Buktatni vagy átengedni a gyenge tanulót?

Nem könnyű most a diákságnak, ezért próbál segíteni a Pécs-Normandia Lions Club

Felháborodott hangvételű írásban kelt ki a Magyar Szülők Országos Egyesülete, amelyben azt taglalják, „honnan veszik a bátorságot” az általános iskolák, hogy megbuktassák a félévben a nyolcadikosokat, mert a középiskolába való jelentkezéskor ezt is figyelembe veszik, ezért nem kerülhetnek be jobb sulikba. Igen ám, de ha diák nem tanul, akkor mégis mit kellene tenni? És vajon mindez hova vezetne: diplomás orvosokhoz, akik még olvasni sem tudnak?

A javaslat szerint el kellene törölni a nyolcadik félévi jegyek kötelező feltüntetését a jelentkezési lapon. Az egyesület azzal érvel, hogy a tanulónál pszichés problémák alakulhatnak ki a görcsös teljesítési kényszer miatt, hovatovább öngyilkosságokat is megkísérelhetnek.

Ez ugyanakkor jelentse azt, hogy a továbbtanulásra való tekintettel a tanár hunyjon szemet a diák minősíthetetlen teljesítménye felett? Hogy a gyengébb képességekkel rendelkező tanuló is akadálytalanul csússzon be a középiskolába, onnan az egyetemre és így tovább?

Keszei Sándor, az szülők egyesületének elnöke mindenekelőtt leszögezte: sokan nem tudják, de Magyarországon hivatalosan nem létezik félévi bizonyítvány. Amit annak hívnak, az tulajdonképpen egy tájékoztatás a szülő számára, ezért az nem is szerepelhetne a jelentkezési lapon.

Pécsett nincs gond
Kegyelemkettes, vagy egy következetes karó?

Keszei szerint nem csupán a diáknak, hanem a pedagógusnak és az iskolának is nagy kudarc, ha egy elégtelent lát a középiskola. Sok szakképző iskolában a tanulmányi eredménytől teszik függővé az anyagi támogatást félévről félévre. A megbuktatás ebben az esetben is megakaszthatja egy tanuló teljesítményét.

A Jókai Mór Általános Iskola igazgatója szerint hiába nincs törvénybe iktatva a félévi bizonyítvány, az iskolák nem fognak szakítani a tradíciókkal.

Priskin Pál elmondta, egy tanár sem híve a buktatásnak, ő maga is fel szokta hívni kollégái figyelmét arra, hogy lehetőség szerint mindig engedjék át a tanulókat, nyilván ehhez kell a diák hozzáállása is. Ugyanakkor ha már semmilyen segítség nem használ, pedagógiai kötelességük, hogy megbuktassák a diákot.

rossz tanuló
Mi van, ha már semmi sem segít?

– A félévi bizonyítvány mindig egy előrejelzés, egy tájékoztatás a tanulónak és a szülőnek, hol áll a fiatal az elsajátított tudást illetően. Arra hívja fel a figyelmet, melyik tantárgyban kell jobban teljesítenie. Persze a nyolcadik félév kicsit más kalapba tartozik, nagyobb súllyal esik latba, ezt mindenki tudja. De a tudás értékelése nem változhat, akkor sem, ha nagyobb a tét. Ezzel a tanulónak kell legjobban tisztában lennie – vélekedett.

Egyébként a feltüntetett jegyek ellenére minden középiskolában van felvételi elbeszélgetés, ahol sokat bizonyíthat az a tanuló is, aki félévkor még bukott – tette hozzá.

Hirdetés

1 hozzászólás

  1. Honnan veszi ez a Keszei a bátorságot, hogy ilyen ostoba kérdést feltegyen?
    Mi lesz a következő javaslatuk? Netán az, hogy az osztályozást is szűntessék meg, mert az esetleges rossz jegy negatívan befolyásolja a gyermeket és esetlegesen pszichés problémák alakulhatnak ki?
    Ugyan már, a következetesség és a számonkérés komolysága sokkal fontosabb.

Comments are closed.