Ezért jó, ha sokat énekelnek az iskolások

Nemsokára minden iskolában alakulhatnak kórusok, továbbképzik az énektanárokat is. Az emberi erőforrások minisztere így szeretne előrelépést elérni az énekléskultúra fellendítésében. Az éneklés pedig csak jót tenne a gyerekeknek.

Az általános- és középiskolák tanórái közül az ének-zene tantárgy finoman szólva sem a legnépszerűbb, sokan pedig nem is tartják fontosnak. Éppen ezért fontos az emberi erőforrások miniszterének nemrégiben tett azon bejelentése, amelyben szorgalmazza az iskolai énekléskultúra és az iskolai kórusok fejlesztését, valamint az ének-zene tanárok továbbképzését.

Balog Zoltán nem további ének-zene órákat szeretne belezsúfolni az amúgy is elég telített tantervbe, inkább azt véli fontosnak, hogy minden iskolában legyen legalább egy énekkórus, amit egy képzett szakember vezet, természetesen védett munkaidőben.

europa cantat sajtótájékoztató4

A miniszter szerint jelentős előrelépést lehetne elérni az ének-zene oktatás és az iskolai kórusok, valamint az azokkal járó izgalmas versenyek népszerűsítésével. Ebben pedig hatalmas szerepet játszana a szaktanárok továbbképzésének javítása. Azt azonban a miniszter hangsúlyozta, hogy az idén kezdődő tanévben jelentős változások még nem várhatók az ének-zene oktatást illetően.

Lovrek Andrea, a pécsi Kontrasztok Zeneiskola énektanára és a Pécsi Kamarakórus tagja lapunknak elmondta, hogy a minisztérium kezdeményezését nagyon jó ötletnek tartja, hiszen az ének-zene oktatás mellett a jelenlegi tantervben a kóruséneklés sem kap elég hangsúlyt. Pedig az Europa Cantaton – ahol ő is énekelt – jól érezhető volt, hogy mennyire boldog tud lenni egy együtt éneklő közösség.

europa cantat sajtótájékoztató3

Ha pedig minden iskolában lenne egy-egy kórus, akkor sokkal jobban érzékelhetővé válna a közös éneklés gyermekekre gyakorolt pozitív hatása is. A kóruséneklés ugyanis – főleg ha már általános iskolákban elkezdik a gyerekek – amellett, hogy felemelő, szórakoztató élményt okoz, a gyerekek szellemi fejlődését is nagyban elősegíti.

A Cantat záróünnepségén is áradt a boldogság
A Cantat záróünnepségén is áradt a boldogság

Azáltal, ha valóban képzett szaktanárok vezetnék az új iskolai kórusokat, a gyerekeknek nem csupán a koncentrációs képessége, a kitartása, a fegyelme és a figyelme javulhatna, hanem a logikai képességeik, és így természetesen tanulmányi eredményeik is.

Ma már több olyan kutatásról is tudunk, amelyek kimutatták – mesélte Lovrek Andrea –, hogy azok a gyerekek, akik naponta énekelnek, könnyebben és jobban tanulnak meg írni és olvasni, de a közös éneklés helyzetéből adódóan sokkal gördülékenyebben esnek át a szocializációs folyamatokon, megtanulják szeretni és tisztelni a közös célokat, meg tudják osztani a figyelmüket, és ügyesebben építenek ki szorosabb kapcsolatokat.

Ami azonban a legfontosabb, hogy az éneklés erősíti a gyerekek lelkét, megtaníthatja őket arra, hogy nehéz szituációkkal is szembenézzenek, és segíti őket azok megoldására.

Hirdetés