Kiveséztük a Fidesz kampánytechnikáját

Egyetemeken oktatják manapság a Fidesz által is használt kampány-, pontosabban mozgósító technikákat! Ilyen értelemben tehát semmi meglepő nincs abban a videóban, amely a minap került nyilvánosságra és a 2009-es pécsi időközi polgármester-választás kulisszatitkait próbálja “leleplezni”. A szakértők szerint azonban a politika világát csak távolról ismerők, különösen az idősebbek meglepődhetnek. Más nem igen.

Igen jó minőségű, látszólag belső felhasználásra – értsd oktatóvideónak – szánt film szivárgott ki a netre a napokban. A feltöltő azt állítja, dolgozott a Fidesz 2009-es időközi polgármester-választási kampányában Pécsett, akkor rögzítette az anyagot. A posztjában azt írta, „kötelességemnek érzem, hogy ezt a videót közzétegyem. Hiszek abban, hogy minden disznóságnak nyilvánosságra kell kerülnie, és hiszek abban, hogy talán lesz pár ember, aki pont e videó hatására kedvet kap ahhoz, hogy világba kürtölje a saját disznóóljában megtapasztalt disznóságokat. Ha mindenki így tesz, talán egy jobb, őszintébb hely lehet ez a Magyarország.”

A politikához értő, azt oktató egyetemi szakemberek szerint azonban az égvilágon semmi megdöbbentő nincs a felvételen, ezeket a technikákat ugyanis ma már a hazai egyetemeken is oktatják, külföldön pedig már sokkal „előrébb” tartanak a politikai tanácsadók és marketing guruk.

Magyarországon azonban akkor még forradalmian új kampánytechnikának számított az a módszer, amellyel a Fidesz is dolgozott 2009-ben Pécsett, ám azóta már csaknem minden párt így dolgozik.

[video:134424569]

A napvilágra került videó szerint Pécsett is vezettek listát a biztos pártszavazókról a 2009-es választások során. A politológiával foglalkozó szakemberek szerint az ilyen és ehhez hasonló dokumentumok arra világítanak rá, hogy a párt programja mellett fontos a választók mozgósítása, aktívvá tétele.

– A politikai aktivisták egyik feladata, hogy megtudják, ki szimpatizál a párttal, elmegy-e szavazni, vagy sem, s mindezt egy listán is vezették. Meg kellene semmisíteni az ilyen dokumentumokat, ugyanakkor korábban beszéltek arról is, az MSZP-nek is voltak hasonló listái – mondja Horváth Csaba. A pécsi politológus szerint ezek azért lehetnek aggályosak, mert az emberek azt érzik, számon tartják, megfigyelik őket.

– A rendszerváltás előtti szocializmus évtizedeinek félelmei mélyen rögzültek az emberekben, nem tudják, mit akar a politika egy ilyen listával. Ráadásul amennyiben nem az adott párt szimpatizánsai, akkor például szórólapot sem kapnak – ami pedig megkülönböztetés – véli a szakértő.

Hozzátette, az üzleti életben is létezik a „listázás”, ám ott maximum kellemetlenségként élik meg az emberek, ha egy-egy nagyobb multi direktmarketingese telefonon hívogatja őket.

A Pécsi Tudományegyetem politológia tanszékének vezetője, Kákay László szerint a videó arról tanúskodik, hogy a közvéleményt, ahogyan vásárlókat is ügyesen meg lehet győzni.

– A politikában újabb és újabb kampánytechnikákat alkalmaznak a választók meggyőzéséhez. Ez nem tér el sokban attól, mint amit a tömegkommunikációban látunk. A cégek különféleképpen akarnak hatni a vásárlókra, hogy meggyőzzék őket, ez is ugyanolyan, csak itt a politikusokra van kihegyezve a dolog – mondta.

Kákai László azt mondja, az USA-ban támogatói körök vannak, amelyekbe maguk jelentkeznek az emberek, nálunk is léteznek ilyen hasonló körök, igaz nem annyira nyíltan.

– Minden pártnak vannak listái, ez nem meglepő. Ebből tudják ugyanis, melyik társadalmi csoport az elsődleges támogatójuk, kiket kell először megszólítaniuk azért, hogy el is menjenek választani, hiszen elkötelezettségük nem kérdéses, de mobilizálni kell őket – magyarázza a tanszékvezető.

 

[frame]A mosópor és a politikus

A direktmarketing eszközöket látjuk a politikában is, egy politikust is úgy kell eladni, ahogyan egy mosóport. Több olyan alkalom van, amikor önként adják meg adataikat az emberek, így őket fel lehet keresni. Ám, ha valaki többször elutasítja a telefonokat, nem küldi vissza a kérdőíveket, akkor következtetni lehet, hogy nem az adott párttal szimpatizál. Így alakulnak ki a stabil választói körök.[/frame]

Az MSZP 2009-ben közel 1600 embert utaztatott Pécsre annak érdekében, hogy Szili Katalin akkori házelnök mellett kampányoljon. Az alábbi videón jól látszik, hogy Pécs egyik panelházas övezetében miképpen igazítják el az aktivistákat.

Hirdetés

8 HOZZÁSZÓLÁS

  1. Ebben a “nagyon titkos” videóban semmi különleges nincs, semmi meglepő és semmi törvénytelen. Mindegyik párt ezt csinálja szerte a világon!

  2. Egyik szoci kezében sem látok listát a szimpatizánsok (összességében pedig majdnem az összes Fidesz-szavazó) nevével vagy címével (és valahol ott… az adatbázisban lapul a nem a Fideszre szavazók neve, címe és még ki tudja, miféle adatai).

  3. Annyit hozzátennék hogy az eddigi szimpatizánsok mint én is nagyon nagyot csalódtunk, ugy érzem hogy nincs remény a jövőben, bár ne legyen igazam.

  4. 1. Szerintem profi munka volt. Ezt nem ők találták ki, hanem átvettek és magyarosítottak egy modellt.
    2. AZ MSZP is így kampányolt, annyi volt a különbség, hogy régebbi volt a kapcsolati rendszerük, beágyazódásuk, volt mindenhol emberük, nem számítógépeztek csak beszélgettek (suttogó).
    3. Ezt a helyiek nem lettek volna képesek önállóan megcsinálni. Nem tudom, hogy hogyan ment az országgyűlési és utána az önkormányzati választás, de vélhetően a modellt működtették kicsiben is.
    4. Sok ember és még több pénz kell ehhez a módihoz.
    5. Az MSZP nélkül ez az egész csak egy nagy lufi lett volna. Mint kiderült az egész országnak elege volt a szoci politikusokból. Mindenféle mozgósítás nélkül kijött volna a tuti győzelem.
    6. Kérdés, hogy ha most visszamennek a fiúk kopogtatni vajon mit mondanak nekik? Azt, hogy így kell ezt csinálni Viktor, Páva Zsolti, támogatlak továbbra is benneteket, vagy azt, hogy szar minden, de a szocikat soha többé, vagy csak becsapják az ajtót?
    7. Vélhetően baj van ezért kellett a regisztrációt bevállalni.
    8. Szerintem igen is számít, hogy az egyén hogyan éli meg a jelenlegi életét. Jobban, rosszabban él-e, mint a szocik idején? Erre a listázásra akkor van szükség, amikor szoros a mezőny és vinni kell a rossz arcú embereket is a telepről, mert az ő szavazatuk is annyit ér, mint egy doktoré.
    9. Sok egyetemista korú volt a filmen. Szerintem ők most is aktívak voltak és kint voltak az utcákon a Fidesz ellenében. Azért mert ha hisznek valamiben akkor dolgoznak, mennek hidegben is, kiabálnak ha kell és nem megalkuvók.
    10. Jó Viktorunk és helytartói nagyot győztek, de ha nem váltanak programot, akkor nagyot is fognak bukni. A listákat jó lesz frissíteni.

  5. A film jó.
    A módszer orwelli.
    ———————–

    Egy-két szimpatizáns csodálkozik majd, hogy a vonalkódos résznél miért is mutatják meg a nevét és a címét őneki, pedig ő csak jót akart, legalábbis azthiszi. De, ide nekem az alvó ombudsmant.

  6. Nem teljesen értettem már a hétvégén sem, hogy mi ebben a nagy durranás! Ha valaki látta az Elnök emberei c. sorozatot, akkor cifrább trükköket is ismerhet. Ez csak nálunk lehet menő marketing fogás, az amerikaiak röhögnének csak ezen.

Comments are closed.