Ki védi meg a vásárlókat az online piactereken?

Az internetes vásárlás ma már nem mindenkinek mumus, egyre jobban bízunk a virtuális térben áruló emberekben, holott arctalanul, szó szerint pofátlanul nagyon könnyű emberektől pénz kicsalni. Így járt szerkesztőségünk több tagja is, emiatt bennünk is felmerült a kérdés: ennyire könnyen kijátszható az online hirdetőportálok biztonsági rendszere? Mi is azt tapasztaltuk, a weboldalak üzemeltetői fegyvertelenek, és mintha a szabályok sem a vásárlókat védenék.

hirdetés

Az internetes vásárlás elterjedésével egyre több az erre szakosodott csaló is. Álnév, egy eldobható telefon, készséges válaszadás és máris kész a kamuprofil. Az átvert, gyanútlan vásárlót pedig kevés jogszabály védi, ha már megtörtént a baj, akkor feljelentés után egy hosszadalmas rendőri procedúrának, majd ha szerencséje van, bírósági ügynek nézhet elébe – de ezek sikeres kimenetele nagyon kétséges.

Megkérdeztük az ország legnépszerűbb apróhirdető portáljait, hogy ők mégis mit tesznek, mit tudnak tenni, hogyha valamelyik náluk hirdető átveri a vásárolóit.

A Vatera.hu rendszere eléggé bombabiztosnak tűnik, elmondásuk szerint tavaly „csak” 182 rendőrségi megkeresésük érkezett, ami azt jelenti, hogy durván 18.000 vásárlásból egy probléma adódik. Mondjuk a Vatera mindent meg is tesz azért, hogy kiszűrje a csalókat, az eladói regisztráció során ugyanis egy bankszámlaszám-ellenőrzést hajt végre, ami azt a célt szolgálja, hogy problémás esetben a rendőrség számára rendelkezésre álljon egy biztos adat, ami mentén elkezdhetik felderíteni az eladó személyét, illetve az ügyet. Hodoniczki Szabolcs, a Jófogás.hu csalásmegelőzési menedzser szerint a Jófogáson havi 200.000 eladásból 100 bejelentés érkezik hozzájuk, vagyis az adásvételek 0,05%-ában történik meg a baj.

Szabó Tünde, a Vatera marketing vezetője szerint a leggyakoribb gond, hogy a rossz szándékú eladó olyan kedvező áron kínálja az adott terméket, mellyel a vevőt arra ösztönzi, hogy annak érdekében, hogy le ne maradjon a jó lehetőségről, előre kifizesse a termék vételárát. A Jófogás menedzsere is egyetért, máig sokan választják a legkevésbé sem biztonságos előreutalást. Amúgy a Vatera 100 ezer forintig pénzvisszatérítési garanciát vállal, melynek keretében a piactér a rendőrségi nyomozás kimenetelétől függetlenül maga kártalanítja a vásárlót.

A Jófogásnál közel sem ennyire rózsás a helyzet. Álnévvel, egy-két kamu adattal regisztrálhatunk, és üzenetben a vevőnek elmondhatjuk utalási adatainkat, ha olyan kedvező alkut tudunk kötni, hogy a vásárló dalolva akarjon előre utalni.

A Gardróbcsere.hu sem ennyire biztonságos, itt a vásárlás leginkább bizalmi alapú, a főként ruhadarabok eladására és cseréjére szakosodott oldalon szintén tudunk regisztrálni álnévvel, hamis adatokkal.

A Gardróbcsere adminisztrátorának válaszaiból kiderül, hogy ők a vásárlói értékelésektől várják a megváltást, megnyugtattak, hogy rengeteg köszönőlevelet és visszajelzést is kapnak, ugyanis számos esetben sikerül a közreműködésükkel és rendőrségi eljárással a lopást elkövetők nyomára bukkanni. Egyébként elmondások szerint egyáltalán nem gyakoriak a hasonló jellegű bejelentések.