Rettegnek 2012-től a pécsi autókereskedők

Egyik-másik pécsi autókereskedő már a jövőjét tervezi, ugyanis biztos benne, hogy 2012-ben fel kell hagynia tevékenységével, miután képtelen lesz eladni autóit. Az átírási költségek és a biztosítási díjak drasztikus emelése miatt átlagosan több mint százezer forintba kerül majd a vevőnek, hogy autó kerül a nevére.

hirdetés

Európai viszonylatban eddig sem számított Magyarország az autókereskedők Mekkájának, hiszen a regisztrációs adó, az illetékek, az eredetvizsgálat díja miatt rengeteg költség terhelte a vevőt, 2012-től azonban még rosszabb lehet a helyzet. Jövőre az átírási illetékek szöknek az egekbe, s a kötelező biztosítás összege is harmadával lesz nagyobb.

Mint az egy jelenlegi törvénytervezetből kiderül, az autók átírási illetéke gyökeresen átalakul január elsejétől. Jelenleg henger-köbcentiméterenként 18 forint az illeték, amely 1890 köbcenti után ugrik 24 forintra. Az illetéktörvény módosítása a motor teljesítményétől és a kocsi korától teszi függővé az illetéket. Minél fiatalabb és minél erősebb a kocsi, annál magasabb lesz az illeték mértéke.

Könnyen kiszámolható a különbség is. A jelenleg egyik leggyakrabban előforduló autó, egy 4-8 éves, 1328 köbcentiméteres, 68 kilowatt teljesítményű Suzuki Swift átírási illetéke ma 23.904 forint, januártól viszont 40.800 forint lesz. Egy fiatalabb, s kicsit tágasabb autó, például egy 1598 köbcentis, 97 kilowattos Toyota Corolla illetéke ma 28.764 forint, januártól viszont 87.300 forint lesz. Az új rendszerben csak azok járnak jól, akik kis köbcentis, öreg autót vásárolnak. Egy tizennégy éves, 1196 köbcentis, 33 kilowattos Opel Corsa illetéke ma 21.528 forint, januártól viszont csak 9.900 forint lesz.

Mint azt Bence Zsolt, az egyik pécsi autókereskedés vezetője lapunknak elmondta, általánosságban a többség rosszul, méghozzá nagyon rosszul jár az új rendszerrel. Leggyakrabban ugyanis 4-8 éves, 80 és 100 lóerő közötti autókat vásárolnak a használtautó-piacon. Ebben a szegmensben pedig közel duplájára nő az illeték.

Mint mondta, érthetetlen, hogy a kormány miért bünteti az új, korszerű autók vásárlóit, s miért hozza helyzetbe az öreg darabok leendő vevőit az illetékek módosításával. Érdekesség, hogy az autópiacon a 0-2 éves korosztály aránya a kínálatban 8,2-ről egy év alatt 6,2 százalékra csökkent, miközben a kilenc évnél idősebb személyautók részaránya 51,3 százalékról 57 százalék fölé emelkedett.

Mivel szerinte a legtöbb kereskedőnek viszonylag fiatalabb autói vannak, teljesen leállhat a használtautó-kereskedés jövőre. Ő személy szerint azt tervezgeti, hogy mihez kezd a következő esztendőben; abban ugyanis biztos, hogy egy gyenge első negyedév után kénytelen lesz lehúzni a rolót. Emlékeztetett rá: a pécsi vásártéren ma harmadannyi kereskedő működik, mint néhány évvel ezelőtt.

A kereskedő szerint Európában példátlanul magas az az összeg, amit az állam pusztán azért kér el, mert valaki egy gépkocsi tulajdonosává válik. Mindent egybevetve ez ma eredetiségvizsgával együtt 40-60 ezer forint között van, jövőre pedig átlagosan ennek duplája lesz. Felhívta rá a figyelmet: az Egyesült Királyságban rendszámcserével együtt tíz fontba, azaz 3.400 forintba kerül a vevőnek egy autó adásvétele, míg Németországban és Ausztriában az egész 60-100 euróba, azaz 18-30 ezer forintba.

Csattan az ostor

Az illetékekből jövőre 102,5 milliárd forintos bevételre számít az állami költségvetés, ez 14 milliárddal haladja meg az idei tervet. Ezen belül a költségvetési terv a gépjárművek adásvételénél fizetendő átírási illetékekből az ideinél 6,5 milliárd forinttal nagyobb bevétellel számol.