Csizi Péter: lesznek új buszok

Lépésről lépésre hoz meg minden olyan intézkedést az önkormányzat, amely az új busztársaság stabilitását segíti, s azt eredményezi majd, hogy egy erős, hatékony, jól működő céggé válhasson a Tüke Busz Zrt. A tervek szerint 2013-tól megindulhatnak a fejlesztések, illetve a modernizáció.

hirdetés

Noha alig két hónapja vette át a közösségi cég működtetését a Tüke Busz Zrt., sokan már türelmetlenül várják a buszpark tervezett modernizációját, valamint a még kényelmesebb utazási feltételeket. Csizi Péter, Pécs illetékes alpolgármestere azt mondta, ha sikerül tartani az eddigi ütemet, akkor pár hónap múlva megindulhat a közösségi közlekedés fejlesztése Pécsett.

Árki Sándor, a Tüke Busz vezérigazgatója korábban már azt nyilatkozta lapunknak: örül annak, hogy az új cég kizárólag a város tulajdonában van, és nem terhelik a múlt zavaros jogi, üzleti és gazdasági ügyletei. „Ez nagy terhet vesz le a vállunkról, mert korábban ezek miatt igen komoly problémákkal kellett szembenéznünk, naponta kellett megküzdenünk a múlt rossz döntéseinek következményeivel. A Tüke Busz friss, dinamikus és modern cég, így már valóban arra tudunk koncentrálni, amire eddig alig-alig volt lehetőségünk, ez pedig a közösségi közlekedés fejlesztése és modernizálása” – mondta akkor.

Mielőtt a fejlesztésekről esik szó, a pontos kép kedvéért érdemes átvenni, mi is történt korábban.

– Az előző, szocialista városvezetés külső, kisebbségi tulajdonost vont be a PK Zrt.-be, ráadásul átadták számukra a döntési jogokat is, végül a cég a működésképtelenség határára, a közösségi közlekedés pedig végveszélybe került a városban. Félő volt, hogy egyik nap egyszerűen nem indulnak el reggel a buszok – emlékeztet a nem is olyan régi előzményekre Csizi Péter.

Az alpolgármester szerint azon túl, hogy a szocialisták által behozott tulajdonos menedzsmentje törvénytelenül, az önkormányzat jóváhagyása nélkül elprivatizálta a teljes buszparkot, még az ezzel kapcsolatos adókötelezettségének sem tett eleget, ráadásul a buszok karbantartását sem hajtotta végre a megfelelő színvonalon.

– A bíróság egyelőre első fokon több mint 2 milliárdos károkozást állapított meg eddig, emellett pedig csak az adótartozások miatt 1,3 milliárdos követelés is lebeg még a PK feje felett. Komoly veszély fenyegette tehát a közösségi közlekedést, ezért kellett visszavennünk a döntési jogokat, és gondoskodtunk a buszok rendszeres és szigorú műszaki ellenőrzéséről.

Csizi Péter szerint komoly oka volt annak, hogy új céget, a Tüke Buszt meg kellett alapítania a városnak.

– Pécsnek nem az a feladata, hogy olyan magánérdekekkel hadakozzon, évekig pereskedjen, amelyeknek egyetlen cél lebeg a szemük előtt: minél több pénzt kiszedni a közlekedésből. Nekünk az a feladatunk, hogy megfelelő tömegközlekedést biztosítsunk a városban, amely nem magánérdekeket, hanem a közösség érdekeit szolgálja. Ezért volt szükség egy új, megbízható és biztos cégre, amely teljes mértékben Pécsé és a pécsieké – mondja Csizi Péter.

Az új céggel azonban számos új feladat is jár, hiszen lényegében a nulláról kellett kezdeni mindent. Ki kellett alakítani a megfelelő működési feltételeket, be kellett szerezni a szükséges számítógépes rendszereket, rendezni kell a buszvárók tulajdonjogának kérdését, és még sok egyebet.

– Mindezek mellett vissza kell szereznünk a város korábban elprivatizált buszait is, amelyek ugyan fizikailag már itt vannak, és futnak az utakon, de az ezzel kapcsolatos perben idén év végén mondhatják ki a végső szót, és dönthetnek Pécs javára.

Az alpolgármester szerint csak ezt követően lehet ismét buszbeszerzésekről, modernizációról beszélni. Hangsúlyozta: egyelőre az a feladata a Tüke Busz cégvezetőjének, hogy biztos pénzügyi alapokon nyugvó, hosszú távon is kiegyensúlyozott társaságot építsen fel, amelyre lehet alapozni. Az eddigi két hónap azt mutatja, sikerrel veszi az akadályokat a társaság. Ha a Tüke Busz tudja tartani ezt a lépést, a város cége megerősödhet annyira, hogy néhány hónap múlva, 2013-ban elindulhatnak a fejlesztések első ütemei, valamint az új buszbeszerzések.