Biciklis főváros Pécsből

Budapesten végleg beszüntették, azonban Pécsen továbbra is felvonulnak a biciklisek a Critical Mass, azaz Kritikus Tömeg elnevezésű megmozduláson. A cél, hogy felhívják az autósok figyelmét a kerékpárral közlekedőkre. Idén április 22-én lepik el bringások a várost.

A Kritikus Tömeg évről évre egyre nagyobb népszerűségnek örvend, melyen minden korosztály képviselteti magát. Ennek ellenére a fővárosban és több vidéki nagyvárosban is múlt évben rendezték meg utoljára, ugyanis betöltötte történelmi szerepét, hozzájárult a kerékpáros közlekedés elfogadottá tételéhez, az infrastruktúra kiépüléséhez. Az akció Pécsen nem marad el, tavaly mintegy ötszáz biciklis vett részt a helyi megmozduláson, idén ezt a számot szeretnék megduplázni a szervezők.

Pécsen az igazi áttörés még várat magára, de elindultak a pozitív folyamatok annak érdekében, hogy egy környezetbarát, egészséges és a 21. századnak megfelelő közlekedési forma jöjjön létre az utakon. A 7,5 kilométeres figyelemfelkeltő tekerés a Széchenyi térről indul, majd a Kodály Zoltán utcán át, a Szigeti úton és a Tüzér utcán keresztül, a Mártírok útját érintve a Balokány-ligetben ér véget.

– Pécsett közel sem olyan jó a helyzet, mint más vidéki városban, ezért fel kell hívni az emberek figyelmét a biciklisekre – mondta Mata Csaba, az esemény főszervezője. – Fontos, hogy az autósok mellett a város is számoljon a kerékpárosokkal.

Mata hangsúlyozta, hogy Pécs számára Szeged a követendő példa. Az alföldi városnak kiforrott kerékpárkultúrája van, hiszen a sík terep miatt ott eleve rengetegen használják a bicikliket, de a várost is átszelik a kerékpárutak.

– Az új pécsi bicikliút egy nagyon szép gesztus volt a város részéről, viszonylag védett területen tekerhetnek a bringások, ettől függetlenül nem tölt be segítő funkciót és kiépített hálózata sincs – magyarázta a főszervező, aki szerint az autósok továbbra sem figyelnek rájuk.

kritikus tömeg1

Emília minden tavasszal kerékpárra pattan, amint kijön a jó idő és egészen az ősz végéig nem hajlandó másként közlekedni.

– Általában szabályosan közlekedek, egyszer fordult elő, hogy rám dudáltak, de alapvetően jófejek az autósok és figyelnek is a biciklisekre, sőt a lámpánál még flörtölnek is, viszont a buszok mellett kicsit félek – mondta Emília.

Április 22-én fél hattól várják a Kritikus Tömeg résztvevőit, a menet hat órakor indul. Az emelkedőkkel nem különösebben tarkított, könnyed tekerés közben kerékpáremelésre is számíthatnak a bringások. A megmozdulás után beszélgetős, zenés dzsemborival kedveskednek a szervezők a bicikliseknek, ahol mindenki mást is szívesen látnak.

útvonal
Ezen az útvonalon teker majd a tömeg
[box title=”Ennyit tekertek a pécsiek”]Egy okostelefonra letölthető program, az UrbanCyclr applikáció anonim módon gyűjti a kerékpárosok által megtett kilométereket, melyeket egy online térképen összesít is. Így amellett, hogy bárki láthatja, merre járnak a biciklisek a városban, az is kiderül, hogy az elmúlt hónapok során a pécsiek 8516 kilométert tekertek le.[/box]

Fotók: Lévai Gábor/kritikustomegpecs.hu

hirdetés
Uránia Mozi

Hirdetés

17 HOZZÁSZÓLÁS

  1. Kedves (pécsi) olyan okos vagy hogy az már fáj!!! Azt a sok bicikli utat köszönd meg a barom agyhalott narancsbőrű haverjaidnak amit itt építettek!!! Vettek 50 kiló festéket és ráfújták az autó útra!!! Ülj le egyes!!!

  2. Általánosságban megértelek. Viszont Pécsről egy kerékpárút vezet ki, gondolom, az orfűire gondoltál. No,s az eső után két nappal így néz ki, végig az alsó harmada remeterét után. Érdemes megnézni az országutat. Nekem cross trekkingem van, de országútival ezen nem lehet lejönni.

    http://p.coldline.hu/2014/04/20/1433566-20140420-ge9CGz.jpg

    Nem kell azzal jönni, hogy ez hegyi kerékpárút, mert ez nem sportpálya hegyi kerékpároknak, hanem egy közlekedési útvonal, mellette direkt még táblával is tiltva van az úton a közlekedés, ha a KRESZ nem lenne elég világos. Szóval akkor illene takarítani, ha lenne kezelője. Bár a legnagyobb problémája maga a tervezés-kivitelezés, hogy nincs megoldva a vízelvezetés. Magyaros történet. Megkaptátok, használjátok, de az senkit nem zavar, hogy sokszor nem is lehet.

    Ilyenkor is gyönyörű, de menni bajos rajta.

    http://p.coldline.hu/2014/04/20/1433573-20140420-yfcFUl.jpg

  3. Tisztelt kerékpárosok. Érdeklődni szeretnék azoktòl a sporttársaktòl akik a kijelölt és kialakított kerékpárutak mellett az országutat választják pályájuknak, tehát kérdésem: mi qrva életért nem takarodtok fel a kijelölt részre és tekertek ott?-sebaj jön a nyár és csak keressük a balhét…mígnem egy gyökér dinnyés ladás majd véletlenül “meglazítja” a vázat, akkor meg megy a pöszülés. Itt ragadom meg ugyanakkor az alkalmat,hogy üdvözöljem a sok intoleráns szgk. sofőrt: a jò qrwa anyátok temetésén bunkóskodjatok!

  4. Bízom benne, hogy nem a tööbbségről beszélünk, csak ez szúr szemet. Ahogy szemet szúr mindenkinek a sok rokkant helyen parkoló tahó, azok, akik másik sávból indulnak a kereszteződésben még a pirosnál, stb.
    Egyébként büntetik a bringásokat is rendesen, de őket is ugyanolyan következetlen módon, mint az autósokat.
    Egyébként lehet ezt normálisan is csinálni. A 6oson sok szakaszon nincs tiltás városon belül, de hét közben sosem tekerek ott.

    Robbie, szerintem abban nincs igazad, hogy a jogsit elvehetik bringázás közben. Én úgy tudom, hogy büntetőpont sem adható, még ha saját magad igazolod a jogsiddal, akkor sem.

    Szerintem ésszel kell közlekedni, bármivel is mész. És leginkább a többi résztvevőre figyelve.
    Ezen felül „sajnos” el kell fogadni a bringást is a közlekedés aktív résztvevőjének. A bringásnak meg el kell fogadnia a játékszabályokat.

    De könyörgöm, ne általánosítsunk! Ne vágjon be elém egy autós csak azért, mert a hegyen majdnem elcspta egy bringás. Ennyi.

  5. Márk

    Ki várja el, hogy külön kezeljék?

    Pont az a lényeg, hogy nem. Talán ha lenne egy valódi K-NY tengely (és a többi városrész között is), ahol van kerékpáros sáv, nyom (elsősorban nem is út), hogy gyorsan el lehessen tekerni Pécs egyik végéből a másikba, akkor nem a 6-oson menne. Persze ez sosem biztos, de az esélye mindenképpen kisebb volna.
    Ha nincsenek feltételek, márpedig Pécsett a használható (gyors, biztonságos) kerékpáros infrastruktúra szinte 0, bizony az általános magyar közlekedési morál ezt fogja eredményezni. Amúgy minden felmérés szerint a bringások 80 %-ának van jogsija. Ismerik a szabályokat – legalábbis amennyire az autósok -, max. nem tartják be. El is vehetik azt a jogsit.
    Nem csak a levegőt óvja, a dugó is kisebb a bringás által. 😉 Szóval oda kell adni az úttest egy részét (mert tényleg nem a járdán a helye), és mindenki jobban jár, ha ezt sokszor nehéz is belátni, de minden gyakorlati példa ez mutatja.

  6. Bogyó persze hogy el lehet mondani az autósokról is, kampó szövegnek nem rossz, csak az a különbség, hogy egy autóst ezért megbüntetnek, el veszik a jogosítványát és ez teljesen helyén való. De akkor egy biciklist mért nem? Harcolnak az egyenjogúságért, de ugyanakkor el várják, hogy külön kezeljék őket, mér? A 6-os út sok szakaszán behajtani tilos kerékpárral, és ott teker rajta feszülős pólóban, sisakban előredőlve a környezettudatos állampolgár 30-cal, majd jönnek a buszok, amik két sávot lefoglalva kerülgetik ki a haszonállatot, aki a következő lámpánál már újra ott ékeskedik a sor elején. Ha ez nem balesetveszélyes, akkor mi? És mit kap érte, egy vállvonást “pf, biciklis…”. Mindent megkapnak, de persze nem ismerhetik be, hisz elvesztenék a privilégiumukat. Nem a biciklisekre haragszom, hanem arra, hogy nem büntetik meg őket kőkeményen. Ha már biciklizni nem tud, óvja meg a levegőt gyalog.

  7. Pécsi, tényleg úgy érzed, hogy az autósokkal nincs gond és úgy általánosságban a bringásokkal meg van?

    Komolyan olyan érzésem van, hogy ezt a maszlagot mindenki szajkózza a nélkül, hogy kicsit átgondolná.

    És ugye az sem fontos, hogy igyekszünk biciklivel a tisztább levegőért is tenni. Ha tekerek, az autóm addig a garázsban áll, nem szükségből teszem.

  8. Szőcs, szerinted mennyiben tettek meg többet a kelleténél? Mi volt felesleges?

    Márk, szerinted okos dolog az általánosítás? Az autósokkal nincs baj, ők biztosan jól ismerik a kreszt, velük nincs baj.

    Nagyon utálom az általánosítást. Biciklivel, autóval és gyalog is ismerem a kreszt, és meg is szegem időnként. De a kultúrált közlekedés szabályait nem. És látom mindegyik kategóriából a problémás eseteket, de nem merül fel bennem, hogy valaki ellen támadjak, és főleg nem, hogy a többieket is szankcinálni akarjam. Amúgy sem az én feladatom.

    Szumma: férjünk meg normálisan egymás mellett.

  9. Tekerjenek a kiépitett bicikliúton, hiszen azért, nekik készült. Jó lenne, ha ők is betartanák a KRESZt. Zebrán toljuk a biciklit, én megtiltanám, hogy a fülükben klegyen a mobil és a wokmain. Gyakran meg sem hallják, hogy megy valaki utánuk.

  10. Eddig nem sok eredménye látszik a felvonulásoknak… Pécs 2010 Kulturális főváros kapcsán mennyi bringautat építettek a belváros átalakítása során?! Pedig a lehetőség adott volt…

  11. Én elszármaztam Pécsről Pestre és méltán mondhatom, hogy ha ez a cél (ami miatt már itt Pesten nem tartják meg a felvonulást) akkor elérték: nem tudnak közlekedni mert nincs biciklis kultúrájuk, úgy viselkednek (ott mennek) ahogy épp sikerül (gyalogosként tolják át hogy ne kelljen megállni a lámpánál, nem állnak meg a piros lámpánál (még gyakran akkor sem ha urambocsá az általuk hőn áhított és megépített kerékpár útra tévednek) és az oda tartozó piros lámpa szerint kellene megállniuk); nincs rajtuk láthatósági mellény, nincs felszerelve a bicikli csengővel, visszapillantóval, mennek mint a birkák nem néznek sehová (hátra végképp nem), védőfelszerelés (bukó) nélkül randalíroznak, olyan helyeken is ahol 2 m-re tőle ott a kerékpár út stb.! Gratulálok minden kedves biciklistának a viselkedéséhez (tisztelet a kivételnek). Ugyanúgy jogosítványhoz és vizsgához kötném azt hogy ki lenne jogosult kerékpárt vezetni a forgalomban, szabályos KRESZ+EÜ+Műszaki vizsgához kötném. Köszönöm

  12. Az összehasonlítás tényleg lehetetlen…
    Olyan nincs, hogy több a kelleténél, mindig lehetne többet, főleg ha egy környezetbarát, szinte ingyenes közlekedési formáról beszélünk ami mellesleg a löttyedt seggű népességnek is jót tesz. Ha teheted, tessék kiszállni az autóból és tenni valamit az egészségedért, mellesleg a mozgás mint tudjuk boldogsághormont termel… na ilyen kombó sincs még egy. De akinek jobb a dugóban araszolni, hát tegye.
    Biciklisekből, autósokból, gyalogosokból is ugyanúgy vannak olyanok, akiknek gőzük sincs a kresz szabályairól. Mind három vagyok rendszeresen, autósként is bosszantó a hülye biciklis, meg fordítva is. De néha azért kéne egy kis tolerancia, intelligencia, tájékozottság..Mindegyik félről. De a magyar ember sokszor bizonyította már hogy ezeknek híján van. Pedig nem pénzkérdés…

  13. Az alföldi városokkal ne hasonlitsák össze Pécs sokkal szükebb utcáit. A városvezetés máig is többet tett a kelleténél a biciklisekért amit megköszönni kéne és nem felvonulgatni..

  14. Nemrég a motorosok vonultak ugyanebből a célból. Gyalogos felvonulás mikor lesz, hogy felhívják az autósok figyelmét, hogy nem csapkodunk el zebrán embereket?

  15. Na menjenek a fenébe. Inkább a biciklisek figyelmét kéne felhívni a kresz szabályaira, többet érne, mint ez a hülyeség.

Comments are closed.