12 C
Pécs
péntek, április 19, 2024
KezdőlapHírzónaVizsgálat a vonatok miatt

Vizsgálat a vonatok miatt

A következő hetekben rekonstruálja a Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) a Kelenföldnél egymással szemben megálló vonatok esetét, a mozdonyvezetők és a forgalmi személyzet tevékenységét és azt, hogy az érvényben lévő szabályok az ilyen esetek kockázatát megfelelő mértékben csökkentik-e.

Szeptember 14-én délelőtt két vonat egymással szemben haladt a kelenföldi állomás Háros felőli bejárati jelzőjénél. A vonatok egymástól 130 méter távolságra álltak meg. Az eset során senki sem sérült meg. A helyszíni szemlén a KBSZ balesetvizsgálói rögzítették a vonatok helyzetét, áttekintették azokat az írásbeli rendelkezéseket, amelyeket alapján a vonatok közlekedtek, megvizsgálták a vonatok vágányútját, intézkedtek az adat- és hangrögzítők eltárolásáról, a szükséges forgalmi dokumentációk rögzítéséről, valamint meghallgatták az érintett mozdonyvezetőket és az állomási forgalmi személyzetet.

Kitértek arra is, hogy az eset napjának reggelén Kelenföld és Háros állomás között a térközbiztosító-berendezés használhatatlanná vált egy kábel megrongálódása miatt. Ezért a kelenföldi állomáson és az érintett pályaszakaszon a normál üzemmenettől eltérő közlekedési rendre álltak át.

A Pécs felől érkező InterCity a megengedett sebességhatáron belül közelített Kelenföld állomás bejárati jelzőjéhez, amely a vonatnak hívójelzést mutatott. Ezért a mozdonyvezető lassítani kezdett. A bejárati jelző jelzési képe hívójelzésről vörös fényre váltott, ami a vonat számára megtiltja a behaladást. A vonat tovább lassult, felkészülve a megállásra, miközben a mozdony vezetője észlelte az előtte lévő pályaívből felbukkanó másik vonatot, és gyorsfékezéssel megállította az IC-t. Ezzel csaknem egy időben rádión utasítást kapott az azonnali megállásra.

A másik, a Budapest Déli pályaudvarról Szombathelyre tartó vonat Kelenföld állomáson menetrend szerint megállt, majd az állomási személyzet felhatalmazta az indulásra. A vonatnak két kijárati jelző mellett kellett elhaladnia, amelyek közül az elsőn úgynevezett hívójelzés volt, a második jelzés egyelőre nem tisztázott. A vonat elhaladt mindkét kijárati jelző mellett, majd felvágott – azaz a kerekeivel átállított – egy, számára helytelenül álló váltót, és így került az érkező pécsi IC vágányútjába. Ennek a vonatnak a mozdonyvezetője is észlelte a szembejövő vonatot, és gyorsfékezéssel megállította a szerelvényt.

A kelenföldi állomás forgalmi személyzete az állomási berendezés visszajelzése alapján észlelte a váltó felvágását, ezért visszavették az érkező pécsi vonat hívójelzését, és intézkedtek az érintett vonatok rádión történő haladéktalan megállítására.

A KBSZ a hasonló esetek elkerülése érdekében szakmai vizsgálatot indított.

A MÁV szombaton azt közölte, hogy a berendezés meghibásodásakor alkalmazandó biztonsági előírások miatt nem fordulhatott elő baleset. Az eset körülményeinek tisztázására és a felelősség megállapítására a rendőrség bevonásával vizsgálat indul – tették hozzá.

A Mávinform ügyeletese szombaton az MTI-nek azt mondta: az esetet a MÁV biztonsági szakemberei vizsgálják. A vasúttársaság későbbre ígért részletes tájékoztatást.

Az Országos Rendőr-főkapitányság kommunikációs szolgálata vasárnap az MTI érdeklődésére azt közölte: közlekedés biztonsága elleni bűncselekmény gyanúja miatt vizsgálatot indítottak az ügyben.

 

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Hírzóna

Abszolút Nő