Sokkal több a bírság

Lassan két és fél éve vette saját kézbe Pécs a parkolási rendszert, s bár sokan attól tartottak, az önkormányzat nem lesz jó gazdája a rendszernek, a tapasztalatok szerint viszont sokkal kevesebb a panasz a városi cégre, mint elődjére. A bírság azonban egyre több. 

hirdetés

Sokan emlékezhetnek még azokra az időkre, amikor az automaták elnyelték ugyan a pénzt, ám hiába hívták a parkolási cég ügyfélszolgálatát, vagy nem vették fel, vagy nem is igazán foglalkoztak a panasszal. A Biokom Kft. 2011 novembere óta viszi a parkolási rendszert, ugyan az első időszakban voltak problémák az automatákkal, de igyekeztek a több mint tíz éves rendszert folyamatosan javítani.

Lóczi Szidónia, a cég pr-menedzsere közölte: bár pontos kimutatás erre nincs, de a tapasztalataik szerint csökkent a panaszok száma, ami annak tudható be, hogy folyamatosan javítják szakembereik a gépeket. A cég két munkatársa állandóan kint van „terepen”, míg harmadik kollégájuk a szükséges alkatrészek felújításával és javításával foglalkozik.

Ezzel együtt nőtt a kiszabott pótdíjak száma. Míg 2011 novemberében két hónap alatt 3507-et osztottak ki, addig 2012-ben 19973-at, tavaly 22502-t, idén pedig már 7581-et. Ha folytatódik a trend, akár a 30 ezres határt is átugorhatja a pótdíjak száma. Vélhetően ez összefügg azzal, hogy a korábbiaknál szigorúbban ellenőrzik az ellenőrök a jegy nélkül parkolókat, illetve a külföldi rendszámú autósokon is be tudják már hajtani a bírságot. Nőtt a parkolási bevétel is: 2012-ben 313,9 millió, míg 2013-ban 332,1 millió forint érkezett a céghez. Ez tartalmazza a bérletek eladásából, a parkolójegyekből és a pótdíjakból befolyt összegeteket is.

Érdemes minden esetben jelezni a problémákat, főleg, ha elnyelte a pénzt az automata, mert ez esetben elkerülhetjük a pótdíj kifizetését. Az ellenőrök ugyan megbüntethetnek ilyenkor is, ám ha bizonyítjuk, hogy az adott időben előállt ez a hiba, és ezt a cég munkatársai is megerősítik, akkor nem kell kifizetni a bírságot.

Ám, ha a jegyvásárlás amiatt hiúsult meg, mert a berendezés nem fogadta el a pénzt, akkor a vonatkozó rendelet értelmében egy másik, 150 m-en belül található automatánál kell megtenni. Immár van lehetőség háromféle mobilos parkolásra is. Az egyik legegyszerűbb módszer: az automatákon található telefonszámra sms-ben kell elküldeni az autó rendszámát a parkolás kezdetekor, majd annak befejezésekor a „Stop” szót. Ez ugyan némi pluszköltséggel jár, de nem kell idegeskednünk ügyintézés közben, hogy lejár a parkolójegyünk.

[box title=”Mire figyeljünk…”]

1.) Az automata elnyelte a pénzt, de nem ad jegyet: ezekben az esetekben a jegy elkészül, azonban az automatában kizárólagosan használható minőségű papír érzékeny az időjárási körülményekre. Párás időben benedvesedik és a jegykiadó csatornában elakad.

2.) El van tömődve a pénzbedobónyílás: Az ilyen hibáknál nem jelent megoldást, ha megpróbáljuk az elakadt érmét egy eszközzel, például kulccsal kifeszegetni, beljebb tolni a gépbe. Ilyenkor csak a karbantartó tudja elhárítani a hibát.

3.) „Átesik” a pénz: Ha a 100, illetve a 200 forintos érméket nem fogadja el a berendezés, az az érme sajátos tulajdonságából fakadhat. Az automaták a fémek elektromágneses tulajdonságait mérik, ha ez a beállított tűréshatárnál jobban megváltozik, akkor nem érzékeli a gép az érmét. Erre megoldás az lehet, ha a pénzérmét a tenyérben tartva néhányszor odaütjük a pénzt az automata oldalához, ezzel a galvanikus feszültséget „kisüthetjük”. Fontos, hogy nem az érme élét kell tehát kocogtatni.[/box]

  • NAPKÖZI

    Én azokra a parkolóőrökre panaszkodnék, aki mire visszaérek jegyvásárlásból az autómhoz már megbüntetett és a közelben sincs, ill. amelyik lefotózza a műszerfalat, hogy ott nincs a behajtási engedély, persze, mert az ülésen van jól látható helyen. Ezekre igazából mért is van szükség???

  • PécsiPasi

    Vagy azért nincs annyi panasz mert sokan áttértek a mobilios jegyvásárlásra.