Éveket kell várni a 6-os út megerősítésére

A nem túl távoli jövőben megerősítik, a nyugati városszélen pedig négysávosítják az ország második legveszélyesebb útszakaszát, a Baranyát átszelő hatos utat. A Budapest és Szekszárd között már átépített szakasz fejlesztése tervezés alatt áll, építkezni azonban csak 2013-ban fognak.

hirdetés

Több mint félszáz halálos baleset történt az elmúlt három esztendő során a hatos főúton, s ezzel a szakasz „kiérdemelte” az ország második legveszélyesebb útszakasza címet. A balesetek egy részéért a rossz útminőség is felelőssé tehető, hiszen a szakasz egy részét mára olyannyira kijárták az autók, hogy a nyomvályúk képesek megdobni is a gépjárműveket.

Az állam jó néhány évvel ezelőtt ugyan elkezdett egy komplex felújítást, ám az úthengerek csak a Budapest és Szekszárd közötti részt vették kezelésbe. A Pécsig tartó részen csak apróbb javításokat végeztek, Pécs és Barcs között pedig kritikussá vált a szakasz minősége. A munkát a jövőben azonban folytatni fogják – ígérte az illetékes hivatal, a Nemzeti Infrastruktúra Zrt. (NIF).

Mint az a lapunkhoz eljuttatott összefoglalóból kiderül, a főút korszerűsítéséről szóló elképzeléseket többször is módosították az M6/M60-as autópálya építésével, illetve forgalomba helyezésével összefüggésben. A jelenlegi elképzelések szerint azonban a 11,5 tonna tengelyterhelésű járművek számára is alkalmas, megerősített burkolattal látják el gyakorlatilag a teljes szakaszt, a barcsi horvát határátlépőig.

Emellett a főutat Pécs nyugati városrészének kivezető szakaszán a meglévő kétszer egy forgalmi sávról kétszer két sávosra tervezik bővíteni. A burkolaterősítés mellett a külterületi szakaszokon minimális szélesítést is terveznek a szabványos kialakítás érdekében, továbbá a települések elején és végén forgalomcsillapító szigetet építenek ki. Szigetvár belterületén körforgalmú csomópont létesülhet – írja a NIF Zrt. A Szigetvár utáni szakaszon a burkolatszélesítéssel párhuzamosan a hidakat is kiszélesítik. A felújításban érintett szakasz egyes részein párhuzamos szervizutat és kerékpárutat is terveznek építeni.

Az ütemezéssel kapcsolatban azt az információt kaptuk, hogy a megvalósíthatósági tanulmányok elkészítése folyamatban van, hatósági engedélyek egy része megérkezett, az engedélyezési tervdokumentáció és a kiviteli tervek többsége elkészült.

Kevésbé szívderítő, hogy a hosszas és aprólékos előkészítő munka még jövőre sem tud befejeződni, így a munkagépek megjelenésére valószínűleg két évet kell várni. A beruházás előkészítésére a Közlekedés Operatív Program keretén belül több mint bruttó egymilliárd forint áll rendelkezésre, aminek 15 százaléka hazai forrás, 85 százalékát pedig az unió adja. A kivitelezés várható költségéről egyelőre nem kaptunk információt, de több milliárd forintra tehető az összeg.