„Káros” környezetvédelem?

Előfordul, hogy bizonyos termékek vásárlásakor úgy hisszük, környezettudatosan cselekszünk, ám valójában ezekkel inkább ártunk a természetnek. A helyes, „zöld” gondolkodás nagyon fontos, nemcsak azért, mert másoknak jobbat teszünk, hanem önmagunknak is kedvezhetünk ezzel. Összegyűjtöttük a legismertebb tévhiteket.

Elsősorban le kell szögeznünk, hogy a környezettudatos életmód nem drágább, viszont gondolkodásmód-váltást és energiát igényel. Nehéz elzárni a csapot, ha megszoktuk, hogy folyik, miközben fogat mosunk, de a fáradság megéri – nem csak a környezetünknek, hanem nekünk is! Az alacsonyabb rezsiszámla, az egészségesebb táplálkozás és a „zöldebb” életmód csak javíthat életminőségünkön.

Íme a tévhitek:

Lebomló zacskók

Galambos Attila, a Zöld Fiatalok Egyesület koordinátora elmondta, hogy a lebomló műanyagzacskó csak egy marketingfogás, hiszen nem tudhatjuk, hogy milyen méreg kerülhet a környezetbe a lebomlása után. Lettnerné Berta Gabriella, a Pécsi Zöld Kör elnöke hozzátette, hogy a műanyag zacskó elemi szálai káros, nem látható egységekre bomlanak a talajban.

[note note_color=”#80f53d”]Vásárlóként vigyünk magunkkal kosarat vagy szatyrot, ne vegyünk se lebomló, se hagyományos zacskót![/note]

Zacskó

Energiatakarékos termékek cseréje

Lettnerné Berta Gabriella szerint az energiatakarékosság természetesen jó, ám a teljes, régi háztartási eszközkészlet cseréje energiatakarékosra nem mindig környezettudatos megoldás. Azok előállítási ára, a szállítása és a gyártása sokkal költségesebb lehet, mint ha maradnánk a régi megoldásoknál. Ha életünk során mindig a legújabbat és a legkorszerűbbet akarjuk megvenni, és évente lecseréljük a háztartási eszközöket, akkor az már nem környezettudatos.

[note note_color=”#80f53d”]Próbáljunk tartós, hosszú életű, minőségi energiatakarékos termékeket vásárolni![/note]

Ökológiai címkék

Galambos Attila szerint az ökológiai címkék olyan logók, amelyek azt hivatottak jelezni, hogy az adott terméket mennyire környezetbarát módon állították elő. Ezzel viszont az a baj, hogy minden országban más a logo szabályozása. Magyarországon például nincs jogszabály, ami tiltaná vagy korlátozná ezeknek a zöld címkéknek az alkalmazását. Így számos olyan kis piktogrammal  találkozhatunk, amiket a cégek önkényesen használnak – így semmilyen megbízható tartalom nincs a címke mögött.

[note note_color=”#80f53d”]Ha ökológiailag környezetbarát terméket szeretnénk venni, inkább kistermelőknél vásároljunk![/note]

Elektromos autó

A fosszilis üzemanyaggal működő autók leváltása elektromos vagy hidrogénnel működő kocsikra szintén részmegoldás. A Zöld Fiatalok Egyesületének koordinátora szerint azért, mert nem csak az üzemanyag-kibocsátás a legnagyobb probléma, hanem az autó helyfoglalása és az erőszakossága is. A városok zsúfoltsága és a balesetek száma is a környezettudatosság ügye. Az egészséges város víziójába az autó nem fél bele, hiszen nagy, gyors és agresszív, valamint maga után vonja az aszfaltozás igényét.

[note note_color=”#80f53d”]Ha környezettudatosan szeretnénk közlekedni, válasszuk a biciklit, amikor csak lehet![/note]

Source London

Szelektív hulladékgyűjtés

Galambos Attila elmondja, hogy a szelektív hulladékfeldolgozás is nehezen megoldott módszer manapság. Mivel iparrá alakult, ezért nem ösztönzi az embert arra, hogy magát a hulladéktermelést szüntessék meg. Ez így csak tüneti kezelés, hiszen egyes újrahasznosított termékeket, például a ruhákat nem tudjuk már újrahasznosítani – így a szelektíven gondolkodás csak halogatás.

[note note_color=”#80f53d”]A megoldás az, ha megpróbálunk egyáltalán nem termelni hulladékot – ennek a megvalósítása azonban a mai napig dilemma![/note]

Hirdetés

5 HOZZÁSZÓLÁS

  1. Újabb copy-paste cikk, minimális újságírói energiabefektetéssel… 🙁

    Kedves Sára!

    Ha valóban érdemi információkat akar átadni, és nem csak kipipálni a feladatot, inkább válasszon ki alkalmanként 1-1 témát.
    Ilyen összetett kérdésekre 2-3 mondatos választ adni, mint amilyen például az elektromos autó, egész egyszerűen félrevezető.

    Egyetlen dologra alkalmasak az ilyen felületes írások: tévhitek terjesztésére.

    Ja, hogy pont ezek ellen írodott a cikk?

  2. Részleteiben jogos kételyek ezek, csak az a gond, hogy azt sugallják, hogyha úgymond ezek sem megoldások, akkor ezekre is kár időt és energiát pazarolni, minden menjen úgy, mint eddig.

    Ha a védjegyeket következetesen alkalmazzák, akkor a tiszta polipropilén ill. cellulóz (celofán) alapú csomagolóanyagok kb. annyira környezetszennyezők, mint a -nem festett – papír, és éppúgy égethetők és lebomlanak, na persze a mi éghajlatunkon éppolyan lassan, mint a falevelek. Persze, a gyártásuk viszont anyag-és energiaigényes. Ezt korlátozni például termékdíjakkal lehetne. Akár helyi önkormányzati szinten.

    Az elektromos autó az atomlobbi nagy szívügye (máshová már nemigen tudnának sokkal több áramot elpasszolni, bár elméletileg meglepő módon kimutatható, hogy az összesített elektromos energiaigényt ez állítólag 20%-nál jobban nem növelné meg teljes elektrizáltság esetén sem). Viszont az egyéni autóhasználat így is pazarlás, dugók, stb., tehát a személygépkocsik jobb kihasználását lehetővé tévő kommunális autóhasználat (van, ahol működik) lenne a legjobb megoldás. És nem is beszélve a tömegközlekedésről.

    A szelektív hulladékgyűjtés pedig elengedhetetlen, ha az anyagok racionális recirkulációját, újrahasznosítását el akarjuk érni, és minél kevesebbet hulladéklerakókba rakni, akár illegálisan, akár legálisan. Igen, ez egy ipar, és éppenséggel nem baj, ha egyre fontosabb. Az ökoszisztémák alapvető része a lebontás, visszaforgatás, recirkuláció – az emberi civilizációból az ipari forradalom után eltűnt (lettek a szeméthegyek), most újra létre kell hozni -iparként.

  3. Tisztelettel kérem Önöket, ne hozzanak szégyent a (zöld)szakmai tudásukkal a Zöldmozgalomra!
    🙁
    “Lebomló zacskók
    Galambos Attila, a Zöld Fiatalok Egyesület koordinátora elmondta, hogy a lebomló műanyagzacskó csak egy marketingfogás, hiszen nem tudhatjuk, hogy milyen méreg kerülhet a környezetbe a zacskó lebomlása után. Lettnerné Berta Gabriella, a Pécsi Zöld Kör elnöke hozzátette, hogy a műanyag zacskó elemi szálai károsabb, nem látható egységekre bomlanak a talajban.”

    ZM

  4. Éppen most nézegetem, hogy vegyek egy elektromos autót. 3 ovis/isis gyerek mellé napi 60-70 km. A napi logisztika tutira bejönne biciklivel. :-). Ja, nem az alföldön lakunk, ahol a kakas túrja össze a nagy dombokat. Láttam már a nagyon zöldeket nagyon nagy terepjárókkal védeni a környezetet…:(

  5. “nem csak az üzemanyag-kibocsátás a legnagyobb probléma”? Javaslom, hogy a “zöld fiatal” töltsön el egy hetet egy főutvonal mellett a szabadban vagy költözzön Pekingbe, és azonnal észreveszi mekkora baj a kibocsájtás.

Comments are closed.