Februári ülését tartotta a pécsi közgyűlés, fontos napirendek kerültek a képviselők elé.

Döntött a testület a 2018-as költségvetés módosításáról. Kővári János (ÖPE), illetve Gyimesi Gábor (Jobbik) a több cég számára adott többlettámogatás kapcsán érdeklődött. Kérdésre válaszolva Decsi István alpolgármester (Fidesz-KDNP) egyebek mellett azt mondta, a közösségi közlekedés egész Európában támogatásra szorul, így Pécsett is. Decsi István azt is hangsúlyozta egy kérdésre, hogy maradéktalanul, határidőre eleget tett a város az állami támogatás esedékes visszafizetésének.

Első körben tárgyalta a testület a 2019-es költségvetést (az elfogadásra a márciusi ülésen kerülhet sor). Mint Decsi István alpolgármester kiemelte, folytatódnak az egyeztetések, egyben most lehetőség van arra, hogy a képviselők is megtegyék javaslatukat.

Gulyás Emil (MSZP) egyebek mellett azt közölte, bár már többször elmondta, de újra megteszi a jegyzőkönyv kedvéért, hogy szerinte egy populista kormányzat nem tűr meg maga mellett másik hatalmat, az önkormányzatokat sem.

Őri László alpolgármester azt kérte, bár senki sem állítja, hogy Pécs jó helyzetben van, de az ellenzéki képviselők ne egymásra licitáljanak már 10-20 milliárdos, amúgy teljesen légből kapott hiányszámokkal csak azért, hogy bekerülhessenek a sajtóba.

Kővári János (ÖPE) szerint nem a mostani kormánytól számítva, hanem már a rendszerváltás óta alulfinanszírozottak az önkormányzatok, és emlékeztette a szocialista képviselőt arra, hogy az MSZP-kormányzat alatt az oktatást nem finanszírozta az állam, és iskolákat kellett bezárni.

Kővári János több javaslatot is megfogalmazott, többek között a tömegközlekedésről, a dologi kiadások felülvizsgálatáról, energetikai korszerűsítésről. Egyben megkérdezte, hol vannak a többi ellenzéki párt javaslatai, és hiányolta, hogy nincs ott az ülésen az MSZP, a DK és a Momentum által támogatott polgármesterjelölt, aki azt ígérte, mindig ott lesz, és javaslatokat tesz.

Kunszt Márta (DK) szerint nem igazán látszik a kibontakozás lehetősége.

Gyimesi Gábor (Jobbik) szerint a különböző beruházások túlárazottak, ez is probléma.

Kóbor József (LMP) szerint jelenleg az a helyzet a tömegközlekedés terén, hogy aki egy viszonylagosan színvonalas tömegközlekedést akar, mert például egyetemi város, az jár rosszul, míg mások, ahol nincs ilyen, az jobban, így országosan kellene rendezni a közösségi közlekedés támogatását.

Csizmadia Péter (Fidesz-KDNP) arra hívta fel a figyelmet, egy komplex, sőt akár történelminek is nevezhető fejlesztési program szerepel a költségvetési tervezetben, amely most a megvalósítási szakaszba lép, és amely alapvetően változtatja meg a pécsiek életét pozitív értelemben. Mint közölte, a legfontosabb, hogy kinője a város a hiányt, ezt úgy lehet elérni, hogy bővül a gazdaság, itt jelentős előrelépést hoznak az iparcsarnok-építések. Az intézmények korszerűsítése pedig energetikai megtakarítást is hozhat. Mint fogalmazott, ha ezek a fejlesztések megvalósulnak, a következő időszakban már érezhető eredményeket fognak jelenteni.

Kunszt Márta (DK) azt mondta, nem látja, hogyan lesz a fejlesztésekből adóbevétel.

Erb József (Fidesz-KDNP) felidézte a Magnus Aircraft és a Hanon gyárfejlesztéseit, illetve terveit, és azt mondta, indokolt az optimizmus a további gazdasági fejlődés iránt. Őri László alpolgármester egyebek mellett arra hívta fel a figyelmet, bár van olyan képviselő, aki rendszeresen olyan megnyilatkozásokat tesz, mintha Pécs egy lefelé menő spirálban volna, és innen minden épeszű vállalkozás menekül, a valóság az, hogy több száz millióval nő évente az iparűzési adó, azaz egyre több vállalkozás van, és növekszik a bevételük is.

Decsi István felidézte, az elmúlt időszakban 7 nemzetközi cég választotta Pécset, és azért épít a város iparcsarnokot, irodaházat, azért fejlesztett ipari parkot, hogy újabb fejlesztéseket tudjon idehozni. Mint közölte, ha ez a munka 2008-ig lezajlott volna, a város nem így fordult volna rá a válságra, ehelyett azonban lett például Expo Centerünk, fogalmazott az alpolgármester.

A vita az ellenzéki és a kormányoldal között hosszasan folyt, végül a többség elfogadta az előterjesztést, a költségvetési javaslat márciusban kerülhet újra a testület elé.

A testület döntött Abay Nemes Oszkár emléktáblájáról.

Ugyancsak határozott a közgyűlés a hulladékszállítási rendszer eszközparkjának modernizálásáról – arról, hogy milyen kukásautók érkezhetnek Pécsre, korábban ITT írtunk.

Döntött a testület arról, hogy a Biokom részére területet ad át parkolás céljára, az IH mellett. (Erről és a fejlesztésről korábban ITT írtunk). A vitában Kunszt Márta (DK) felvetette, valamiképpen rendezni kellene a területet, legalább „makadámmal”, mert már országos híradásokba is bekerült, hogy milyen borzasztó állapotok vannak Pécs belvárosában. Őri László alpolgármester erre válaszolva közölte, ő is látta a tévéműsort, ám abban éppen Kunszt Márta nyilatkozott, de azt képviselőként elfelejtette megemlíteni, hogy a város meg is akarja csináltatni a területet. Kunszt Márta erre úgy reagált, ő elmondta, hogy rendezési terv már készült, de a tévé ezt a részét nem adta le mondanivalójának. Őri László erre azt mondta, nem csak rendezési tervről van szó, hanem arról, hogy program készült a teljes terület modernizációjára.

Némi vita után határozott a testület arról is, hogy egy olyan közös céget hozna létre Pécs önkormányzata és az egyetem közösen, más szakmai partnerekkel együttműködve, amely a Pécsre érkező beruházásokat, befektetéseket segítené.

Döntöttek a képviselők arról is, hogy a Pécsi Helyi Akciócsoport 10 milliós támogatást kaphat.