A jövőre épít a királyegyházi cementmű

Ősszel adták át a Lafarge és a Strabag mintegy 75 milliárd forintból épült cementművét a baranyai Királyegyházán. A hatalmas cementművet irányító cég, a Lafarge Cement Magyarország Kft. ügyvezetője, Frédéric Aubet szerint a jövő megrendeléseire építenek, egyelőre azonban csak szakaszosan termelnek.

hirdetés

– A technológiai teljesítményt, a termékek minőségét illetően nagyon kedvezőek a tapasztalataink. A próbaüzem során a berendezések finomhangolása és beállítása is megtörtént, mely elsősorban az energia-hatékonyságra irányult. Ez az időszak alkalmas volt arra is, hogy felmérjük, a berendezéseinket hogyan tudjuk a legoptimálisabban használni, hiszen ez a környezeti hatásokat is befolyásolja.

– Korábban tartottak attól is, hogy a gyár beszennyezheti a levegőt…
– A tesztüzem alatt végzett méréseink során kiderült: a környezetterhelésünk messze az előírt határértékek alatt van, a porkibocsátásunk a beépített kilencvenegy zsákos, speciális szűrőberendezésnek köszönhetően csupán néhány százaléka a hatóság által előírt értéknek.

– Úgy tudom, hogy e tesztüzem során akár néhány napra is leállhatnak – erre került néhány napja is. Ennek mi az oka?
– Abban az esetben, ha a berendezés nem az előírásoknak megfelelően üzemel, le kell állítani, és szükséges a beállított paramétereket módosítani. A cement előállítása folyamatos munkát igényel. Bizonyos berendezések esetében előfordulhat, hogy átmenetileg le kell állítani. A vevők ebből nem vesznek észre semmit: a rendelkezésre álló termékkészleteink biztosítják a zökkenőmentes kiszállítást.

– Milyen volumenben termelnek majd?
– Az új gyáregység egymillió tonna cement előállítására alkalmas egy évben. Ennek nagy részét elsősorban magyarországi építkezésekhez értékesítenénk. A jelenlegi piaci viszonyokból következően a kemenceüzem szempontjából szakaszos termelést folytatunk. Az a célunk, hogy 2012-ben, majd a rákövetkező évben is már jelentősen megnöveljük magyarországi piaci részesedésünket. Megjegyzem: Magyarországon negyven évvel ezelőtt volt legutóbb a mostanihoz hasonló visszaesés az építőiparban. 2007-ben még évi 4,5 millió tonna cement termelésére volt szükség, ez 2010-re 2,5 millió tonnára, 2011-re pedig várhatóan 2,2 millió tonnára csökken. A prognózisokból következően pedig a gyár várhatóan nem tudja teljes kapacitását kihasználni a következő évben.

– Jelenleg hány dolgozót alkalmaznak, s terveznek-e bővítést?
– A beruházással összesen százharminc munkahelyet teremtettünk, az alkalmazottak egyharmada tartósan munkanélküli volt. A cementgyár közvetetten további háromszáz embernek ad munkát. A gyár üzemeltetésében résztvevők legnagyobb része már alkalmazásra került. A hetvenöt milliárdos építkezésen több mint háromezer-ötszáz ember dolgozott – jelentős részük a régióból került ki. Egyébként a magyar tulajdonban lévő vállalkozások hozzávetőlegesen 30 milliárd forint értékű megbízásban részesültek. Az üzem elkészített termékeinek alapanyaga teljes mértékben hazai eredetű, a magyar beszállítók aránya több mint kilencven százalékos, s jelentős részük kis- és közepes méretű vállalkozás.

– A Pécs melletti cementmű mely piacokat érné el?
– Mivel a cement szállítása drága, ezért az a gyakorlat, hogy az ilyen létesítmények nem szállítanak háromszáz kilométernél messzebb. Ez a mi esetünkben is igaz. Új szereplőnek számítunk a hazai piacon, hiszen nemrég kezdtük meg gyártási tevékenységünket. A királyegyházi projektben rejlő lehetőség fontos, hiszen a kormány nemrégiben jelentette be gazdaságfejlesztési terveit, amelyek egyik fő pillére az infrastruktúra-fejlesztés. Cégünk máris megkezdte a cement szállítását a pécsi egyetem most épülő kutatóközpontjához, a Science Buildinghez. Emellett egy közös projekt megvalósításán dolgozunk a győri Audi-gyárral. Hosszabb távon a helyi csapat által készített királyegyházi termék kihagyhatatlannak bizonyulhat mind az autópályák, mind a lakóingatlanok építése során.