Pécsi művészek csodaterme látogatható Budapesten

A Ludwig Múzeumban megtekinthető tárlat az egyedülálló Pécsi Műhely csoport alkotóinak munkáit vonultatja fel, mely a “Párhuzamos avantgárd” címet viseli. A vasárnapig megtekinthető tárlatot dr. Hoppál Péter kultúráért felelős államtitkár is bejárta, aki annak hatalmas erejéről számolt be.

hirdetés

A Pécsi Műhely csoport egyedülálló a hazai neoavantgárd művészet történetében, mely a hatvanas évek végén alakult meg. Ficzek Ferenc, Halász Károly, Kismányoky Károly, Pinczehelyi Sándor és Szijártó Kálmán a neokonstruktivista, geometrikus festő és művészetpedagógus, a 2014-ben elhunyt Lantos Ferenc tanítványai voltak, a kiállítás az ő munkáikat mutatja be.

A tárlat egy eddig kevésbé feldolgozott hazai művészeti közeg művészcsoportjának tevékenységét és jelentőségét tárja fel, ez dr. Hoppál Péter szerint is kivételesen fontos, mert kiemelt figyelmet kell szentelni annak, hogy a Pécsi Műhely és a hozzá hasonló művészcsoportok is bekerüljenek a művészeti kánonba. A kiállítás betekintést enged a Pécsi Műhely alkotóinak tevékenységébe, így a válogatás amellett, hogy felsorakoztatja a csoport tagjainak jelentős műveit, nagy hangsúlyt fektet az archív anyagok, kiállítási katalógusok, levelezések, reflexiók bemutatására, valamint a műhelytagok közötti együttműködések megjelenítésére is, így hozva őket közelebb a látogatókhoz.

Hoppál Péter is megtekintette a kiállítást, jobb oldalt Doboviczki Attila kurátor

A Pécsi Műhely korai időszakát geometrikus művek jellemzik, így a papír és táblaképek mellett megjelenik a sokszorosító grafika és a tűzzománc is. Ezek az alkotások pedig egy hatalmas termet töltenek be, melyet dr. Hoppál Péter “csodateremnek” nevezett.

Dr. Fabényi Júlia Németh Lajos-díjas magyar művészettörténész, a Ludwig Múzeum egyfajta városmarketingnek nevezte azt, hogy a tárlat olyan módon is bemutatja a várost, ahonnan az emberek nem is szemlélnék. A Pécsi Műhely alkotóinak munkásságát mi sem bizonyítja jobban, hogy az egész válogatás csak két szinten fért el.

A kronologikus sorrendet követő kiállításon végig haladva tökéletesen kirajzolódott, hogy az 1971-es évet követő időszakban a Pécsi Műhely tagjai egyre hangsúlyosabb és aktuálisabb kérdésekkel kezdtek foglalkozni: a művészeti nyelv megújítása, a művészet intézményi problémái, illetve a társadalmi-politikai szimbólumképzés és annak dekonstrukciója jelenik meg ezen időszakban készült műveiken – mondta el Doboviczki Attila kurátor.

A termekben arra is lehet példákat találni, hogyan éltek az alkotók a fejlődő technika lehetőségeivel.

Van látnivaló bőven a kiállításon

A Pécsi Műhely 1968-1980 című kiállítása a múltba vezeti vissza a látogatókat, elvarázsolva őket.

A kiállítás június 25-ig tekinthető meg a Ludwig Múzeumban.