Ez Pécs legértékesebb területe

Őszre kész az új pécsi park - Fotó: facebook.com/centralparkpecs

Csaba Ders városi főépítész szerint kell és lehet is foglalkozni a Budai vám-Gyárváros-Tüskésrét-Balokány-Északmegyer-Bolgárkert között húzódó területtel. Többek között szabadidőparkokat, sportolási célt szolgáló területeket, vízgyűjtő tavakat és ipari létesítményeket vagy akár lakóingatlanokat is lehetne ide építeni. 

Foghíjas telkek, elhagyott ipari létesítmények, több hektárnyi gazos mezők, a Pécsi-víz kétes medre, elhanyagoltság jellemzi jó ideje Pécsnek ezt a részét. Ez a több száz hektárnyi terület a város természetes kettészakadása nyomán jött létre: a vasútvonal az akkori városperemnél kezdődött, emellett a legalacsonyabban fekvő részeket nem is jelölték ki hasznosításra a múltban.

Pécs nyugat felől. Jól látszik, hogy Uránvárostól délre bőven van terület.
Pécs nyugat felől. Jól látszik, hogy Uránvárostól délre bőven van terület.

– Egyértelmű, hogy a Budai vámtól majdnem Pellérdig, a Pécsi-víz két oldalán lévő terület a város legértékesebb, legnagyobb lehetőségek előtt álló területe – mondja Csaba Ders, a város főépítésze, aki hozzátette: az új településfejlesztési koncepció kiemelten foglalkozik a városrésszel. – Elsősorban a 2014 és 2020 közötti uniós fejlesztési forrásokat megcélozva kell helyzetbe hozni a területet a Nyugat-Európában már bevált beruházásokkal. Ezek lényege, hogy a város terjeszkedését nem a külső területek felé oldják meg, hanem a meglévő részek fejlesztésével – mondja a főépítész.

Ugyanez a heéyzet kelet felől. Jobbra Tüskésrét, balra a Verseny utca környéke.
Ugyanez a helyzet kelet felől. Jobbra Tüskésrét, balra a Verseny utca környéke.

Az egyik cél, hogy a ma kihasználatlan zöld területeken rekreációs parkokat alakíthatnak ki – Malomvölgy mintájára – például Tüskésréten és környékén. Egy ilyen beruházás már el is indult. Csaba Ders szerint az alulhasznált területek most még kusza tulajdoni viszonyait is rendezni fogják, hogy a telkeket ki lehessen ajánlani a beruházóknak.

– Pécs azt szeretné elérni, hogy a múltban rosszul kihasznált területeit folyamatosan és tervszerűen rehabilitálja, erősítve ezzel az egyes városrészek kapcsolatát. Éppen ezért a közlekedést is át kell gondolni majd a későbbiekben a belváros és a Kertváros között – mondja a főépítész.

A városban jelenleg is folyik például egy olyan közlekedési csomópont tervezése, amelyben a vasúti, helyi- és távolsági buszok együttesen kapnak központot. A legszerencsésebb az lenne, ha a komplett vasúti csomópontot a föld alá tudnák vinni – persze ez csak távlati terv. Ekkor ugyanis Pécs két legnagyobb városrésze kapcsolódhatna egybe közvetlenül, ami számos üzleti és gazdasági lehetőséget rejt, nem beszélve a városlakók kényelméről.

Hirdetés