Biztonságosabbá, modernebbé vált a biciklizés a pécsi belvárosban!

Közel 600 méteres új kerékpárútszakaszt alakítottak ki az Ipar utcától a Kossuth térig, mely munka során a biciklis közlekedés biztonságosabbá tétele volt a fő szempont. Csúcs Zoltán, a Pécsi Városfejlesztési Zrt. vezérigazgatója tartott online sajtótájékoztatót a beruházásról. 

Csúcs Zoltán a sajtótájékoztatón emlékeztetett: még az előző városvezetés idején, 2017 júniusában adta be a város a pályázatot bruttó 300 millió forintra, majd októberben megkötötték a támogatási szerződést, aztán az engedélyek és kiviteli tervek birtokában nyílt kivitelezési pályázatot hirdettek. Télen megtörtént a szerződéskötés, végül 2020 márciusában adták át a kivitelezőnek az építési területet, a munkával még abban az évben végeztek, idén márciusban pedig az önkormányzat megkapta a forgalomba helyezésről szóló határozatot, amely jogerőre is emelkedett.

– A kivitelezési munkálatokkal főként a kerékpáros közlekedés biztonságosabbá tétele volt a cél. Zömében elválasztott kerékpársávot alakítottunk ki, 3 nagyobb kereszteződést is érintve, ahol lámpákat is elhelyeztünk. Emellett fontos kiemelnem, hogy a Bajcsy-Zsilinszky utca nyugati felén a taxidrosztok is fejlesztve lettek. A projekt összefügg két másik fejlesztéssel is: a vásárcsarnok építésével egybefüggő közlekedésfejlesztéssel és a kertvárosi bicikliút fejlesztésével, mellyel össze is kötjük majd a belváros észak–déli tengelyét – mondta Csúcs Zoltán.

Mint a lapunkhoz eljuttatott önkormányzati közleményben áll: 

  • A Kertváros–belváros kerékpárút tervezett nyomvonala a Siklósi úti felüljáró melletti – jelenleg gyalogos – szintbeli vasúti átkelőhelytől indul Kertváros irányába, míg a belváros észak–déli tengelyének közlekedésfejlesztésével kapcsolatos projekt ennek a létesítménynek a belváros irányába történő folytatása.
  • A fejlesztés során a kerékpárút a labirintkorláttól indulva az Ipar utca keresztezésével, alapvetően kerékpársávok kialakításával valósult meg a Bajcsy-Zsilinszky utcán a Nagy Lajos király útja és a Rákóczi út keresztezésével egészen a Kossuth térig.
  • A Bajcsy-Zsilinszky utca korábbi 3 forgalmi + 1 parkolósávos kialakítását 2 forgalmi sávossá alakították, elválasztott kerékpár sávokkal, a széleken mindkét oldalon parkolósávokkal.
  • A tervezés során meg kellett oldani a Zólyom utca, a Nagy Lajos király útja és a Rákóczi út kerékpáros keresztezését, továbbá a Bajcsy-Zsilinszky utcában a Rákóczi út és a Nagy Lajos király útja közötti szakaszon kerékpársávok létesítését a meglévő forgalmi sávok újraosztásával, valamint a közút minimális szűkítésével.
  • Az átmenő gyalogosforgalom miatt szélesített, belvárosi karakterű burkolt járda épült ki az út keleti oldalán, valamint egy nagy kapacitású taxidroszt, illetve azzal párhuzamos burkolt járda az út nyugati oldalán, a megújult Centrum parkoló lehatárolásaként.
  • A kerékpárosbarát fejlesztés mellett a Bajcsy-Zsilinszky utca Ipar utcai kereszteződésének átalakítására is sor került. A gyalogos és kerékpáros forgalom biztonságos átvezetése mellett szükséges volt szabályozni a gépjárműforgalom felüljáróra történő rákanyarodását.
  • A szabályos és biztonságos közlekedés és a kerékpárút forgalomba helyezési engedélye feltételeinek megteremtése érdekében a felüljáróra vezető csomóponti ágfelbővítésére volt szükség, azzal, hogy Ipar utca pályaudvar felé vezető forgalma is ezen az ágon bonyolódik külön forgalmi sávon.
  • Az Ipar utca érintett szakaszának fejlesztése és a kialakított forgalmi rend szorosan illeszkedik az új pécsi vásárcsarnok megépítése projekt részeként rövidesen megvalósuló új körforgalomhoz, amely az Ipar utca – Bajcsy Zsilinszky utcától keletre, a felüljáró alatt fog helyet kapni.

Újságírói kérdésre (egy másik kerékpárút-fejlesztés kapcsán) Csúcs Zoltán elmondta: a Szigeti úton nem csak az új bicikliút kiépítése miatt van szükség fák kivágására. Ezeket a túlmetszett, rossz állapotú fákat, valamint tujákat és cserjéket leginkább azért szükséges eltávolítani, mert a kanyarodó járművek vezetői számára nehezítik a belátást, tehát balesetveszélyesek – fogalmazott. Mint elhangzott, ezt a Zöld Fiatalok (ZÖFI) tagjaival is egyeztették, akik korábban azt kérték, változtassanak a már elfogadott kivitelezési terven a növények érdekében. Csúcs Zoltán hangsúlyozta, szerinte a megbeszélés eredményes volt, a ZÖFI tagjai is megértették, miért van szükség ezekre a lépésekre. Végül hozzátette: a Biokom NKft. munkatársaival már keresik a lehetőségeket, hogy hol lehet a közműveket nem érintve a környező utcákban zöldterületeket létrehozni. Erről korábban ITT ÍRTUNK.

A találkozóról a zöldegyesület a következőt posztolta:

Cikkünk a TOP-6.4.1-16-PC1-2017-00003 „A belváros észak–déli tengelye közlekedésfejlesztése” projekthez kapcsolódó szemléletformálási kampány keretében készült.

Hirdetés