5 fölösleges dolog, amit tanultunk a suliban

Nem kételkedünk benne, hogy az iskolában tanult anyag legnagyobb része valamilyen nemes célt szolgál. Van azonban az a fajta tudásanyag, amit egyszerűen nem tudunk hova tenni, de egy biztos: soha, de soha nem fogjuk hasznát venni. 

Egy dolog a verstanulás, amely hatékonyan fejleszti a memóriát, és a szekrényugrás, amely a gyerek mozgáskoordinációs képességeit fejleszti. A megtanult verseket jóllehet soha többé fogjuk elszavalni, és a szekrényugráson sem fog múlni az életünk, mégis valami távolabbi, nemes cél érdekében vizsgáztunk belőle az iskolai évek alatt. Ezekkel a gyakorlatokkal szemben van az a fajta tudásanyag, amit egyszerűen nem értünk mire volt jó megtanulni – azt az esetet leszámítva, ha a konkrét tudományág tudósai, kutatói nem leszünk. Ez pedig valószínűleg nem fog megtörténni.

Persze nem bagatellizálhatjuk el az olyan alapvető fogalmak tanítását, mint a vegyjel meg a képlet, hiszen az elmúlt napok – lásd Norbi esete – bőven bizonyították, hogy az ember bármilyen szakmában kiköthet, ez a tudásanyag fontos, hasznos, és alapvető tájékozottságunkról ad számot. Mi azonban olyan témaköröket gyűjtöttünk össze, amelyeknek a célja jó eséllyel csak az volt, hogy megtanuljunk tanulni, és dühroham nélkül biflázzuk be a szavakat egymás után.

pexels-photo-240163

Az anapesztus egy versláb

Az időmértékes verselés biztosan jó dolog, csak azt nem tudjuk, hogy mire. A rövid és hosszú szótagok váltakozását, és ezeknek kombinációit bizonyára minden iskolásnak fel kellett ismernie, és dolgozatot írnia belőle. Nem kételkedünk benne, hogy ez valahol hasznos tudás lehet, de az iskolások sajnos túl sokáig tanulják, hogy megérje.

A teknőc a „hátra” szó után hátrafele megy

Vannak pécsi iskolák, ahol még 2004-es informatika tankönyvből tanulnak. Sajnos minden bizonnyal ezek az irodalmak nem naprakészek, ahogy a Comenius Logo átfogó ismerete sem volt az. Ha valaki nem emlékszik erre a programra, üsse be a Google-be, rémleni fog a rengeteg elfecsérelt informatikaóra, és a teknős billentyűparancsokkal való mozgatása a képernyőn.

A kotangens szögfüggvényt csak sin x ≠ 0 függvényeknél értelmezzük

Érettségi anyag. Tény. És a gyermek agyát is biztos megtornáztatja, hiszen képleteket megjegyezni hasznos dolog egy bizonyos szintig. Azért mi szívesen helyettesítenénk a sok elvesztegetett órát pénzügyi, vállalatvezetési, vagy alapvető könyvelési ismeretekre.

pexels-photo-225957

Új-Zéland és a bauxittermelés a múlt évszázadban

A földrajzi anyag egy kicsit talán már túlságosan is aprólékos. Távoli országok – ez még nem is lenne baj – évtizedekkel ezelőtti ásványtani jellemzőit is megtanulhatjuk. Előnyét élvezhetjük a tudásnak, ha kifejezetten oda szeretnénk elutazni, és kőzeteket, ásványokat vizsgálni – más esetekben biztos nem.

Lezárt elektronhéjú atomok vagy molekulák között alakulhat ki a van der Waals-féle kötés

Húha. A legtöbbünknek csak a kovalens-, ionos- és fémes kötés maradt meg, de volt a kémiaórán minden, mint a búcsúban. Az amúgy igencsak hasznos kémiaórák egyik mélypontja a kötések, és az abból alakuló témazáró. A vegyjel és a képlet nem ide tartozik, azok fontos dolgok.

Listánkat szeretnénk kibővíteni, így ha úgy érzed, hogy te is, esetleg gyermeked is tanult valami fölöslegeset az évek során, írd meg nekünk hozzászólásban!

Hirdetés

4 HOZZÁSZÓLÁS

  1. Semmi sem olyan felesleges, mint hangulatot kelteni az oktatás és nevelés ellen. Ez mindig hálás újságírói téma, mert vélhetően ugranak rá az emberek. Álljanak oda nevelni és tanítani azok, akik boldog gyerekek iskoláját hirdetik úgy, hogy a kisujjukat se kéne megmozgatni érte! Az iskola és a tanulás nem választás kérdése, hanem a társadalmi akarat törvényre emelt megnyilvánulása. A pedagógus pedig nem szórakoztató bohóc, hanem akár tetszik, akár nem, ennek a törvénynek a megvalósítója. A folyamat szigorú szereposztás szerint történik, és lehet azon vitatkozni, hogy ki teszi ezt szebbé, elviselhetőbbé, de utólag mindig kiderül, hogy sehogy sem lehet demokratikus. A tanárnak és a diáknak is megvan benne a maga dolga, így lehet csak a dolognak eredménye. Persze lehet mindent fájdalom mentesen is csinálni, de ettől a kötelesség, még kötelesség marad. Azon is lehet vitatkozni, hogy mindig lesznek ún. felesleges ismeretek, de megnézném magamnak azt az embert, aki képes üres fejjel is gondolkodni! Tessék! Feladtam a magas labdát! Most lehet nyugodtan mocskolódni!

  2. “Listánkat szeretnénk kibővíteni, így ha úgy érzed, hogy te is, esetleg gyermeked is tanult valami fölöslegeset az évek során, írd meg nekünk hozzászólásban!” – Igen, megtnaultam, hogy lehet kormány szinten átvenni a megyei lapokat is, s minden egyes cikk mellé, fölé, alá óriásplakát méretű nem is hirdetés típusú kormánypropagandát rakni.
    Szégyen!

  3. Na baszki! Ne tanulj, és akkor lehet belőled Fidesz-buzi újságíró! Esetleg közmunkás, rabszolgára úgyis nagy szüksége van a gazdáidnak!

Comments are closed.