Pécsiek, akik többet mondanak a tananyagnál

A jövő nemzedékét tanítani, terelgetni mindenképpen nemes küldetés, ám mint minden területen, úgy a pedagógusok között is vannak szakemberek, akik magasan felülmúlják az elvárt szintet, és szívüket-lelküket beleadva végzik munkájukat. Következzen most három pécsi pedagógus, akik különleges képességükkel, tudásukkal átlagon felüli lelkesedéssel foglalkoznak a diáksággal.

hirdetés

Hajnal Éva – tanítónő, Apáczai Nevelési Központ

„A szép, színes világot szeretném megmutatni a gyerekeknek”

Éva igazi vérbeli tanítónő, aki szinte minden idejét és energiáját a gyerekekre fordítja. Alapvetése, hogy az iskola egy örömökkel, élményekkel teli hely kell hogy legyen, ahol az egyes tantárgyak egymásba érnek, mint  a való világbanis. Ezért igyekszik komplex órákat tartani, és bár ő elsősorban a művészeti területek ismerője, természettudományokkal is gyakran foglalkoznak az órán. Reggelenként, szőnyegen ülve indítják a napot : kommunikációs játékokat játszanak, átbeszélik a gyerekekkel történteket, vagy a világ eseményeit. Meglátása szerint nem elvárható egy kisgyerektől, hogy odafigyeljen a tananyagra, ha valami nagyon leköti a figyelmét.

A pécsi pedagógus imád tanítani, elmondása szerint a közel negyven év alatt sem fásult bele a munkájába. Irodalmi színpadot vezet, mellyel az idei POSZT-on is felléptek. Négy éve működtet egy városi tehetséggondozó csoportot PONT TE néven. A diákokkal minden szerda délután ellátogatnak az egyetemre, ahol az oktatók foglalkozásokat, előadásokat tartanak a kicsiknek, például csillagászatból. Nyaranta pedig, hogy segíthessen a kevésbé tehetős szülőknek, ingyenes bibliai tábort vezet az ANK Könyvtárban.

hajnal éva2

Helstáb Ákos – biológia – testnevelés szakos tanár, Szent Mór Iskolaközpont

“A tanulás akkor jó, ha játék, és a játék lehet tanulás is.” 

Helstáb Ákos 1995 óta tanít a Szent Mór Iskolaközpontban, az elsősöktől kezdve egészen a 12. osztályosokig minden korosztállyal foglalkozik. Saját osztálya jövőre ballag a gimnáziumból.

Az alsósoknak szakkört tart, melyen az általa kifejlesztett kártyajátékkal, a Vadak Urával játszanak. A stratégiai társasjáték lényege, hogy a gyerekek az élővilág alkotóelemeiből, állatokból, növényekből, földrajzi jelenségekből állíthatnak össze saját paklit, mellyel meg kell hódítaniuk az ellenfél területét. A játékot Ákos 14 évvel ezelőtt találta ki, és azóta folyamatosan fejleszti. A Vadak Urát imádják a gyerekek, sőt, idén májusban országos bajnokságot rendeztek belőle, melyre száz diák jelentkezett, többek között egyetemisták is, Ákos volt tanítványai.

A Vadak Ura kártyajáték azonban nem az egyetlen saját fejlesztésű játéka a pécsi tanárnak. Összesen 10 kártya – és 4-5 társasjátékot került ki a kezei közül az évek során.

helbstáb ákos

 Pécsi Rita – ének-zene tanár, főigazgató, Megyervárosi Iskola 

“A művészet eszköz a neveléshez.”

Pécsi Rita három éve vezeti a Megyervárosi Iskolát, ám előtte hosszú évekig tanított általános, középiskolai és felsőfokon. Pályája folytatása és egyben továbbgondolása édesapja, Pécsi Géza munkásságának. Ő a nyolcvanas években fejlesztette ki a Kulcs a muzsikához taneszköz rendszert, melynek lényege a művészetek emberformálásba, nevelésbe való bevonása, az ismeretek élményszerű és integrált átadása. A rendszert országosan, az alapfokútól egészen a felsőfokú intézményekig, illetve zeneiskolákban is használják. Pécsen a Szent Mór Iskolaközpontban Pécsi Rita honosította meg ezt a szemléletmódot.

Rita a Zeneakadémián végzett, majd később Finnországban művészetpedagógiából doktorált. Ma neveléskutatóként és iskolavezetőként azon dolgozik, hogy a gyerekekkel foglalkozó felnőttek értsék a dolgukat. Szülőknek, pedagógusoknak tart előadásokat országszerte az érzelmi intelligencia, a művészetpedagógia és a nevelés különböző témaköreiben, vagyis arról, hogy miként alkalmazható a nevelésben a művészet, illetve hogyan alkothatunk a gyakorló nevelőknek is járható hidat a tudomány és az élet között.

Pécsi Rita