Bírságmaratont tartott a NAV

Összesen 250 millió forint bírságot kellett kiszabni a NAV tavaszi akciójában. Az országszerte végzett több mint 8 ezer ellenőrzés felének eredménye valamilyen hiányosságot mutatott. Mintegy 60 üzletet kellett 12 napra bezárni, és 3 esetben kellett üzletbezárást helyettesítő bírságot megállapítani. A NAV saját adataira és információra támaszkodva választotta ki, mely vállalkozásokat kell ellenőrizni, azaz hol a legnagyobb a szabálytalanság esélye.

Tavasszal a szépészeti szolgáltatókra, zöldség-, gyümölcskereskedőkre, vendéglátósokra, szálláshely-szolgáltatókra, autómosókra, gumiszervizekre, ruhatisztítókra, virág- és ajándék üzletekre fordított nagyobb figyelmet a NAV.

Az ellenőrzések célja elsősorban a szabálytalankodók kiszűrése volt, de az akció egyúttal a vásárlók és a tisztességes vállalkozók, sőt az állam költségvetésének érdekeit is szolgálta. A NAV szakemberei többek között azt vizsgálták, hogy a kereskedők, szolgáltatók adnak-e szabályos bizonylatot, online pénztárgépeiket megfelelően használják-e, a vállalkozások bejelentik-e alkalmazottaikat és a kereskedők számot tudnak-e adni áruik eredetéről.

A kockázatok elemzése alapozta meg a célzott kiválasztást. Ez azt jelenti, hogy az online pénztárgépet használók közül a NAV jellemzően azoknál „kopogtatott”, ahol valami nem volt rendben. A piacokon, vásárokon pedig a helyszíni tapasztalatok alapján választották ki a revizorok, mely gazdálkodókat kell ellenőrizni. A célzott kiválasztásnak köszönhetően majdnem minden második esetben találtak jogsértést. Egy távol-keleti árukat forgalmazó üzletet például, mulasztási bírság mellett 12 napra be kellet zárni, mert a vállalkozó nem használt online pénztárgépet, sőt a próbavásárláskor nem állított ki semmilyen bizonylatot.

A korábbiakhoz képest továbbra is arra utalnak a szokatlan időben – késő délután, éjszaka, hétvégén – végzett ellenőrzések, hogy ezekben az időszakokban jóval gyengébb a nyugta- és számlaadás fegyelme. Pozitív eredményt mutatnak viszont a szezonális terméket árusítóknál (például zöldség, gyümölcs) végzett ellenőrzések, ugyanis kiderült, hogy ezeknek az adózóknak a többsége az előírásoknak megfelelően működik.

A napsütéses idő beköszöntével kinyitottak a fagylaltozók is, amelyeknél a nyugtaadást az ellenőrök táblagéppel kontrollálták, az online pénztárgépbe beütött adatok és a vásárlók számának összevetésével. Tabletes lekérdezéssel ugyanis távolról követhető a nyugtaadás, és ahol a revizorok rendben találják az adatokat, nem végeznek próbavásárlást. A módszert igazolja, hogy egy Győrben így kiválasztott fagylaltozóban a feltételezésnek megfelelően valóban nem kaptak nyugtát a NAV munkatársai.

Hirdetés