Interjú a rockoratorikus passió megálmodójával

Händel Messiás című oratóriumából lebilincselően izgalmas, modern átdolgozás született, megteremtve ezzel a rockoratorikus passió műfaját. A Messiás.ma című nagyszabású produkciót március 26-án 19.30-kor mutatják be a pécsi Kodály Központban. Várkonyi Mátyás Erkel Ferenc-díjas zeneszerző, a produkció megálmodója, rendezője, hangszerelője, dramaturgja és karmestere beszélt a részletekről.

– Honnan indult és mennyi ideig tartott egy ilyen grandiózus mű létrejötte?

– A reformáció 500. évfordulója alkalmából dr. Hafenscher Károly, a Reformáció Emlékbizottság munkájáért felelős miniszteri biztos kért fel, hogy vigyem színpadra a Messiás átdolgozását. Az alkotói folyamat a szereposztással, szervezéssel együtt körülbelül két évig tartott. Igazán összetett, izgalmas munka volt.

– A közönség először 2017-ben, a Müpában láthatta a darabot, majd Tatabányán mutatták be. Milyen volt a fogadtatása?

– Rendkívül pozitív, nagyon jó kritikák születtek, a közönség valósággal ünnepelte a produkciót, ilyen őszinte sikert ritkán éltem meg. A kitartó tapsvihar szinte olyan volt, mint egy rockkoncerten, ami óriási szó, tekintve, hogy egy barokk mű érte el ezt a fogadtatást.

– Mi lehet a hatalmas siker titka?

– A téma üzenete, hiszen magyar nyelvű az előadás, így a közönség érti, hogy miről szól, valamint a szcenírozás is segíti a megértést. Ez a szenvedéstörténet az emberiség egyik legfontosabb üzenete. A dramaturgiai vonal az eredeti bibliai történetet ábrázolja, befogadható formában. A zenére is igaz, hogy annak is élvezetes élmény, aki nem szokott komolyzenét hallgatni, a fiatalok ízlését képviseli a ritmikailag keményebb hangzás és a sok elektronikus hangszer. Arról se feledkezzünk el, Händel idejében a barokk volt megfeleltethető a mai rockzenével, mivel akkor az volt populáris, ilyen koncertekre jártak az emberek. Nem áll olyan távol egymástól a két műfaj.

– A közreműködő művészek is garantálják a sokszínűséget, hiszen egymástól látszólag távoli műfajokból érkeznek…

– Így van, a barokk hangzást a világhírű Liszt Ferenc Kamarazenekar, és az Új Liszt Ferenc Kamarakórus képviseli, míg az oratórium klasszikus vonulatát a négy vezető szólista, Rácz Rita (szoprán), Balogh Eszter (alt), Csengeri Attila (tenor), valamint Gábor Géza (basszus) reprezentálja. A darab közreműködői között található Karácsony János (James), továbbá Malek Andrea, Csuha Lajos, Földes Tamás, Makrai Pál és Szemenyei János is. A Rock Theater Band közreműködésének köszönhetően a hangszerelés rendkívül izgalmas zenei átjárót nyit meg. Az előadást mozgással, illetve tánccal az Inversedance – Fodor Zoltán Társulat tölti meg.

– Március 26-án Pécsre érkezik a mű, kiknek ajánlaná, hogy feltétlenül látogassanak el a Kodály Központba?

– Ajánlom azoknak, aki szeretnek zenét hallhatni, a lenyűgöző látványban gyönyörködni és a fontos mondanivalókról elgondolkodni – egyszóval szinte mindenkinek szívből ajánlom.

(x)