Pécsről érkezik Tilla filmjének zenéje

A pécsiekben már a moziban ülve is dolgozhat a lokálpatriotizmus, hiszen Till Attila új filmjének zenéjét egy pécsi zenész készítette!

hirdetés

Április 28-ától játsszák a pécsi mozik is Till Attila második filmjét, a kerekesszékes bérgyilkosokról szóló Tiszta szívvel című akció-vígjátékot. Mivel a film rendkívül jó kritikákat kapott, ezért már önmagában ez is egy hír, hiszen ezt a magyar filmet tényleg látni kell. A pécsieknek viszont külön büszkeséget és örömöt jelenthet az, hogy a film első hallásra is kitűnő zenéjét egy pécsi srác, a Realistic Crewból sokak számára ismerős Kalotás Csaba szerezte.

Szabad kezet kapott - legalábbis majdnem
Szabad kezet kapott – legalábbis majdnem

Kalotásnak nem ez az első filmzenei munkája, hiszen ő készítette többek között a Viharsarok, a Fekete kefe, vagy a Cannes-ban is megfordult Superbia, és a szintén nagy fesztiválutakat bejárt Drifter zenéjét is. A Tiszta szívvelhez Kalotás 21 tételt írt, ez a filmzene azonban egy itthon nem épp bevett koncepciót követ, ugyanis nem csak kísérő-aláfestő zene, és nem csak betétdalok futnak a film alatt, hanem a kettő vegyesen, vagy ahogy a zeneszerző mondta: eklektikusan. A rövid, 30-40 másodperces dalbetétekkel az volt a céljuk, hogy a filmet valamelyest „elemeljék a valóságtól”. Ahhoz viszont, hogy miért kellett ezt meglépni – folytatta – a filmet látni kell. Azt azonban Kalotás elmondta, hogy a klasszikus aláfestőzene mellett felsorakozó dalbetétek ilyen használata ugyan őt is meglepte a projekt elején, mégis adta magát az, hogy egy így kialakított epikusabb, sodróbb, a történetmesélést szolgáló formát alkossanak meg a zenével.

Tilla forgat
Tilla forgat

Kalotás hozzátette, hogy annak ellenére, hogy Tillának szilárd elképzelései voltak a film zenéjét illetően, mégis nagy mértékben adott szabad kezet neki a kreatív munkában, hiszen azért választotta őt filmje zeneszerzőjének, mert Kalotás korábbi munkáit nagyon szerette. A „szabad kéz” fogalma azonban egy filmzeneszerző esetében – mondta – nem azt jelenti, hogy egyfajta zeneszerzői önmegvalósítás kerekedik a munkából. Azt kell figyelembe venni, arra kell koncentrálni, hogy a film működjön. Ez a lényeg, ez a kihívás – hangsúlyozta. Egy filmzene megalkotásában a „szabad kéz” továbbá azért sem teljesen szabad, mert – a rendezői utasítások és elvárások mellett – a film jelenetei és azok kapcsolata részben megkötik a kreatív munkafolyamatot. A képek tehát sokszor diktálnak a zeneszerzőnek.

Az eklektikussághoz visszatérve: Kalotás kiemelte, hogy sokszor gondolkodtak azon, hogy jó-e egyáltalán az a sokféle dalbetét, melyek tarkítják a filmet. A sokszínű hangsávban a szó szerint értett eklektikusságot azonban finomítja, illetve átértelmezi az a jó pár visszatérő zenei motívum, melyekkel össze tudták fogni a betéteket. Így tehát van valami „közös” a dalokban. Kalotás szerint ez a változatosság és klipszerűség hozzájárult ahhoz, hogy a Tiszta szívvel „ne üljön le”.

A filmzene-lemez borítója
A filmzene-lemez borítója

A filmzene annyira jól sikerült, hogy Tilla javaslatára Kalotás készített egy lemezt is a film alatt hallható tételekből. Ez a lemez már kint van az interneten, szabadon hallgatható, de Kalotás lapunknak elmondta, hogy egyelőre bizonytalan a jövőbeli sorsa. Az biztos, hogy fizikai formátumban, CD-n, vinylen, bakeliten nem fog megjelenni, mivel „annyira nem éri meg”. Feltehetően valamilyen formában az interneten szabadon hallgatható marad majd. Kérdésünkre, hogy mekkora munka volt a rövid dalocskákból lemezre való komplett dalokat készíteni, Kalotás elmondta, hogy eleinte úgy tűnt, hogy könnyű dolga lesz, hiszen csak el kell nyújtania a film alatt hallható témákat. Ez azonban nem bizonyult olyan egyszerűnek, hiszen a zeneszerző szerint tovább tartott a lemez dalainak megírása, mint maga a filmzene-írás. Az eredmény viszont magáért beszél:

A Tillával való közös munkát Kalotás nagyon jól élte meg. Beszámolója alapján a tévés műsorvezetői munkásságáról ismert rendező nagy csapatjátékos, és noha vannak konkrét elképzései, azokat viszont készségesen felül is írja, ha munkatársainak van más, jobb ötlete. Hallgat az építő, konstruktív véleményekre, és nagyon megbecsüli kreatív társait – mondta Kalotás, majd végezetül hozzátette, hogy ugyan még csak most mutatták be a filmet, de ő már nagyon várja, hogy újra együtt dolgozhasson Tillával.

Érdekesség, hogy a film zenéjének elkészítésében egy másik pécsi zenész is részt vett. A Volkova Sisters énekesnője, Berger Dalma ugyanis hosszú évek óta Kalotás barátja és kreatív társa.