Tényleg veszélyesebben vezetnek az idősek?

Lassabbak, de vajon veszélyesebbek is?

Miért vezetnek rosszabbul az idősek? Egyáltalán rosszabbul vezetnek a 70 év feletti sofőrök, mint a fiatalok? Miért és hogyan hosszabbíthatják meg az idős autósok jogosítványát? Ezeknek a fontos, sokakat érintő kérdéseknek jártunk utána.

hirdetés

A nemrégiben a 6-oson történt tragikus halálos autóbaleset felvet egy komoly, sokakat érintő kérdést: veszélyesebbek-e az idős sofőrök, mint fiatalabb társaik? A Bicsérdhez közeli balesetben egy kocsi ütközött össze egy távolsági busszal. A karambolban az autó sofőrje, egy 85 éves férfi halt meg, a busz utasai közül pedig négyen megsérültek. A kérdés újra és újra felmerül, éppen ezért utánajártunk a dolognak.

Magyarországon jelenleg a 70 év feletti autóvezetőknek két évente kell meghosszabbítania B kategóriás jogosítványukat, ugyanakkor egyes esetekben, ha például komolyabb betegség indokolja, akár egy évre is meghosszabbíthatják azt.

Dr. Hajdú János pécsi foglalkozás-egészségügyi szakorvos elmondta, a jogosítvány meghosszabbításához a 70 év feletti sofőröknek is ugyanazon a protokoll-szűrésen kell átesniük, mint a fiatalabbaknak: látásvizsgálat, vérnyomás-mérés, EKG, vércukorszint-mérés, vizeletvizsgálat.

Számos esetben azonban – folytatta – ennél kevesebb is elég a procedúrához, hiszen sokszor a háziorvos és az idős autós már régi ismerősök. Ez azt jelenti, hogy egy rövid, felületes vizsgálat történik csupán a formalitás kedvéért, nehogy az évtizedes bizalmi viszony lássa kárát annak, ha az orvos nem adja ki az engedélyt. De nem ritka az sem, hogy a jogosítványukat meghosszabbítani kívánó 70 év felettiek egy háziorvosnak odacsúsztatott borítékkal érik el, hogy továbbra is volán mögött ülhessenek.

A 85 éves férfi autójából a baleset után ennyi maradt

Idős korban (pontosabban idős korban is) a vezetői engedély meghosszabbításának rendes menete az lenne, hogy a sofőr a háziorvosnak a rutinvizsgálat során jelzi, ha egészsége romlott, vagy ha abban rendellenességeket tapasztalt. Ilyen lehet például az, ha egy sokáig tünetmentes epilepsziásnak rohama volt, ha egy cukor- vagy szívbetegnek rosszabbodott az állapota, ha súlyosan gyengült a látásuk. Ilyenkor a háziorvos a sofőrt beutalhatja komplexebb szakvizsgálatokra (neurológiára, diabetológushoz, kardiológushoz).

Ahogy azonban dr. Hajdú János mondta, a betegeknek nem érdeke elmondani, hogy van valami komolyabb bajuk, hiszen szeretnének vezetni. Sok háziorvos ugyanakkor a vizsgálatot felületesen végzi el, nem kelti fel figyelmüket egy-egy komolyabb betegség gyanúja, ami miatt el kellene küldeniük a beteget szakvizsgálatra. Tehát mindkét fél felelőssége lehet, ha később az utakon az idős sofőr okoz balesetet.

– Az idősek egyre lassuló reflexeik, romló látásuk, a táblák és forgalmi helyzetek felismerésének és értelmezésének jellemző lassúsága, vagy például különböző gyógyszereik mellékhatásai miatt okoznak baleseteket, figyelmüket pedig könnyebben terelik el a szokásostól eltérő szituációk, vagy akár az is, hogy nehezebben mozognak a kocsiban vezetés közben – mondta dr. Hajdú János.

Lassabbak, de vajon veszélyesebbek is?

A szakorvos hozzátette: tapasztalatai szerint az idős vezetők nem okoznak nagy baleseteket. A jellemző inkább az, hogy kisebb károkat okoznak, de az átlagnál többször. Ezt bizonyítja a K&H Biztosító 2014-ben közölt felmérése is, melyben összevetették a kifizetett károk számát és pénzbeli értékét a velük szerződők életkorával. Azt tapasztalták, hogy ugyan az átlagosnál több kárt okoznak az 53 évnél idősebb sofőrök, azonban ezeknek a károknak az értéke sokkal kisebb, mint amekkora károkat a fiatalabbak okoznak.

„A több kárt a romló reflexek magyarázzák, de az ügyfelek ezzel tisztában vannak. Az idősebb korosztály jellemzően lassabban vezet, ez az oka annak, hogy a kárgyakoriság emelkedésével párhuzamosan a kifizetett összeg nem növekszik” – írja a biztosító közleményében.

Ezt támasztja alá Rác István, a pécsi Sziget Autósiskola vezetőjének véleménye is, aki lapunknak korábban a következőket nyilatkozta a témában:

– Fiatalkorban a reflexek kitűnően működnek, ám a tapasztalat és az ebből fakadó tudatosság hiányzik. Idős korban a reflexek már nem működnek úgy, de a hosszú évtizedek tapasztalata kompenzálja ezt a hiányosságot. Sőt, bár ez sokakat zavar, az idősebbek lassabban, de biztonságosabban vezetnek. A tökéletes életkor a vezetéshez persze a kettő között van, mikor a reakcióidő még jó és a kellő tapasztalat is megvan már a tudatos vezetéshez – mondta.