Drága, pontatlan és koszos. Mi az?

Hatalmasat drágult a vasút az utóbbi tíz évben Magyarországon, miközben még mindig nálunk a legpontatlanabbak a vonatok, és az infrastruktúra sem fejlődik hatalmas ütemben, írja az Index.hu.

hirdetés

Az Európai Bizottság napokban publikált kétrészes tanulmányában szó esik az európai vasúthasználati szokásokról, a vonatok felszereltségéről, a hálózatok tulajdoni viszonyairól, az árakról, a dolgozók összetételéről. A jelentés egyik fontos üzenete, hogy kezd kialakulni Kelet-Európában egy fenntarthatatlan folyamat: egyre többen autóznak vonat helyett, és ezért az állam számára is egyre kevésbé fontos a vasút. Csökken a járatok száma, ami miatt pedig aztán még kevesebben választják a vasutat.

Jól látszik, hogy a magyarok európai összevetésben kimondottan nagy vonatozók. A megkérdezettek közel ötöde havonta többször is utazik, 8 százalékuk pedig legalább hetente egyszer vonatra száll. Mindössze az emberek harmada mondta, hogy soha nem vonatozik, olvasható a cikkben.

A pályaudvaraik minőségével leginkább az észtek elégedetlenek, 59 százalékuk gondolja úgy, hogy a szolgáltatások minősége nagyon alacsony a megállókban, miközben a briteknél ugyanez az arány mindössze 15 százalék. Magyarország ebből a szempontból inkább a mezőny hátsó részében van, nálunk az emberek 38 százaléka elégedetlen. Sokkal meglepőbb, hogy akad 15 százalék, aki határozottan elégedett, és magas színvonalúnak tartja a magyar vasúti megállókat.

2011-ről 2012-re Szlovákiában drágult a legnagyobbat a vonatozás, 35 százalékkal került többe, míg nálunk az uniós átlag alatt, mindössze néhány százalékot nőtt az ár. De nagyon más a helyzet, ha a 2005–2012-es időszakot nézzük. Miközben az infrastruktúra nem fejlődött látványosan, Magyarországon csaknem száz százalékot drágult a vasút. Ennél csak Lettországban volt nagyobb drágulás.