Fémhulladékként adta el a lopott Ladákat

Több, Kertváros panelházas városrészében ellopott Lada is fémhulladékként végezte az egyik belvárosi MÉH-telepen – közölte lapunkkal egyik olvasónk, akinek szintén elvitték az autóját. A telep ügyvezetője nem tud az esetekről, holott a rendőrség a helyszínen kérte az alkatrészek azonosítására a károsultakat.

hirdetés

Mint azt lapunk olvasója elmondta, két hónappal ezelőtt vitték el a nevelési központ közelében, a parkolóban leállított, több mint tízesztendős Lada Samaráját. A rendőrségen feljelentést is tett az ügyben, s a rendőröktől tudta meg, hogy a városrészben már több hasonló eset is történt addigra.

Mint mondta, november elején jelentkeztek is a rendőrök, s az alkatrészek azonosítására kérték fel. Az egyik belvárosi, fémhulladékok felvásárlásával foglalkozó cég telephelyén leltek rá az eltűnt Ladák alkatrészeire. Olvasónk elmondta: ő csak egy egyedi, az autóhoz utólag vásárolt emelőből jött rá, hogy az autója is szemétként végezte, azonban hozzátette: több más tulajdonos az ellopott autója darabjait ismerte fel a hulladékvasak között.

Olvasónk úgy tudja, a Pécs környékén élő gyanúsított úgy bukott le, hogy az egyik károsult ismerőse a telepen dolgozott. Neki tűnt fel, hogy ismerős autó darabjait hozta be a gyanúsított hulladék formájában, feldarabolva. Úgy tudjuk, a feltételezett elkövető az ellopott autókat otthon a kertben darabjaira szedte szét, a nem értékesíthető alkatrészeket elégette, a maradékot pedig fémhulladékként értékesítette.

Információink szerint a gyanúsítottat több autó ellopásával is vádolhatják majd, az azonban olvasónk szerint bizonyos, hogy négy gépkocsi alkatrészeit eddig sikerült beazonosítaniuk egykori tulajdonosaiknak a felvásárló Légszeszgyár utcai telephelyén.

Az ügyben megkerestük az érintett, fémhulladékok felvásárlásával érintett cég ügyvezetőjét, ám ő azt mondta, nem tud semmit az általunk felvetett esetről.

Kerestük a Pécsi Rendőrkapitányságot is. Azt szerettük volna megtudni, hogy hány autó ellopásával, értékesítésével gyanúsítják az elkövetőt, milyen módszerrel tulajdonította el a gépkocsikat. Azt is szerettük volna megtudni, hogy a fémhulladék-felvásárlót jelen esetben terheli-e felelősség az adásvétel miatt, s hogy milyen szabályok szerint kell eljárnia a hulladék felvásárlójának, amennyiben hozzá láthatóan bontott autóalkatrészek érkeznek. Arra is kíváncsiak voltunk, hogy a feltételezett elkövető milyen büntetésre számíthat, illetve hogy a károsultak számíthatnak-e kártérítésre, ha igen, milyen mértékűre, s mi lehet ennek a kártérítésnek a forrása?

A rendőrség megkeresésünkre csak annyit közölt, hogy folyamatban van az eljárás, de nyomozati érdekekre tekintettel nem kívántak az ügyről tájékoztatást adni. Úgy tudjuk, az egyenruhások egy kisteherautót lefoglaltak a gyanúsítottól. Ennek értékesítéséből a bírósági tárgyalás után részben vagy egészben kártalaníthatják az érintetteket.

Amit a jogszabály mond

Mint ismert, nemrég Pécsett ugyancsak fémtolvajok fosztogattak, méghozzá a város szívében. Az Ókeresztény Mauzóleum bronzkorlátját fűrészelték le. A fémlopások visszaszorítása érdekében számos javaslat látott már napvilágot különböző szakmai, társadalmi és kormányzati körökben, azonban érdemi változás e területen még nem következett be. A 2010 óta hatályos, úgynevezett „fémkereskedelmi” törvény alapgondolata az volt, hogy a fémhulladék-kereskedelem egész láncolatát átláthatóvá, nyomon követhetővé és ellenőrizhetővé tegyék. A törvény értelmében a felvásárlóhoz elvitt fémhulladékot személyazonosság igazolása és az anyag jogszerű szerzésére vonatkozó nyilatkozat leadása mellett lehet beadni. Amennyiben a fémkereskedő azt észleli, hogy jogellenesen megszerzett anyagot ajánlanak fel számára, úgy erről haladéktalanul értesíteni köteles a hatóságot. Kérdéses azonban, mi történik a behozott fémek feldolgozása után, hiszen amint a felismerhetetlenségig átalakul az anyag, ez lehetetlenné válik.