10 C
Pécs
csütörtök, április 25, 2024
KezdőlapHírzónaJubileumi balettek a szabadtérin

Jubileumi balettek a szabadtérin

Immár hagyomány, hogy a Pécsi Szabadtéri Játékok sokszínű műfaji kínálatában a balett is helyet kap. Ez idén sincsen másként. Július 9-én 21 órakor a fél évszázada alakult Pécsi Balett ünnepi kamarabalett-bemutatóját élvezheti a publikum az Anna-udvarban.

Egy ötven évvel ezelőtti, s egy vadonatúj egyfelvonásosból áll a Pécsi Balett április közepén bemutatott, Múlt és jelen című kamaraestje. Ezt már jubileumi évadjuk keretében tűzték műsorukra, hisz hamarosan megalakulásuk ötvenedik évfordulóját ünneplik. Egyetlen este erejéig, most pénteken a Pécsi Szabadtéri Játékokon vendégeskedik a társulat ezzel a műsorral. Az iszonyat balladája című, 1961-es, legelső produkciójuk felújítása hű maradt Eck Imre eredeti koreográfiájához; az est másik egyfelvonásosát Change Back címmel a kortárs táncművészet ifjú, ám világhírű képviselője, Leo Mujic álmodta színpadra.

A Pécsi Balett 1961 januárjában mutatkozott be a közönségnek, s három egyfelvonásosuk máris megmutatta újító törekvésük lényegét: a kortárs hazai zeneszerzők műveire készített, akkor szokatlanul modern látvány- és mozgásvilágra épülő táncstílust, ami nem a klasszikus balett tagadásából, hanem határainak merész kitágításából született meg, s vált az együttes védjegyévé.

Az iszonyat balladája lett az egyik legsikeresebb produkciójuk, több felújítást is megért az elmúlt évtizedekben. Vincze Balázs, a Pécsi Balett igazgatója szerint az lehet ennek a titka, hogy rendkívül izgalmas, sokjelentésű műről van szó, mely ötven év múltán is roppant frissnek, mainak hat. Pedig a táncművészet folyamatosan megújul, pár esztendő alatt is rengeteget változik. De Eck Imre koreográfiájának mondanivalója örökérvényű. Arról szól, hogy a kegyetlenség, az embertelenség foglyaként vergődő örök értékek és igazságok nem semmisíthetők meg, s aki erre tör, maga pusztul el.

A Szokolay Sándor zenéjére született drámai balettnek négy szereplője van: két férfi és egy női katona (a három Csukaszürke), valamint a szépséget, a fiatalságot, a tisztaságot, az őszinteséget megtestesítő, idealizált nőalak (a fogoly). Mozgásvilágában a mostani felújítás teljesen hű maradt az eredetihez, a díszlet is ugyanaz (az akkori igazgató, Katona Ferenc tervezte), Pilinyi Márta azonban a régi ruhák jellegét megtartva, nagyon kevés változtatással, új jelmezeket tervezett.

Az est másik egyfelvonásosát tavasszal ősbemutatóként tűzte műsorára az együttes. Leo Mujic, a harmincas éveinek közepén járó, belgrádi születésű, Béjart-nál tanult táncos Change Back címmel készített a Pécsi Balett számára egy tízszereplős, cselekmény nélküli, lírai darabot, amelyben a táncosok szépsége, fiatalsága, a mozdulatok költészete, Bach gyönyörű muzsikája és a fények hangulati ereje dominál.

„Megindítja a szívet, megérinti a lelket, és tán könnyeket is fakaszt – mondta róla Vincze Balázs, még a premier előtt. – Mert arról szól, hogy mi is változunk, nemcsak a világ, s megesik, hogy rájövünk: a múltban néha rosszul döntöttünk. Ilyenkor szeretnénk visszafordítani az idő kerekét, s a mai fejünk szerint dönteni. Mert már tudjuk, az lenne a helyes, akkor lennénk most boldogabbak.”

Ezzel a darabbal június végén Győrben, a VII. Magyar Táncfesztiválon is nagy sikert aratott a pécsi társulat. Természetesen a 2010/2011-es színházi évadban is műsoron tartják mindkét egyfelvonásost, a Pécsi Balett jubileumi ünnepségsorozatának részeként.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Hírzóna

Abszolút Nő