Nemsokára riksára pattanhatnak a pécsiek

Kényelmes és környezetbarát - ilyesmire számíthatunk

Májusban, ha minden jól megy, már riksára pattanva furikázhatunk a napsütésben egyik pécsi szórakozóhelyről a másikig.

hirdetés

Kevesebb mint két hónap múlva elstartol a pécsi riksataxi, amelyről még tavaly decemberben számoltunk be. Sajti Dávid, a riksa ötletgazdája lapunknak elmondta, hogy a működéshez szükséges engedélyek megvannak, a bringataxi kész van, jelenleg is tesztelik, figyelik és javítják a felmerülő hibákat. Ha mindent a legnagyobb rendben találnak, az első riksa május közepe vége felé már útnak is eredhet a városban.

Kényelmes és környezetbarát - ilyesmire számíthatunk
Kényelmes és környezetbarát – ilyesmire számíthatunk

A riksa megépítése közel félmillió forintba került, egy – közel 160 ezer forintra rúgó – részét közösségi finanszírozással „kalapozták össze” a Pécsi Tudományegyetem és Simonyi Üzlet- és Gazdaságfejlesztési Központ erre a célra megalkotott honlapjának (pecs.hubbub.net) segítségével.

Az első forgalomba állított riksát Sajti fogja vezetni, kezdetben egyelőre ez az egy járgány fogja róni köreit a városban, viszont a riksás fiú terve az, hogy a közeljövőben bővíti a jármű- és sofőrparkot is.

Sajti Dávid a riksák ura
Sajti Dávid a riksák ura

A bicikli-taxi főként a belvárosban fog gurulni, Sajti ugyanis a riksázást egy kényelmes, szórakoztató utazási formaként álmodta meg, amolyan városi „élménytúraként”, amely leginkább a belvárosi szórakozóhelyek között ingázók életét könnyítené meg, és tenné lazábbá. Ez azonban nem jelenti azt, hogy ne fuvaroznának a riksával időseket otthonukhoz, szerelmeseket a lakatfalhoz, vagy ne mennének Kertvárosba vagy Uránvárosba.

A Segwayt ma már mindenre használják
A Segwayt ma már mindenre használják

A riksát le kell majd inteni – mondta Sajti –, eleinte ugyanis csak így lehet majd felpattanni az ülésekbe, de a telefonos rendelhetőségen is gondolkodnak már csapatával. A spéci kis taxi teherbírása egyébként közel 300 kilogrammig terjed, szóval 2-3 utast simán elbír (vagy egy túlsúlyosabbat is), de akár komplett kisgyerekes családokat is szállíthatnak a bringával.

Sajti hangsúlyozta, hogy a környezetbarát, emberi erővel hajtott, elektromos rásegítésű riksájával a taxik árszabása alatt kíván maradni, hiszen a cél az, hogy a városiaknak és a turistáknak mindig legyen kedve riksázni egy kicsit.

Golfautókkal is összefuthatunk a városban
Golfautókkal is összefuthatunk a városban

Pécstől persze soha nem volt idegen, hogy ilyen furcsa, de kényelmes és praktikus városnéző járművekkel kísérletezzen. Gondoljunk csak bele: nemrégiben még azt tervezte a város, hogy a New York-i Central Park mintájára lovashintókkal furikázzák a turistákat a belvárosban. Ez azonban nem jött össze, kilógott a lóláb.

Konflisunk ugyan nincs, van viszont itt Segway, amiről sokan még mindig nem tudják, hogy mi fán terem, pedig mi már ki is próbáltuk ezeket a kétkerekű, környezetbarát, önegyensúlyozó kütyüket, amelyek egyébként a világ nagyvárosaiban már rég bevált táj- és városnéző eszköznek számítanak.

A városkép része már a kisvonat
A városkép része már a kisvonat

A pécsi önkormányzat nem is olyan rég engedélyezte azt is, hogy elektromos golfautókkal furikázzanak a turisták. Nem bocsátanak ki káros anyagot, csendesek, könnyűek, szóval miért ne? A KRESZ szerint ezek motorkerékpárok, de 6 embert is simán elbírnak, és egyébként 40 km/órás sebességgel is képesek száguldani.

És persze ott van városi kisvonat, amit nem igazán lehet az említettek közé sorolni, hiszen hangos is és kevésbé természetbarát, viszont legalább néha-néha bedugul tőle a Király utca. Nyilván lehet szeretni is, a gyerekek például imádják. Meg azok a turisták, akik nem elég mozgékonyak ahhoz, hogy múzeumba menjenek, hiszen az 54 fős kisvonaton egy kellemes gyorstalpalót kaphatnak a városról.