Biciklisek, zöldek, szakemberek, döntéshozók is részt vettek a kerékpáros fórumon

Szinte nem akad olyan lakója városunknak, akinek ne lenne valamilyen véleménye a pécsi kerékpáros közlekedésről. Mindegy, hogy mi magunk is a biciklisek táborát erősítjük, vagy csak gyalogosan, esetleg valamilyen egyéb járművel haladva találkoztunk – ilyen vagy olyan körülmények között – bringással, ha bicikliutakról van szó, általában mind felkapjuk a fejünket.

Az örök ellentét, mely egyébként is a kezdetek óta a pécsi közlekedésben résztvevők között feszül, az utóbbi időben – konkrétabban az ominózus Ferencesek utcája béli új szabályok bevezetése óta – látszólag új szintre emelkedett. Olyannyira, hogy a Zöld Fiatalok Egyesület (ZÖFI) fórumot hirdetett, melyre a Facebook-esemény leírása szerint mindenkit is meghívtak, akinek köze lehet a belvárosi forgalom tervezésében, többek között Péterffy Attila polgármestert. A hétfő délután kezdődő kétórás eseményen összesen körülbelül harmincöten voltak, részt vett – többek között más sajtómunkatársak, politikusok, civil szereplők, közlekedésben érintett szakemberek és érdeklődők mellett – szerkesztőségünk munkatársa is, összefoglalóját alább olvashatjuk.

A Király utca köveire aszfaltkrétával írt felirat és a Reggelire mutató nyíl került: BRINGÁS FÓRUM ITT

A fórum első részében a ZÖFI tagjai, valamint a Városfejlesztési Zrt. igazgatója tartottak értékelést a jelenlegi pécsi kerékpáros közlekedésről, elkészült és tervezett fejlesztésekről.

Elsőként Pécs holland „biciklis nagykövete”, Simon Wintermans emelte ki a zöld közlekedés jó hatását az egészségre, majd egy hatperces filmet mutatott arról, Hollandiában milyen követendő példákat találni ezzel kapcsolatban. A vetítés után összefoglalta a látottakat és újfent arról beszélt, hogy külföldön hogyan teszik biztonságosabbá és többek számára vonzóvá a bringázást. Kiemelte, örülnek annak, hogy „most kezdődik Pécsett az infrastruktúra javítása a biciklisták javára, azonban lehetne ezt jobban is csinálni”.

Úgy fogalmazott, azt reméli, hogy a döntéshozók nem csak kuriózumként tekintenek a biciklisekre.

Tőle Mindum Károly vette át a szót, akit legtöbben a „pécsi vasemberként” ismernek, most azonban környezetvédelmi szakmérnökként szólalt fel. Elmondta, Magyarországon rengetegen halnak meg a légszennyezés miatt, de az autós közlekedés ellen szól például az is, hogy a kerékpározás sokkal olcsóbb.

– Mindemellett a közterületfelhasználás igazságos felosztását is említhetnénk: a biciklisek sokkal kevesebb területet használnak jelenleg, mint az autósok. A környezeti ártalmak mellett pedig azt is felhozhatnám az autósok ellen, hogy az utak amortizációjában jóval nagyobb szerepet játszanak, azonban nem tesznek hozzá nagyobb mértékben a helyrehozáshoz, mint a zöldebb közlekedési módokat választók – így Mindum Károly, aki ezután adatokkal támasztotta alá, hogy a pécsi lakosságnak körülbelül 70 százaléka biciklizik valamilyen formában, ha nem is napi szinten veszik elő a „drótszamarat”.

Megjegyezte: az autósoknak a helyzetét nehezíteni kell a belvárosi közlekedést tekintve, nem pedig könnyíteni.

Mindum Károly előadása

Harmadikként Csúcs Zoltán, a Pécsi Városfejlesztési Zrt. vezérigazgatója kapott szót, aki arról beszélt, milyen fejlesztések zajlottak az utóbbi időben a pécsi közösségi közlekedésben. Kiemelte például a Zsolnay-negyedet a Budai vámmal összekötő bicikliutat és a kertvárosi szakaszról is szólt: arról éppen ma számolt be lapunk, hogy elkészült a Nagy Imre út Maléter Pál úti csomópontja és a Keszüi úti csomópontja közötti 550 méteres, a tervezettnél strapabíróbb útszakasza, valamint az azzal párhuzamosan futó új bicikliút is. Ezek mellett még előkészítés alatt álló tervekről is beszámolt: az észak-déli és a kelet-nyugati tengelyek összekötésére több kerékpárutat- és sávot is kialakítanának, mondta Csúcs Zoltán. Hangsúlyozta továbbá, hogy az elektromos biciklihálózatot is kibővítenék.

Ezután a ZÖFI által forgatott, a belváros biciklis bejárását bemutató kisfilmet játszották le, mellyel az a céljuk, hogy felhívják a figyelmet arra, mi szerint „az átlagos bringások nem ülnek tervezőasztalok fölött, ők csak biztonságosan és praktikusan szeretnék használni a számukra jól kijelölt utakat és sávokat” – fogalmazott az egyesület elnöke, Konkoly Thege Júlia.

Péterffy Attila polgármester és Ruzsa Csaba alpolgármester a ZÖFI-film vetítése alatt

A filmvetítés után a zöld egyesület egy tagja összefoglalta, hogy tapasztalataik alapján miért nem tartják indokoltnak a tesztelt szakaszon látott tiltást, mely sokkal veszélyesebb helyzeteket teremtett, mint ha nem lett volna ott. Javaslatokat tettek és ajánlkoztak közös bejárásra, párbeszédre is. Mindezek után következhetett a beszélgetés.

Az összefoglaló dia

Péterffy Attila polgármester ezután reagált a hallottakra. Elmondta, a fórum és a film is kellemes meglepetés a számára. Elmondta, a jelenlegi kerékpárhálózatot az önkormányzat az előző városvezetéstől örökölte meg, így az ezzel kapcsolatos meglátásokat véleménye szerint nekik kellene címezni.

Kiemelte, kollégáival szakemberek bevonásával azon dolgoznak, hogy felmérjék, hogyan tudnák a tömegközlekedési és zöld közlekedési eszközöket vonzóbbá tenni a városlakók számára.

Hozzátette, a Ferencesek utcája kapcsán kialakult vita szerinte most a legaktuálisabb kérdés a kerékpáros közlekedést illetően. Ezzel kapcsolatban elmondta, „nem politikai célzattal történt meg a száguldozó biciklizők kitiltása az utcából”. A polgármester úgy fogalmazott: szerinte nem lehetett normálisan és biztonságosan közlekedni a felújítás előtt az ominózus utcában. Hozzátette, ő egyébként nem elterelte volna a kerékpárosokat, hanem fekvőrendőrt tett volna le úgy, hogy azt babakocsival ki lehessen kerülni, a száguldozó biciklisek azonban kénytelenek legyenek lelassítani előtte. Mindemellett elmondta, a szabályokat később még módosíthatják, amennyiben indokolt.

Péterffy Attila a fórumon

A párbeszédben egy üzlettulajdonos részéről elhangzott, ugyan a kerékpározást tiltó tábla már két éve van kint a Ferencesek utcájában, azonban nem szankcionálták – ezt Märcz János, a pécsi közterület-felügyelet vezetője megerősítette az eseményen – igazán a bringásokat, csak figyelmeztetések voltak, büntetés nem.

Märcz János, a pécsi közterület-felügyelet vezetője hangsúlyozta, hogy nekik nem áll jogukban sebességet mérni, erre csak a rendőröknek van jogosultságuk. Hozzátette, szerinte a száguldozó bringások egy nagyon kis csoport, akiket perifériára kellene szorítani, ezzel pedig meg lenne oldva a probléma, nem lenne feltétlenül szükség szabályozásra és szankcionálásra.

A ZÖFI képviselői elmondták, ugyan egyetértenek azzal, hogy a veszélyesen száguldozó biciklisekre rá kell szólni, azonban a Ferencesek utcája fő tengely, ahol nem szabadna megtiltani az ottani kerékpározást, hiszen ez az éppen gyerekcipőben járó kerékpározási kultúra megcsúfolása. Ehelyett sebességkorlátozással járnának el, sőt akár a fekvőrendőr is elfogadható lenne.

Kővári János, pécsi közgyűlés KDNP-ÖPE-frakciójának vezetője és a belvárosi terület képviselője is felszólalt a fórumon. Ismertette, hogy amennyiben a belvárosban – ugyanis ez a terv – jelentősen csökken az autós forgalom, javaslata szerint a párhuzamos utcákban legyenek kialakítva bicikliutak, a sétálóutcák pedig maradjanak meg a gyalogosoknak. Hangsúlyozta, hogy a bicikliseket senki sem szeretné kitiltani a belvárosból, azonban a gyalogosok védelme is igen fontos.

Egy résztvevő apuka elmondta, számára nagyon fontos nem csak az, hogy gyermekeinek megtanítsa, milyen fontos a sport és az egészséges módon való közlekedés. Emellett nagyon élvezi, hogy gyalog és kerékpározva emberekkel találkozik az utcán, melyre autózás közben nincs lehetőség. Végül azt javasolta, a döntéshozók keressenek kompromisszumos megoldást, „nem minden fekete és fehér ugyanis”. Emlékeztetett arra is, hogy szerinte már arra a korábban nagy felháborodást keltő döntésre sem emlékszik senki rossz szájízzel, mikor a Széchenyi térről kitiltották az autósokat.

Volt azonban olyan résztvevő nő is, aki elmondta: neki nem okoz gondot leszállni a bicikliről és tolni azt a Ferencesek utcájában. Hozzátette, szerinte sokkal égetőbb problémákkal kellene foglalkozni véleménye szerint.

Egy anyuka arról beszélt, hogy szerinte az autósok hiányoznak a fórumról, ugyanis az ő közlekedési kultúrájuknak nem része, hogy tekintettel legyenek a kerékpárosokra. Példákkal támasztotta alá, hogy szerinte életveszélyes – főként gyermekkel a háta mögött -a belvárosi utakon tekerni.

Ruzsa Csaba alpolgármester rámutatott, a közlekedés szempontjából fontos szempont az is, hogy a járványhelyzetben megnőtt az autóhasználat. Mindazonáltal az önkormányzatnál vizsgálják a trendeket, kialakítják a lehető legjobb biciklis infrastruktúrát. Az általuk megrendelt tanulmány célja egyébként az, hogy ez alapján majd olyan típusú beruházást alakítsanak ki, mely segít abban, hogy csökkentsék a szmogot. Végül elmondta, véleménye szerint a legfontosabb és legnehezebb lépés a lakosság edukációja lesz.

A fórum előtt a következő stand állt a Király utcában, a Reggeliben pedig minden széken az alábbi térkép várta az esemény résztvevőit. (Az aláírásgyűjtő standot nem a ZÖFI állította fel.)

hirdetés
Uránia Mozi

Hirdetés