Nem ártatlan játék a szecskáztatás

A tejszínhabos virsli a szecskák kedvence

Lufiborotválás, csempeszámolás, gusztustalankodás, és humoros csapatépítő játékok jellemzik az egyetemi gólyatáborok kisöccsét, a szecskaavatókat. Körbenéztünk, hogy a pécsi középiskolákban miként zajlik az elsősök beavatása.

Minden tanév kezdetén, szeptember és október környékén tartják a friss középiskolások beilleszkedését segítő beavatási ceremóniákat, amelyek keretén belül a degradálónak tűnő, esetleg kicsit gyomorforgató feladatok mellett sok-sok ötletes, kreatív- és ügyességi próbatételen is túl kell esniük a középsulis újoncoknak. Pécsett az avatók rendje iskolánként változó.

A szecskák esküje katonás rendben zajlik
A szecskák esküje katonás rendben zajlik

A Széchenyi István Gimnázium és Szakközépiskola vezetősége a gólyaavató előtt egy úgynevezett „gólyanapot” szervez, ahol játékos, közvetlen formában ismerkedhetnek meg egymással az új osztályok. A hivatalos avató és az ismerkedőnap között azonban a végzősöké a pálya, akik kedvükre szívathatják az elsősöket, persze józan határok között. Pasku Györgyi, az iskola igazgatóhelyettese lapunknak elmondta, hogy a középiskolás gólyákat ilyenkor minden érhető felületen összefirkálják, megszámoltatják velük az iskola lépcsőit és csempéit.

A beöltözés bevett szokás a szecskaavatókon
A beöltözés bevett szokás a szecskaavatókon

Pasku azonban hozzátette, hogy kiemelt figyelemmel követik a maszek szecskáztatást, megalázó feladatokra pedig nem kerülhet sor. A hivatalos avatón – ahol az új osztályok tagjai csöveseknek vagy öregasszonyoknak vannak öltözve – akadnak olyan „kissé gusztustalan” feladatok is, mint például a fizikakönyvből történő felolvasás erotikus hanghordozással, vagy a csokiba lyukat nyaló verseny.

Bármi is történik itt, a csapatépítést szolgálja
Bármi is történik itt, a csapatépítést szolgálja

A Babits Mihály Gyakorló Gimnázium és Szakközépiskolában az avató egy hétig tart, minden nap a 15 perces szünetben kerül sor a feladatokra, amelyek között olyan kreatív próbatételek is akadnak, mint például a fix szókészletből történő himnuszírás, amely Varga Judit igazgatóhelyettes szerint nagyon vicces eredményekkel szokott zárulni.

A gólyák az avató során a tejszínhabos-májkrémes kenyerek kéz nélküli elfogyasztása mellett azzal a meglepő versenyfeladattal is szembesülnek, hogy kapnak egy-egy tojást, amit a városban ismeretlenekhez becsöngetve meg kell süttetniük. A diákok testének szétfirkálását csak bizonyos keretek között engedik, és nagyon figyelnek az emberi méltóságuk megőrzésére, ugyanakkor az igazgatóhelyettes hozzátette, hogy az idősebb diákok feltehetően találnak alkalmat az önálló akciókra is.

A tejszínhabos virsli a szecskák kedvence
A tejszínhabos májkrémes kenyér a szecskák kedvence

Ezek a maszek akciók pedig néha elég kemények tudnak lenni. Több diákról is hallottunk már, akiket a vécékben pörgettek szédülésig, hogy aztán összeessenek a piszoár előtt, de akadt olyan is, akit bekentek mézzel és madártollakat szórtak rá, vagy említhetnénk olyan szörnyű szecska-sztorikat is, mint például a tejivás hányásig.

A Ciszterci Rend Nagy Lajos Gimnáziumának nevelési igazgatóhelyettese, Nyisztor Zsolt lapunknak elmondta, hogy a „szecskaavató” kifejezést degradálónak vélik, ezért ők az eseményt „mazsolaavatónak” nevezték el. Ahhoz, hogy a mazsolaosztályokat beavassák, a diákoknak túl kell esniük egy 3 napos nyári „összerázó táboron”, ahol egy versenyprogram keretén belül meg kell tanulniuk minél gyorsabban és szebben sorakozni, és be kell mutatniuk, hogy ki tudja jobban a házirendet. Kevésbé gyakorlati feladat viszont egy lakatfalon elrejtett lakat megtalálása, vagy egy komplett videoklip leforgatása.

Az ügyességi játékokkal az elsősök beilleszkedését  segítik
Az ügyességi játékokkal az elsősök beilleszkedését segítik

A Janus Pannonius Gimnáziumban nincs szecskáztatás, csak egy egynapos, gyorsan lerendezett, osztályon belül zajló avatás történik. A szecskaavatás az új diákok osztályfőnökeinek felelőssége – épp ezért némelyikük nem is vállalja annak lebonyolítását.

Szecskabál természetesen van, amelyen a diákok be is öltöznek öregasszonyoknak és hercegnőknek, de Ritter Attila, az iskola igazgatója lapunknak elmondta, undorítónak találja a beavatás más módjait. Egy iskola ugyanis nem való ilyen dolgokra, mivel ezek az elrettentő, néha frusztráló feladatok csak megijesztik a diákokat, nem pedig a beilleszkedésüket erősíti.

hirdetés

Hirdetés