„Bűvös” kockát programoznak Pécsen a diákok!

Hirdetés

Különleges LED-kockát fejlesztettek a PTE műszaki karán, amelynek programozásába a középiskolásokat is bevonják. Az 512 lámpából álló kocka segítségével mozgó ábrákat, akár mini történeteket is meg lehet jeleníteni: hol mozgó betűket, animált szöveges üzeneteket formálnak az egymás után felvillanó fények, máskor körbeforgó ábrák, testek rajzolódnak ki a színes égősorok által.

A kockához egy androidos applikáció is tartozik, ennek segítségével a diákok szinte végtelen számú animációt képesek létrehozni a LED-lámpácskák ki- és bekapcsolásával.

Az új eszköz a matematikai és a programozási képességeket is fejleszti, sőt a térben való gondolkodást és a térlátást is segíti.

A 8x8x8 elemű LED-kocka egyelőre nyolc előre programozott térbeli ábrát tud megjeleníteni a LED-lámpák már említett ki- és bekapcsolásával, de az androidos applikáció lehetővé teszi, hogy maximum 100 „rétegből” lehessen felépíteni egy animációt.

Ezeket az animációkat el is lehet menteni vagy megosztani.

A projekt forráskódjai nyilvánosak, így a diákok továbbgondolhatják, az elkészült animációkat pedig egymással és a fejlesztőkkel is megoszthatják. A legjobb animációkat a műszaki kar szakemberei nyilvánosan elérhetővé teszik, és az ifjú fejlesztő nevét feltüntetik a program névjegye alatt.

A PTE MIK fejlesztése a „MikCube” nevet kapta, és különlegessége, hogy minden LED színezhető, a mobilapplikáció segítségével pedig a színek váltakozását is programozni lehet.

Azért egyedi, mert a programozók az 512 LED által ábrákat, animációkat jeleníthetnek meg, akár mozgóképet, rajzfilmszerű történeteket is alkothatnak. Ráadásul ehhez nem feltétlenül kell a „kockában gondolkodni”, hiszen a programozó az elkészült ábrákat le tudja menteni saját okostelefonjára, amit a felhasználók egymás között meg is oszthatnak.

[su_box title=”Kocka-verseny” style=”glass” box_color=”#dcc9d6″ radius=”2″]

Már negyedszer hirdette meg a „ProgRace” elnevezésű versenyt a pécsi műszaki kar, amelyen szintén a LED-es kockára kellett történeteket megalkotniuk a középiskolás csapatoknak.

Az egyik csapat egy tűzijáték folyamatát jelenítette meg az apró fénypontok segítségével: a kockában alulról elindult fölfelé egy rakéta, majd amikor elért egy bizonyos magasságot, felrobbant, tökéletesen animálta a robbanás tűzgömbjének növekedését, a végén pedig szépen visszaestek a tűzijátékból maradt hulladékok.

A kockának óriási sikere van a hallgatók körében: egy külföldi diáklány ezt választotta szakdolgozata témájául. Az eszköz az iparban használt korszerű vezérlési technológiák modelljéül is szolgál, azok az elvek érvényesülnek a programok elkészítésekor, mint amikkel a valóságban is találkoznak majd a leendő mérnökök. Azzal a különbséggel, hogy egy esetleges programhibával semmilyen kárt nem okozhatnak.[/su_box]

Hirdetés