Rák ellen a napfénnyel?

Egy amerikai orvos már 1937-ben felismerte a napfény rákellenes hatását, amely az ultraviola B sugárzás hatására termelődő D3 vitaminnak köszönhető. A mai népegészségügyi kampányok mégis óva intik a lakosságot a túlzott napozástól.

hirdetés

Talán kevesen tudják, hogy a különféle rákos megbetegedések kialakulásában meghatározó szerepe van a D-vitaminhiánynak. Ez a vitamin ugyanis védelmet nyújt a rákkal szemben, lassítja a daganatok fejlődését és csökkenti a diabétesz kockázatát.

Az 1990-es évekre olyan felmérések jelentek meg, melyek egyértelmű összefüggést mutattak ki a prosztatarák, mellrák, illetve a petefészekrák és a D-vitaminhiány között. 2002-re pedig már 14-féle ráktípust hoztak kapcsolatba a csökkent mértékű ultraviola B sugárzással. Ráadásul, becslések szerint a Föld északi féltekén élők 40–50 százaléka szenved a vitamin hiányában.

– Az elmúlt évek vizsgálatai arra hívták fel a figyelmet, hogy ez a vitamin az immunrendszer és az idegrendszer működéséhez szükséges hormon, megfelelő mennyisége számos betegség megelőzésében játszik szerepet – mondja dr. Cser Anita, orvosigazgató.

Mivel a magyar lakosság közel 70 százaléka szenved a hiányában, főleg a téli hónapokban, így a kevés napsugárzás miatt tabletta formájában kellene pótolniuk a vitamint. A  szoláriumokban használatos, a barnulást előidéző UV-A fény e tekintetben semmit sem ér, hiszen a hormon képzéséért az UV-B fény a felelős.

A szabadban eltöltött idővel is töltődnek a D-vitamin raktárak.

– Hatását azzal éri el, hogy a sejteken található receptorokhoz kötődve olyan jelátviteli mechanizmusokat indít be a sejtben, mely végül számos gén működésének szabályozásával fejti ki hatását az adott sejtekre – magyarázza a szakember.

A napozásra vonatkozó szabályokat viszont nagyon fontos betartani. Néhány éve publikálták azt a tanulmányt az egyik külföldi szaklapban, amely szerint a 15 éves kor után bekövetkezett minimum tíz komoly leégés mutatott összefüggést a fokozott melanóma, bőrrák kockázatával. A legkritikusabb a 11-től 15 óráig terjedő időszak a szakértők szerint. Azonban két amerikai professzor rámutatott, hogy a káros UV-A és hasznos UV-B sugárzás aránya pont a déli órákban a legkedvezőbb.

Az ajánlott napi mennyiség kapszula formájában is bevihető.

Könnyebb javaslatot mondani az étrend-kiegészítőkkel, valamint a táplálékkal bevihető D-vitaminra. A szakértők tanácsa alapján a felnőttek számára napi 1000-2000 NE (Nemzetközi Egység), gyermekeknek hat éves kor alatt 400 NE, afölött 1000 NE bevitele ajánlott. A lazac, tonhal, tőkehal, makréla, hering, halmáj, halolaj, tojássárgája és a gombák is nagy dózisban tartalmaznak D-vitamint. A mai magyar étrend azonban nem gazdag tengeri halakban, így a vizsgálatok szerint az átlagos bevitel nem éri el a kívánt mennyiséget.

Dr. Cser Anita elmondta, a D-vitamin önmagában nem elegendő, megfelelő kálium, foszfát szint is szükséges hozzá, hiszen a legtöbb vitamin valamely ionnal együtt fejti ki hatását.

[frame] Ha a magyar lakosság pótolná a D-vitamin raktárait, főleg a téli időszakban, a daganatok száma harmadával, a combnyaktöréseké negyedével, a kardiovaszkuláris megbetegedések tizedével csökkennének, és akár 90 százalékkal kevesebben szenvednének az influenzától. Az endokrinológus szerint tízmilliárd forintba kerülne Magyarország lakosságának D-vitaminnal történő feltöltése, azonban a várható egészségnyereség 200-250 milliárd forint lenne – olvasható a Semmelweis Hírek hasábjain. [/frame]

  • Pe-do-fil

    Egész jó képeket csináltál bér tollnok az izlésünkre 🙂 🙂

  • HurkaGyurka

    Ha a szerzőnek nincs hol napozni!az én kertemben ingyen megteheti!

  • Napallergiás nyikhaj

    Szerintem a legfontosabb jótanács az, hogy bulvárújságból származó “egészségügyi” tippeket soha ne vegyünk komolyan. Amúgy pedig, mint mindenben itt is a mértékletesség és a középút a nyerő: D-vitamin kapszuláinkat csak délután napoztassuk 🙂

  • azta

    Bírom az ilyen ellentétes információkat.
    Ne menj a napra- bőrrákot kapsz.
    Menj a napra- megelőzöd a rákot.
    Na most akkor mi van?

  • csajszi

    Tudtam én, hogy napozni kell egész nyáron 😀