8 C
Pécs
csütörtök, április 25, 2024
KezdőlapHírzónaA Historic Eb-futam marad a Mecsek-ralin

A Historic Eb-futam marad a Mecsek-ralin

A tavalyi szakmai és közönségsiker ellenére Pécs az idén anyagi okokból visszalépni kényszerült az IRC-és Európa-kupa betétfutam megrendezésétől, így csak a hazai, vagyis az ORB, illetve a historic Eb-sorozat mezőnye száguldhat majd a 46. Mecsek-ralin június első hétvégéjén.

Az már a múlt héten megjelent rövid rendezői közleményből is kiderült, hogy Jelen István és csapata anyagi okokból kényszerült a különben nem könnyű lépés megtételére, azaz az IRC-futam lemondására. A neten villámgyorsan „körbeérő” hírhez érkező számtalan komment, olvasói hozzászólás ugyanakkor azt tükrözi, hogy a ralibarátok meglehetősen pontatlan információkkal rendelkeznek arról, mi is húzódhat a háttérben, milyen költségekkel is jár egy ilyen rangos futam. A Pécsi Hírek most „tiszta vizet önt a pohárba”.

Kezdjük a sort „kicsiben”: egy hazai, vagyis ORB-futam nagyjából 30-35 millióból kihozható. A Historic Eb – és ne feledjük itt újra hangsúlyozni jó hírként, ez a sorozat ismét Pécsre látogat! – további 25-30 millióra rúg, a kettő összesen tehát nagyjából 60-65 millióból tető alá hozható.

És most jön a „nagy ugrás”, az IRC ugyanis mindezen felül további kb. 100 milliót igényel! És hogy mi kerül ezen ennyibe? Maga a jogdíj, vagyis csak az, hogy a pécsi plakáton is ott díszeleghet az IRC-logó, 200 ezer euró… Ezen fölül a házigazdának kell állnia az Eurosport 18 fős „küldöttségének” repülőjegyét, szállását, teljes ellátását (az ugyancsak meghatározott, és nem alsó kategóriás…, bérautóktól a korlátlan telefonkártya-használatig bezárólag…). Ugyanígy a tévéstáb teljes, precízen, típusra megszabott technikájának, a közvetítőkocsiknak a bérleti díja is a rendezőt terheli – mindezek együtt nagyjából 30-35 millióra rúgnak. És egy kuriózum: ugyancsak a rendező köteles a légi forgatócsoport rendelkezésére bocsátani a gyorsaságik fölött köröző (természetesen speciálisan felszerelt) helikoptert – ez tavaly újabb 21 milliót kóstált. Azt hiszem, ez az a pont, ahol kár is a listát folytatni…

Ezekhez az óriási számokhoz kellene tehát igazítani a bevételi oldalt is. Ami annak ellenére nem könnyű – ezúttal, nincs mit szépíteni, nem is sikerült –, hogy nagyon sok támogató, többek között az önkormányzat most is a futam mellé állt.

Tavaly, az első verseny beindításához, de hangsúlyozottan csak az első alkalomra, az állam is hozzájárult a rendezéshez ötvenmillió forinttal, ezt az idén teljes egészében szponzoroktól kellett volna kipótolni.

Miközben rengeteg közreműködő, beszállító ugyancsak „baráti árakon”, netán ingyen, sőt, sok esetben saját anyagi hozzájárulással segítené most is a szervezőket, az a bizonyos plusz százmillió még így is nagyon távolinak tűnik. Ám sajnos éppen azok mutatták a legkisebb hajlandóságot a „segítségre” (az idézőjel fontos, sokkal pontosabb kifejezés lenne ugyanis a „kis befektetés a nagy nyereség reményében”), akik a tavalyi pécsi nemzetközi turistaáradat legnagyobb, mondhatjuk egyedüli nyertesei voltak: a szállodák, szállásadók, vendéglátósok.

Bár közvetlen és pontos statisztikáról nem tudok, a legszolidabb becslések is több milliárdos pécsi költésről szóltak (ne feledjük, a hosszú hétvégét csaknem százötvenezren töltötték itt, míg a résztvevők és közreműködők csaknem egy hétig Pécsett vagy a környéken laktak), amelyből bizonyára a haszon sem volt csekély. Ám ez a kör sajnos, a jelek szerint nem szívesen „fekteti be” még e haszon kis részét sem a futam támogatásába. Legtöbben „természetesnek” vették, hogy valaki más kikaparta nekik a gesztenyét, és nekik csak a telefont kellett felkapkodniuk, hogy kiadják a hoteleknek-moteleknek jószerivel még a portásfülkéit is, ráadásul speciális Mecsek-rali felárral. Talán az idei „lyuk” elgondolkodtatja őket is…

Azt ugyanis szintén fontos hangsúlyozni, hogy a mostani lemondás nem „végleges”. A szervezők ugyanis ezzel csaknem párhuzamosan máris megkezdték az előkészítését a sorozat 2013-as Pécsre hozatalának – amihez viszont a mostaninál sokkal nagyobb összefogásra lesz szükség. Ám a tavalyi siker alapján valószínűleg ismét megérné megpróbálni…

Szűcs Zsolt, a Mecsek-rali sajtófőnöke

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Hírzóna

Abszolút Nő