Már éjjel is vadásznak a gyorshajtókra

Immár az az autós sem érezheti magát biztonságban, aki könnyelműségből, vagy a gyér forgalomra hivatkozva éjjelente át-át lépi a sebességhatárokat. A baranyai és pécsi utakon immár folyamatosan mérnek az egyenruhások, napnyugta után is.

hirdetés

Több olvasónk is jelezte már, hogy legyen akár kora este, akár hajnal, a főközlekedési utak által keresztezett falvakban, s Pécs belterületén is egyre gyakrabban botlanak sötétben dolgozó, civil autókból kamerázó rendőrökbe. Eddig ritka látvány volt ez, ugyanis a traffipaxok korábbi generációi csak legfeljebb korlátozott látási viszonyok között tudtak értékelhető képet adni. A technika finomodásával azonban akár már vaksötétben is sikerrel tudnak sebességméréseket végezni.

Mint azt a Baranya Megyei Rendőr-főkapitányság kommunikációs osztályán elektronikus levélben feltett kérdésünkre válaszolták, immár a nap huszonnégy órájában igyekeznek kiszűrni a gyorshajtókat Pécs és Baranya útjain. Mint közölték, legyen akár nappal vagy éjjel, a balesetek több mint egyharmada gyorshajtás miatt történik meg, így nem véletlenül koncentrálnak erre a területre.

Mivel olvasóink pontosan jelezték az észlelések helyét és idejét, azt is megkérdeztük, hogy a rendőrség által havonta kiadott traffipax-előrejelzésben miért nem figyelmeztették az autósokat az esti órákban történő ellenőrzésekre? Azt a választ kaptuk, hogy „a sebességtúllépés ellenőrzésére nem csak a traffipax-előrejelzési helyeken és időben lehet számítani”. Közölték: több állampolgári bejelentést is kaptak az elmúlt időszakban arról, hogy egyes helyeken rendszeres a sebességtúllépés. Ilyenkor kifejezetten kérik a rendőri intézkedést „veszélyterületekre”. „Tehát kimegyünk, hogy a szabálysértéseket visszaszorítsuk” – állt a válaszban.

Rákérdeztünk arra is, hogy az elmúlt időszakban hány esetben büntettek az esti órákban elkövetett gyorshajtásokért, ám erre vonatkozóan nem áll rendelkezésre adata a rendőrségnek. Jelezték azonban: nem mérnek gyakrabban éjjel, mint korábban. Azt írták: ha a közvilágítás rendelkezésre áll, kivétel nélkül mindegyik sebességmérőjük alkalmas esti használatra, így szinte bármikor kivonulhatnak.

Még januárban autós szaklapok is beszámoltak arról, hogy megyénként két-három új, „koromsötétben is látó” traffipaxot helyezett üzembe az országos rendőrség, így gyanítjuk, emiatt kies területeken is ellenőriznek már napnyugta után az egyenruhások. A berendezésekről akkor azt írták, hogy azok az emberi szem számára láthatatlan infrafénnyel világítják meg a rendszámtáblát, s így teszik láthatóvá, felismerhetővé azt. Az új traffipax egyébként több mint 1000 méterig ellát, értékelhető felvételt azonban csak közelebbről képes készíteni.

Legtöbbször nem állítanak meg

Amennyiben a sebességtúllépés kisebb mértékű, azaz ha lakott területen 50 és 68 kilométer közötti sebességgel haladunk, s mindezt a rendőr előtt tettük, „csak” helyszíni bírsággal sújtanak bennünket. Ennek mértéke kedvezőbb lehet, mint a közigazgatási bírságé, amely kapásból 30 ezer forintról indul. Jellemzően egyébként ez utóbbit szabják ki gyorshajtáskor. A baranyai rendőrség általánosságban minden negyedik autóst vonja csak felelősségre a helyszínen, a többi levélben értesül a történtekről hetekkel később.