Pécs: új pályán tekerhetünk

A tervezés folyik jelenleg

Tovább folytatódik Pécsen a kerékpáros úthálózat bővítése, miután hamarosan elkezdődhet a keleti városrészt a Zsolnay-negyeddel összekötő nyomvonal kialakítása. Az e-bringa-rendszer kiépítése mellett tehát tovább javul a város közlekedési infrastruktúrája.

hirdetés

A legutóbbi közgyűlésen döntés született arról, hogy a rendelkezésre álló TOP-források felhasználásával tovább bővítik a pécsi kerékpárút-hálózatot, javítanak a városrészek összeköttetésén. A már meglévő szakaszok mellett új nyomvonalakat építenek ki, a következő lépésben a Zsolnay-negyedet és a keleti városrészt kötik össze a bringások nagy örömére.

A keleti városrésznek jelenleg nincs olyan kerékpáros összeköttetése, amely biztonságos elérést biztosítana a belvárossal, ezért a mostani beruházás elsődleges célja, hogy mintegy 1300 folyóméternyi hosszúságban megfelelő útvonalat alakítsanak ki a Zsolnay-negyed és a Budai vám között.

keletibringaut
A keleti bringaút tervezett nyomvonala

Oszoli Dénes, a Városfejlesztési és Kommunális Bizottság elnöke elmondta, hogy a nyomvonalon – amely a Zsolnay-dombtól a Diósi úton felfestett szakaszon haladna a Puskin térig, onnan a 6-os út (Zsolnay V. u.) északi oldalán a járda kiszélesítésével egy épített kerékpárút lenne a Budai vámig – biztonságosan lehet majd közlekedni, mert az autóktól elkülönített pályán fog vezetni az út ezen szakasza.

A bruttó százmillió forintos beruházás során a tervezési munkák után őszre lehet meg az engedélyezési terv, utána kerülhet sor a kiviteli tervek elkészítésére, kivitelezési közbeszerzésre, a megvalósítás pedig jövő év elején kezdődhet.

Az új szakasz tehát összekapcsolja a már meglévő egyetemi kerékpárutat a kulturális negyeden keresztül a keleti városrésszel, valamint csatlakozik majd a Kertvárost és a Zsolnay-negyedet összekötő – szintén a TOP-forrásokból kialakítandó – útvonalhoz is. Ez utóbbi kapcsán azonban még további egyeztetések szükségesek.

– Ehhez hívjuk segítségül a pécsi kerekezőket például a Kertváros Konzultációban, és a civil kerékpáros szervezeteket is. Annyit azonban ki lehet jelenteni, hogy a Kertváros-Belváros kerékpárút biztosan megvalósul a fejlesztési források terhére, alapvetően a  Táncsics Mihály utcai tengely mentén – közölte a bizottsági elnök.

Oszoli Dénes hozzátette, hogy a tüskésréti szabadidőközpont megközelítése szintén kiemelt fontosságú, azonban ismételt vizsgálatok szükségesek annak érdekében, hogy a lehető legköltséghatékonyabban, ugyanakkor a kerékpáros közlekedés számára a legmegfelelőbb módon és nyomvonalon valósuljanak meg a fejlesztések.

– Elsődleges cél a biztonságos kerékpáros közlekedés, így ezért elsősorban elkülönített kerékpárutak építését tervezzük és csak a valóban kis forgalmú, veszélyt nem jelentő közutakon tervezünk kerékpárutat úgynevezett kijelöléssel.

Pécs közigazgatási határain belül jelenleg harminc kilométernyi bringaút várja a kerékpárosokat, ennek kétharmada járművektől elkülönített, egyharmada a meglévő közutakon kijelölt nyomvonal. Több fő útvonal nagy népszerűségnek örvend – például a két éve átadott egyetemi vonal, amely az Ifjúság úti kampuszt köti össze a kulturális negyeddel.

  • Én

    Nem is konkrétan erre az útvonalra reagáltam, hanem a cikkben szereplő többi állításra, elsősorban az utolsó előtti bekezdésre, ami kb. 30-40 évvel ezelőtti hozzáállásról tanúskodik továbbra is. Így nem fog soha semmi változni. A városvezetés már úgy tűnt sokszor, hogy megértette, miről van szó, és akkor jönnek az ilyen nyilatkozatok. Illetve jó lenne bármilyen közlekedési felújításnál (körforgalom, útkereszteződés stb. ) kötelező jelleggel kialakítani a kerékpáros infrastruktúrát. Persze, ismerem én is a hálózatot, csak nem nagyon valósul meg semmi. És azon kívül is millió és egy útszakaszra érdemes volna festeni, amiről sosem esik szó. Pont ugyanolyan, mint a tömegközlekedés. Szuperül megoldják a fonódó menetrendet, építenek biogázüzemet, és erre hitelből vesznek használt belső égésű buszokat, ahelyett hogy uniós pénzre pályáztak volna biogázassal. Bristolból a Zöld Főváros-i anyag is meglett volna. Ugyanez a világítással.

  • Lévai Gábor

    Ha megnézed a nyomvonalat, a nagy része a kisforgalmú Diósi úton halad, ami csak felfestést igényel, le is írták a cikkben.

    Az építendő szakasz a 6-os úttal párhuzamosan halad, itt a forgalom nagysága miatt indokolt az elkülönített bringaút, gondolj arra, hogy itt adott esetben kisebb gyerekekkel, esetleg bringautánfutóval vagy később pékbiciklivel is fognak emberek közlekedni. Nekik nem megoldás, ha lezavarjuk a 2×2 sávos főútra a kamionok és buszok mellé őket.

    Tény, hogy ez a szakasz kompromisszumos, elkülönített bringautat a legvégső esetben ajánlanak a bringás szervezetek is:
    http://kerekparosklub.hu/szakmanak/kozlekedes/utvonalak-kerekparosbaratta-tetelenek-eszkozei-0

    Ha ránézel a térképre, nem nagyon van értelmes alternatíva, az É-D-i irányban futó patakot autóút is csak 3 helyen szeli át – nem véletlenül. A 6-os út melletti nyomvonal mellett egyedül a Kodály Gimnázum tornacsarnoka melletti ösvény jöhetne még szóba, ami magassági vonalvezetés szempontjából eléggé szerencsétlen, emellett a többség számára jelentős kitérő lenne (ergo alig lenne kihasználva, mert a bringás nem arra megy, amerre utat építenek neki, hanem amerre dolga van…). Nyilván az lenne a legjobb, ha a 6-os út érintett részén lehetne a forgalmat csillapítani, de ez már messze túlmutat a kerékpáros fejlesztések szintjén, az elkerülő utak problémáján több mint 20 éve rágódik a város…

    Sztráda kérdés: Halkan megsúgom, hogy többek közt a kerékpáros szervezetek javaslata nyomán is kerül ide az út, sok tényező mérlegelése után. Nincs vita abban sem, hogy egy település élhetősége szempontjából a kerékpárosbarát terület nagysága a mérvadó, nem pedig a kerékpáros útvonalak (szándékosan nem bringautat írtam) hossza. Ezt ha lassan is, de talán megértik az önkormányzatnál dolgozó közlekedéssel foglalkozó szakemberek is. Fejben átállítani ennyi embert viszont nem két perc, főleg úgy, hogy a kerékpározók és a közvélemény is kb. 20 év lemaradásban van, ezért nem kell meglepődni, ha a politikusok is ehhez igazodnak. Dolgozunk rajta, hogy ne így legyen.

    Egységes kerékpáros hálózati terv Pécsre amúgy 1997 óta létezik, szintén kerékpáros szervezetek közreműködésével készült, és a város közgyűlése is elfogadta. Ezt a terv rendszeresen aktualizálásra is kerül, a kérdéses útvonal szerepel ebben a koncepcióban, sőt, a prioritási listában (ilyen is van) az elsők között szerepel.

    A Tüskésrétre tervezett út viszont nem ilyen, aminek az indokoltsága (különösen az ára miatt) finoman szólva is megkérdőjelezhető – ez is szerepel a cikkben. A fő gond elsősorban az, hogy a források mérete adott, tehát más fontosabb problémák megoldásától szívná el a pénzt.

  • Én

    Mindent fordítva csinálnak, ahogy kellene. Kerékpársávokat és nyomokat kellene kijelölni, egységes hálózatot létrehozni városszerte, és az autósokkal, minden közlekedővel megértetni, hozzászoktatni őket, hogy a kerékpár a közlekedés szerves része. E helyett feleslegesen drága kerékpáros “autópályákat” építenek, és felviszik a bringásokat a járdára. Dilettantizmus. És még büszkék is rá. Persze a festék árából kevesebbet lehet lopni.