Kreatív és működő városimázst akar Pécs

Elégedetlen a pécsi turisztikai mutatókkal a városvezetés, ezért lecserélik a TDM (újkeletű nevén: Irány Pécs Kft.) helyi vezetőjét. Szabó Anettet (képünkön) a város Fesztiválszervező cégének eddigi vezetője, a Rádió1 tulajdonosa, Fodor József váltja. 

hirdetés

PécsMa.hu - Csizi Péter, Szabó Anett, Pentz Mihály 004

Mint ahogy arról lapunkban elsőként beszámoltunk, a városvezetés nem maradéktalanul elégedett a pécsi turisztikai mutatókkal. A 2010-es lendület még kitartott valamelyest 2011-ben is, de azóta átlagos vendégforgalmi mutatókat tudott felmutatni Pécs, ami viszont kevés a város irányítóinak. Úgy tudjuk, régóta érlelődik a gondolat a Városházán, hogy alapjaiban szervezzék át a jelenleg túlságosan szerteágazó város-, pontosabban turisztikai marketing feladatokat.

– Sokkal szorosabban kellene együttműködniük azoknak a szervezeteknek Pécsett, amelyeknek a „vendégcsinálás” a dolga, most ugyanis ez nincs így. A túl sok bába között pedig elveszik a gyerek – mondja Nagy Csaba.

[note note_color=”#66dfff”]Mi az a TDM? 

A TDM a Turisztikai Desztináció Menedzsment kifejezés rövidítése. Számos „tdm” működik az országban. Elsősorban földrajzi alapon próbálják megszervezni, illetve próbálnak „eladni” egy-egy adott térséget a turistáknak. [/note]

A város alpolgármestere szerint szükség van a vérfrissítésre és az igazán kreatív gondolkodásmódra. A választás azért esett a Fesztiválszervező eddigi vezetőjére, mert már bizonyított a cég élén, emellett pedig komoly rutinja van a brandépítésben is, hiszen az ország egyik legnépszerűbb rádiójának a tulajdonosa is egyben.

– Szakmai, szervezeti átvilágítás és hatékonyságmérés lesz első körben a cégnél, majd azt kell tisztázni, mit jelent Pécs a városlakóknak és mit az országban élőknek. Egy működő koncepciót ugyanis csak akkor lehet felépíteni, ha tudjuk, merre kell mennünk – mondja Fodor József (képünkön), aki ez utóbbiért tartja fontosnak az elfogulatlan közvélemény-kutatásokat az egyéni ötletelgetés helyett.

Fodor József

Jelenleg a Fesztiválszervező szervezi és bonyolítja le a városi programokat, rendezvényeket, illetve hozzájuk tartozik a Tüke-kártya is. Az Irány Pécs (TDM) feladata pedig többek között az, hogy működtessék az Irány Pécs-kártyát és folyamatosan fejlesszék a Pécsről szóló, okostelefonokra készített alkalmazást is. A város terve ezért az, hogy a két cégből egyet csinálnak, hiszen igen komoly az átfedés a két társaság tevékenysége között.

Kerestük a TDM eddigi vezetőjét, Szabó Anettet is, ám nem akart nyilatkozni az ügyben.

[note note_color=”#080807″]Városimázs fillérekből 

Nem feltétlen kellenek százmilliók ahhoz, hogy egy város imázsát erősíteni, illetve alakítani lehessen. A Youtube-on már több mint 1 milliós nézettséget produkáló Pécs Aktuál X című számot gyakorlatilag fillérekből hozta össze a Punnany Massif, amely az ország egyik legmenőbb formációja lett! A szám önmagáért beszél, izzadtságszag nélkül „promotálja” Pécset.[/note] [youtube url=”http://www.youtube.com/watch?v=Qroykq7xuWg” width=”650″]

  • Irány?

    Az a fantasztikus ebben az országban, hogy a politikához, a labdarúgáshoz, a turizmushoz és a marketinghez MINDENKI ért. Számomra rejtély, hogy ha ez valóban így van, akkor miért tart itt az ország politikai színvonala 20 évvel az ún. “rendszerváltás” után, miért nem lettünk még világbajnokok labdarúgásban, miért nincs Turizmus Törvényünk, és miért olyan színvonalú (ha létezik egyáltalán) az ország és a települések marketingje – és az idegenforgalmi marketinget nem is sorolom most ide – amilyen. Egy aprócska tény: immár nincs női vezetője egyetlen pécsi városi tulajdonú cégnek sem. Nézzünk körül, hogy emellett a város létesítményei közül hányat vezet nő. Feltételezem, a nagy “szakmaiság” mellett ez eddig senkinek nem tűnt még fel. Kicsit sem gyanús, ugye? Azoknak a magukat “szakmabéli”-nek címkézőknek pedig akik most újabb céltáblát találtak maguknak: megnézném, hogy bárki hasonló büdzséből, mint amit eddig Pécs a turisztikai megjelenéseire és a TDM finanszírozására szánt vajon milyen minőségű és mennyiségű megjelenést lennének képesek előteremteni. Röhejes és szánalmas, hogy nagyrészt uniós pályázati forrásból kénytelen egy VÁROSI TULAJDONÚ desztinációs marketing cég működni. Ha és amennyiben bármelyik magyar településvezetés (tisztelet a kivételnek, mert létezik ilyen is) hajlandó lenne valóban szakmai kezekbe adni a beszedett IFÁ-t és valóban az idegenforgalom fejlesztésére fordítaná (nem a kötelező feladatai ellátására és kátyúzásra pl.), akkor esetleg, talán képes lenne működni a Nyugat-Európában egyébként működő TDM modell. Erre – lássuk be – ez az ország szinte teljességgel alkalmatlan, és ez bizony nem a turisztikai szakemberek hibája. De nem ám. Az meg szintén röhejes és szánalmas, hogy egy közepesen ismert és elismert banda, mint a Punnany Massif a mérce a város arculatának megalapozásakor… csak megboldogult Hofit tudom idézni: “ez eddig elég f*s, de ha összeáll, még lehet sz@r.” Ezen kéne elgondolkodni a döntéshozó(k)nak. Mindemellett sok sikert és kevés csalódást tudok csak kívánni az új vezetőnek, talán a politikai vonal meghozhatja azt a fajta finanszírozást, ami egy minimális desztinációs marketing alapját jelentheti. A cikk szerzőjének pedig javaslom, hogy az alapvető turisztikai definíciókkal kerüljön tisztába, mielőtt legközelebb hasonló témában kívánja magát cikk publikálására ragadtatni.

  • szarminden

    A punnany massif SZAR!

  • Benga

    Péccsel kapcsolatban is érvényes a régi mondás: kulából nem lehet várat építeni…

  • zokomma

    Sok fiatal önzetlen módon segít a városának! Mint a Punnany is, 30 y a zenéivel vagy például a Facebookon a népszerű pécsi értékeket bemutató fotós oldalak, Pécsbook, I love you Pécs!

  • fürdő

    És mikor lesz végre igényes fürdője Pécsnek, ami vendéget is vonzana nyáron?

  • !!!

    Az már régen rossz, ha a Punnany massif mint értékteremtő, imázsformáló erő merül fel…ugyan kérem. Kispálék, Szélkiáltóék minden erőlködés nélkül tettek le a “pécsiség” asztalára, ugyanis előbb jött a tehetség, a nívó, azután a marketing. Nem takarózni kellene a várossal, mesterségesen előállítani nagybetűs IMÁZSt, ráerőszakolni a közvéleményre egy teljesen hiteltelen dolgot. A meglévő kulturális értékekből kellene kiindulni, amelyek soha nem évülnek el – dzsámi, Zsolnay, Péter és Pál stb..csak annak közhely, aki sznob.

  • Kíváncsi

    Most olyan jó lenne elmenteni ezt az oldalt és megnézni, mi lett a leváltás utáni korszakból öt évvel később. Találkozzunk 2018-ban!

  • Aprajafalva

    Kreatív és működő város nélkül aligha lesz itt eladható imidzs. Megfelelő gazdasági háttér és korrekt városvezetés nélkül ebből a C-kategóriás baranyai szemétdombból nem igazán lehet modern, élhető várost csinálni.

  • ted

    Kedves Mária!

    Hát magácskát nem szívesen nézném meg közelebbről, az biztos.
    Én azért arra szavazok – de nyugodtan nevezzen bolondnak -, hogy egy városnak jó, ha van turistaforgalma és erre Pécsnek és egész Dél-Baranyának megvannak az adottságai. Csak nem használják ki őket eléggé. Sajnos. Éppen ezért jó dolog, ha valamiféle törekvés történik arra, hogy javuljon a helyzet.

  • Mária

    Nem biztos, hogy Pécsnek ezt a marketing dolgot erőltetni kell. Helyesebb lenne átgondolni, hogy szükség van-e ide a turistákra! Úgy gondolom a reptér is teljesen felesleges, a sok szálloda sem kell. Sajnos nem olyan szép és vonzó Pécs, mint ahogy hisszük, mint amiben ringatjuk magunkat!

    Turistavonzó beruházásokra nincs pénz, akkor meg ne is jöjjön ide senki, hagyjanak minket békén a nyomorunkban! Nem kell azt néznie senkinek!

  • Szakmabéli

    A tdm-ek a vicc kategóriába tartoznak! Pécsen nem létezik városmarketing, sem pedig városimázsa nincs (a mediterrán hangulat nem az!!!) Pécsnek! Ez a rossz hír. A jó az, hogy ezt végre (el)felismerték.