Pécsi rendező a magyar diákszínjátszás élén

Számos magyar színházi ikon az Országos Diákszínjátszó Egyesület szárnyai alól indult: Scherer Péter, Schilling Árpád, Stohl András, Nagy Ervin vagy Alföldi Róbert csak néhány a rengeteg név közül, akik az ODE által szervezett Országos Diákszínjátszó Találkozón mutatkozhattak meg először a nagyközönség előtt. Az ODT az amatőr színjátszás zászlóshajója, mely valóságos ugródeszka a tehetséges fiataloknak. 2017 mérföldkő az egyesület történelmében, ugyanis Tóth Zoltánt, a pécsi Apolló Kulturális Egyesület elnökét választották meg az új elnöknek, ezzel új fejezet kezdődhet a szervezet életében.

Mi is az az ODT?

Az Országos Diákszínjátszó Találkozó (ODT) a 14–20 év közötti korosztály kétlépcsős, felmenő rendszerű, országos amatőr művészeti fesztiválja. Ennek a rendezvénynek átlagosan 1500-2000 résztvevője van minden évben, és egymásra épülő részei a regionális fesztiválok és az országos fesztivál. Hagyományai egészen az 1970-es évek elejéig, a csurgói döntővel végződő Csokonai Diákszínjátszó Találkozókig nyúlnak vissza. Az Országos Diákszínjátszó Egyesület (ODE) 1989 óta főszervezője a fesztiválnak.

Az Országos Diákszínjátszó Egyesület elnökévé akkor válhat valaki, ha a 14 régiós küldött megszavazza erre a pozícióra. Tóth Zoltánt többen is jelölték, a választáson a 14 szavazatból 11-et kapott meg. A választásra egy elnöki beszéddel, és egy tervvel kellet készülni, a küldöttek ezek alapján döntöttek a napokban a pécsi rendező mellett.

– Szeretném arra helyezni a hangsúlyt, hogy az Országos Diákszínjátszó Fesztiválnak legyen stabil és jól átlátható rendszere, hiszen több mint 2000 diák vesz részt rajta évről évre, emiatt az ország legnagyobb felmenő rendszerű középiskolás színjáték rendezvénye – így a pécsi rendező.

Elmondja, hogy a pécsi és Dél-dunántúli régió az elmúlt 10 évben annyit erősödött, hogy meghatározó tényezője lett az ország diákszínjátszó életének. – Azt hiszem, mintát adhatunk a többi régiónak, mivel vannak olyan városok és megyék, ahol rendkívül alulreprezentált a középiskolás színjáték, ezen kellene változtatnunk – árulta el lapunknak Tóth Zoltán.

– A színjáték, a diákszínjáték a kultúránk része, és nemcsak a modern kor vívmánya. Fontos örökség, amit életben kell tartanunk, és nagyobb hangsúlyt kell, hogy kapjon! – zárja Tóth Zoltán.