Magánparkolók: Ki nyit ezek után újat?

Nagyjából két éve fontolgatja a pécsi városvezetés, hogy valamilyen szabályozással rendezettebbé tegye a foghíjtelkeken egyre másra nyíló magánparkolók helyzetét. Végül a Pécsi Építési Szabályzat módosításával érkezik meg a beígért szigor, amely pénteki hatályba lépése után valószínűleg kevés vállalkozónak éri majd meg ilyesmit nyitni – hacsak nem tervez jó hosszú távra.

hirdetés

Az utóbbi két évben egyrészt lakossági panaszok, másrészt városképi szempontok, de valószínűleg pénzügyi okok – hiszen ezzel a városi parkol veszíthetnek ügyfeleket – miatt is igyekeztek a városházán megoldást találni a magánparkolókat érintően. Az önkormányzatnak nem a térkövezett, igazi parkolókra emlékeztető területekkel van és volt baja. Sokkal inkább a foghíjtelkeken spontán kialakuló, s egyre szaporodó számú placcokkal, amelyek nem igazán rímelnek egy modern, fejlődő város ismérveire.

Egy nagy már megszűnt, lehet, hogy ez a cél?
Egy nagy már megszűnt, lehet, hogy ez a cél?

Korábban a megnövekvő porterhelésre, sárfelhordásokra, romos területekre érkeztek panaszok a városházához. A vezetés, ahogy arról a korábbi alpolgármester, Nagy Csaba is nyilatkozott, tisztában volt és van vele, hogy az utcai parkolók nem elegendőek Pécsen, de azt sem szerették volna tétlenül nézni, hogy balkáni állapotok legyenek a belvárosban a magánparkolók fertályán.

A Pécsi Építési Szabályzat (PÉSZ) módosításával a minap arról döntöttek ezért, hogy a jövőben komoly szankciói lesznek egy-egy parkolónyitásnak.

Mint azt Juha Márton, az önkormányzat sajtómunkatársa lapunkkal közölte, május elsején lét hatályba az új PÉSZ. Ennek értelmében az új parkolók kialakításánál nemcsak az utcaképhez illeszkedő kerítést kell kialakítani, de a vízelvezetés szakszerűségéről is gondoskodni kell. Utóbbit részletesen be is mutatja a szabályzat.

Májustól például az újonnan kialakítandó parkolók, ha elérik a 20 darabos férőhelyet, már csak szilárd burkolattal, kiemelt szegéllyel és olajfogó műtárgy beépítésével készülhetnek. Továbbá a megfelelő növényesítésre is figyelemmel kell lenni. Mindezek miatt a tevékenységet a kormányhivatal engedélyezi ezentúl, de a megváltozó közlekedési terhelés miatt a közterületi parkolást is üzemeltető Biokomnak ugyancsak lesz beleszólása az ügybe.

A városrendezési ügyintéző válaszait tolmácsolva Juha hozzátette: településképi, közlekedési, köztisztasági és környezetvédelmi problémák miatt döntöttek új szabályok megalkotása mellett a városházán, azok betartását a későbbiekben egy másik rendelet szerint szankcionálják majd.

A meglévő foghíjtelkes parkolók esetében a településkép védelme érdekében pedig egy később hatályba lépő jogszabály szerint járnak el. E szerint majd városképi problémák esetén egyedileg járhat el a polgármester a teendőkről.