Tanár helyett robot tanít rajzolni és zongorázni

Ha felcsatolja kezére, gyönyörűen rajzolni vagy zongorázni is megtanítja egy dán fejlesztésű robot – írja az Origo.hu

Egy koppenhágai végzős tervezőmérnök találmánya megfordítja az idáig megszokott szerepeket, melyben az ember tanítja meg a gépeket bizonyos feladatok elvégzésére. A Teacher nevű, kézre kapcsolható gép használójának ujjait irányítva taníthatja meg az embert rajzolni vagy zongorázni.

Saurabh Datta, a gép készítője általános iskolai emlékeiből merített ihletet a szerkezet tervezésekor. Tanára az ábécé tanítása során az izommemóriát hívta segítségül: a betűkön vezette diákjai kezét, így segítette elő a megfelelő mozdulatok rögzülését az agyban és a kéz izmaiban. Datta ezt ültette át a technológia nyelvére, és egy olyan szerkezetet alkotott, ami a gyengéden, mégis határozottan irányító tanári kezet hivatott utánozni egyes finom mozdulatok megtanulása során, legyen az rajzolás vagy zongorázás – írja a Wired.

A Teacher az úgynevezett érintési és mozgási visszajelentés elvét használja, melynek lényege, hogy a gép bizonyos mozdulatok elvégzése közben vagy után valamilyen módon jelzést küld a felhasználónak. Ez leginkább a mobiltelefonok haptic feedback funkciójára hasonlít: ez biztosítja, hogy ha megnyomunk egy virtuális gombot az érintőképernyőn, egy pillanatra az egész készülék megremeg. Emellett a videjátékos irányítókban alkalmazott force feedback technológiát is alkalmazza az eszköz: ez az a megoldás, ami például játékkormányokban tart ellen, amikor egy gyors kanyart próbálunk bevenni egy virtuális autóval.

A kísérletek során nem minden zajlott zökkenőmentesen. A Teacher különböző geometriai ábrák rajzolásának tanítása közben vibrálással és erőkifejtéssel tereli a megfelelő irányba a mozdulatokat. A készítő elmondása szerint a feszültebb pillanatokban a gépet kipróbáló emberek hajlamosak voltak erővel átvenni az irányítást a gép felett – ez némileg aláásta az eredeti célt, vagyis a gép segítségével történő, érintésen és mozdulatokon alapuló tanulást.

A fiatal mérnök szerint a többszintű irányítás megosztás jelenthet erre megoldást, hogy a felhasználó ne érezze úgy, hogy a gép dominálja őt – hiszen a végső cél egy olyan robot megalkotása, ami segíti az embert meglévő képességeinek kiaknázásában és fejlesztésében.

Kiemelt kép forrása: dattasaurabh.com