Nem kell bedőlni

Biztosan találkoztunk már hatalmas, valamilyen „akciót” hirdető transzparenssel decemberben. Felmerülhet ilyenkor bennünk, hogy vajon miért éri meg a cégeknek karácsony előtt leárazni a termékeiket. Vagy csak mindez „trükkös” marketingfogás? Utánajártunk, hogyan szűrhető a „hamis akciózás”.

A napokban jelentette be Koszorús László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkára, hogy a fogyasztóvédők megkezdték a karácsonyhoz kötődő fokozott ellenőrzéseiket országos szinten. Azt is elmondta, hogy az árfeltüntetést, az akciók érvényesítését, a vásárlói tájékoztatást és a termékbiztonságot vizsgálják leginkább.

De mit is jelentenek ezek pontosan?

Az árfeltüntetés szabályai azt határozzák meg, hogy az eladási árat, az egységárat, illetve a szolgáltatás díját egyértelműen, könnyen azonosíthatóan és tisztán olvashatóan kell feltüntetni. Az akciók érvényesítése azt szabályozza, hogy ha valamilyen terméket akciósan hirdetnek meg, akkor azt úgy is számlázza az adott cég, vagyis ha egy adott reklám vagy hirdetés a kedvezőbb árat ígéri, akkor az érvényes is legyen az üzletben.

Fülöp Zsuzsanna, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) szóvivője a napokban elmondta, hogy az ünnepek alatt jellemző a hibás árfelszámítás, a mérési pontatlanság és a megtévesztő akciós ajánlat is – ám ez utóbbi eset kemény dió a fogyasztóvédők számára is. Megtévesztő akciós ajánlattal találkozunk, ha az árcédulát letépve észrevesszük, hogy alatta ugyanaz az ár szerepel, de az is, hogy a hetek óta kinézett tízezer forintos kávéfőzőt a cég az ünnepek előtt, megtévesztő módon, egy általuk sosem használt, megemelt árról értékeli le. Hát rossz hírünk van, ilyen igenis megeshet velünk, sőt mi több, nem biztos, hogy sokat tehetünk ellene, hiszen a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság keze idáig nem ér el.

Lapunk megkeresésére Kerner Helga, a baranyai kormányhivatal fogyasztóvédelmi felügyelőségének vezetője szerint is valóban előfordul, hogy egy olyan eladási árat hirdetnek meg akcióként, amit a kereskedelmi egység soha nem is alkalmazott. Elmondása szerint találkoztak már olyan esettel is, hogy a termék árát közvetlenül az akcióváltás előtt megemelték, majd a magasabb árat csökkentették le.

Ezeknek a „trükkös”  fogásoknak a bizonyítása majdnem lehetetlen a Fogyasztóvédelmi Felügyelőség szerint, mert a forgalmazók nem kötelesek ártörténeti nyilvántartást vezetni. Ezért tehát úgy gyúrhatják áraikat a cégek, ahogy csak akarják.

A hatóság egyébként hivatalból, vagy bejelentések alapján is végezhet célzott vizsgálatokat. A felügyelők előzetesen – inkognitóban – is gyűjthetnek adatokat a későbbi akciók valódiságának megállapítására. Ha átverésre gyanakszunk, akkor érdemes tehát a felügyelőséghez fordulni, mert orrukra koppinthatnak a renitenskedő üzleteknek egy komolyabb bírsággal.

hirdetés
Uránia Mozi
Hirdetés