Átalakítják a belváros autós forgalmát

Több mint 700 millió forintból alakítaná át a belvárosi autós forgalmat a pécsi önkormányzat. A tervek szerint két buszfolyosót is kialakítanának kelet-nyugati irányban, emellett kerékpárutakat és körforgalmat is létrehoznának a közösségi közlekedés javítása érdekében. A projekt megvalósításába bevonnák a pécsi autósokat és buszozókat is.

hirdetés

Hamarosan megindulhatnak a munkálatok a pécsi belváros egyik legforgalmasabb részén, a Rákóczi út Kórház térig, valamint a Hungária és a Szigeti út Tüzér utcáig tartó szakaszán, ahol buszfolyosókat hoznának létre. Az önkormányzat ugyanis nemsokára pályázatot nyújt be annak érdekében, hogy javítsa a közösségi közlekedés feltételeit.

Buszfolyosó
A tervezett projekt tartalma

Az elmúlt években már több tanulmány is készült a belváros kelet-nyugati közlekedési tengelyének fejlesztésére vonatkozóan, a mostani tervek azon elképzelésekre épülnek.

Csaba Ders városi főépítész szerint a legfontosabb szempontok között szerepel a belváros forgalmi terhelésének csökkentése, megközelíthetőségének javítása, valamint a belváros és az egyetemváros közötti kerékpáros közlekedés fejlesztése.

buszhálózat terhelése
A buszhálózat jelenlegi terhelése

A tervek szerint központi buszfolyosót alakítanak ki 460 méter hosszan a Hungária úton a Petőfi utca és a Kórház tér között, valamint a Zsolnay-szobortól a Rákóczi út végéig, az Alsómalom utcáig további 750 méteren. Az még nyitott kérdés, hogy ezeken teljes vagy részleges forgalomkorlátozás legyen-e az autósok számára. A “buszutcákban” a buszokat zsilipek és jelzőlámpák segítségével részesítenék előnyben.

A szakember meg is indokolja a fejlesztés fontosságát.

– Leegyszerűsítve azt lehet mondani, hogy a belvárost keleti irányból (a Zsolnay Vilmos úton) relatíve könnyű megközelíteni, mert teljes hosszon kétszer két sávos úton érhető el, így a közlekedési pálya igazából rendelkezésre áll, ezen kell felgyorsítani a buszok közlekedését.

Forgalmi átrendeződés belváros
Így változna a belváros forgalma

A fejlesztés során kerékpárutak és új utak épülnek, így például új bringaútvonal lenne az orvosi kar központi épületétől a Szigeti úton és Nagy Jenő utcán keresztül a Jászai Mari utcáig, de új szakaszt építenének a Hungária úton a Kórház tér irányába is. Emellett körforgalmat alakítanának ki az orvosi kar előtt, a Szigeti út és a Tüzér utca kereszteződésében.

Csaba Ders hozzátette, hogy a közlekedési rend technikai részleteit az engedélyezési terv keretében fogják kidolgozni.

hungária út, közlekedés, hl4
Az egyik buszfolyosó a Kórház tértől tartana a Hungária út és a Petőfi u. kereszteződéséig

– Az előzetes tanulmányok és számítások alapján ezekkel a fejlesztésekkel komoly menetidő-megtakarítás érhető el a buszos közlekedés esetében, jelentősen javul a kerékpáros közlekedés biztonsága, és azok az autósok, akik valóban a belvárosba akarnak eljutni a Hungária út érintésével – és nem áthajtásra használják kelet-nyugati irányban – szintén el fognak tudni jutni az úti céljukhoz, így közlekedési szempontból nem szenvednek hátrányt.

Jelen állás szerint nettó több mint félmilliárd forintba kerül a beruházás, amelynek előkészítésébe és végrehajtásába bevonják a pécsi közlekedőket, autósokat és buszozókat is.

 

  • szvoboda

    Nekem is az a bajom, hogy a Hungária két sáv széles és nem lehet bővíteni. Egyirányúsítani akarják, vagy hogyan képzelik ezt a buszfolyosót?

  • Pita

    A Tüzér utcai körforgalom nagyon jó ötlet, mert az katasztrófa, ha a Szigetiről balra akarsz menni. A bicikliutakat és buszsávokat is támogatom, de kíváncsi lennék hogy akarnák megoldani a Hungárián, mert az jelenleg a reggeli forgalomban eléggé “anyázós”, mind busszal, mind autóval. Annyira pedig nem széles, hogy ennyi minden rajta legyen.

  • Thomas Cheesee

    …és valaki végre megnézhetné a “telezöldeket” is, ami rendre megfogja a szélső sávok forgalmát a gyalogosok miatt…
    5letek: Körforgalom: POTE, Kórháztér, Szabaság út/Nagy Lajos sarok, Árkád sarkai? Tempósabb lenne az élet.