthetnek, de érdemes azoknak is legalább néhány alkalommal konzultálnunk szakavatott edzővel, akik eddig önállóan, vagy videók segítségével fejlesztették magukat.

– Vannak olyan vendégek, akik első alkalommal járnak edzőteremben, nekik mindenképpen kell egy “útbaigazítást” adnunk, egy irányt, amin elindulhatnak. Vannak, akik saját maguk edzői, de sokszor náluk is ki kell javítani technikákat, hisz nagyon sokan a youtube világából “tanulnak” és leginkább rosszat. Van, akinek kell az irányított edzés és a figyelem, hisz ezért választanak személyi edzőt, bízva a szakmai tudásukban. Rengeteg gyakorlat és mozgásminta van egy szakképzett edző tarsolyában, így például egy egyszerűnek vélt guggolásnál is rengeteg szempontra oda kell figyelni és irányítani a kliensünket, elkerülve a sérülést és megelőzni azt.