Kétnapos Mozart-maraton a Kodályban

Mozart összes, szólóhegedűre és zenekarra komponált művét játssza Baráti Kristóf május elsején és másodikán este 7 órai kezdettel a Kodály Központban.

hirdetés

Világhírű Kossuth-díjas hegedűművészünk különleges vállalkozásba fogott: két hangversenyen megszólaltatja Mozart összes, szólóhegedűre és zenekarra komponált művét. Elhangzik majd nemcsak a Salzburgban komponált öt csodálatos hegedűverseny, de a zeneszerző három rövidebb, egytételes „miniversenyműve” is: a két Rondó és az Adagio.

A május 1-jén és 2-án a Kodály Központban rendezendő hangversenyeket rögzítik, majd a holland Brilliant Classics lemezcég kiadásában jelenik meg 2016-ban. A dupla CD az év egyik lemezszenzációja lehet.

Baráti partnere a koncerteken a kitűnő Új Magyar Kamarazenekar lesz Bánfalvi Béla vezetésével. A művészt szoros kapcsolat fűzi az együtteshez: több közös európai turnén vettek részt. A második nap koncertjén vendégművészként színpadra lép a Virtuózok tehetségkutató verseny egyik győztese, a pécsi Boros Misi is, aki egy olyan Mozart művet játszik, amelyet a zeneszerző annyi idősen írt, mint amennyi Boros Misi most.

Baráti Kristóf hegedűművész, a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. rezidens művésze volt. Egy korábbi felvétel eredményeképpen jött létre az első CD-je, amelyen a belga Eugéne Ysaÿe hegedű szólószonátáit szólaltatta meg, óriási nemzetközi szakmai sikert aratva. A következő, amelyen a Hollandiában élő kiváló zongoraművésszel, Würtz Klárával együtt játszik, a Beethoven összes hegedű-zongora szonátájából készített, 4 cd-ből álló felvétele 2012-ben a nemzetközi lemezpiac igazi szenzációjának bizonyult, számos rangos díjat nyert. 2013-ban már második alkalommal készített felvételt a Kodály Központban. Johannes Brahms mindhárom, hegedűre és zongorára írt szonátáját is itt örökítette meg a már említett holland kiadó felkérésére, partnere ekkor is Würtz Klára volt.

A Beethoven lemezről Csengery Kristóf kritikájában többek közt ezt írja: „Baráti nem „hegedül”, vagyis nem a hangszer felől, hanem a zene irányából közelít az interpretáció alaphelyzetéhez: miközben lenyűgözően tökéletes technikai kivitelezéssel, makulátlan hangon, virtuózan és jelentős állóképességgel játszik, figyelemre méltó önmérséklettel szűr ki produkcióiból mindent, ami felhívná a figyelmet a teljesítmény mozzanatára.”

A holland Klassiek Zaken zenei folyóirat az Ysaÿe hegedű szonáták felvételéről így ír: „A Brilliant Classics jó érzékkel keresi a tehetségeket: Baráti nyilvánvalóan a világ legjobbjai közé fog jutni, ha már nincs most is ott. Ott áll egyedül a pécsi Kodály Központ színpadán és csodákat művel.”