A válságból ébred a használtautó-piac

Vagy kínálat nincs, vagy kereslet

A gazdasági válság nem múlt el nyom nélkül, az autókereskedések a mai napig nem érik el a 7-8 évvel ezelőtti teljesítményüket, viszont már érezni némi fellendülést is.

hirdetés

Az elmúlt hét év gazdasági válsága finoman szólva is nehéz időszak volt az autókereskedők számára, foglalkozzanak azok használt- vagy épp új kocsik értékesítésével. Idén azonban már megkezdődött a kilábalás az ínséges időkből, legalábbis ez derült került ki a 20 éves pécsi AutóCity sajtóeseményén, amelyen Liszácz Mihállyal, a kereskedés ügyvezető igazgatójával beszélgettünk Baranya és Pécs autókereskedésének helyzetéről.

A válság után jelentkezett egy új, komoly probléma, a kínálat hiánya. Ma a fiatalok jó, keveset futott, leinformálható kocsikat keresnek a használtautó-piacon, de Liszácz erre csak annyit mondott, hogy az autócégek nem gyártanak használt kocsikat. A gond az, hogy a válság eredményeképp mindenki kicsit óvatossá vált, nem vettek egyből autókat, a használt kocsik futási- és csereideje pedig így évekkel megnőtt, kialakult egy űr a piacon. Sokáig nem adtak el kocsikat, nem volt „utánpótlás” az autókból, a válság után megindult piacon pedig így régebbi, sokat ment járművek kerültek előtérbe.

Lesz még jobb is a helyzet
Lesz még jobb is a helyzet

A kereslet megvolt Baranyában is a kocsikra, csak épp a kereskedőknek nem volt mit eladniuk. Ezért aztán az eladók a belföldi piac gyengesége miatt külföldre mentek kocsikért, amiknek ott – nagy futási idejük és koruk miatt – alig volt értékük. Nemcsak olcsók voltak ezek a járművek, hanem kevéssé lekövethetők is és sokszor csaltak a kilométerórájukkal is. E mellé  társult még az a probléma is, hogy a behozott kocsik zöme 12-13 éves átlagéletkorú volt, ami a válság előtti időszak átlagos használt autóknál közel két évvel több, tehát egy látványos elöregedési folyamat is rontja a válság utáni piacot.

Liszácz kifejtette, ennek ellenére ők is foglalkoznak használt kocsik kereskedésével, mivel üzletileg érdemes, de az elmúlt 4 évben a kínálat oldaláról nézve nagy gondban vannak, ugyanis a fenti okok miatt a korábbi években árult 80-100 autó helyett 20-30 járgánnyal kell beérniük. Ez a szám pedig nem jelent elég alternatívát a vevők számára, nincs miből szemezgetni.

További gond, hogy a magyar használtautó-piac a futási idők kitolódásával párhuzamosan nem volt felkészülve arra, hogy 200- vagy akár 300 ezer kilométer felett futott autókat vásároljon meg. Márpedig ez történik, Liszáczék nemrég például egy 450 ezer kilométert ment autót adtak el. Mindez pedig köszönhető a fent említett válságidőszak adásvételében beállt több éves szünetnek. Ma az embereket rá kell ébreszteni arra – folytatta –, hogy az 50 ezer kilométeres futású minden téren jól funkcionáló autók keresése illúzió csupán.

Vagy kínálat nincs, vagy kereslet

Vagy kínálat nincs, vagy kereslet

A vásárlók megoszlását tekintve ma országosan a céges flották teszik ki a piac több mint 70 százalékát, a maradékot pedig a magánvásárlók. Érdekes ugyanakkor, hogy két éve Pécsett ez az arány pont fordított volt, a gyenge gazdasági erő miatt – mondta Liszácz. Ugyanis a városban nem volt olyan és annyi cég, akik autóparkra áldoztak volna. Jelenleg azonban már 44 százalék a céges vásárlók aránya, ami jól mutatja, hogy a válságnak vége. Az AutóCity-nél például idén 30- és 50 százalék közé jósolják a gazdasági növekedést.