Tizenöt új busz Pécsen

Újabb fordulóhoz érkezett a pécsi buszcsere program: kedden 15 új busz érkezett, amelyek csütörtökön már szolgálatba is állnak. Az áprilisban indult projekt keretében már 25 új jármű dolgozik a városban.

hirdetés

Idén tavasszal, hosszas előkészítés után indult el az a program, amely során megfiatalítják a pécsi buszparkot. Tavasszal 10 Credo típusú buszt kapott a Tüke Busz Zrt., amelyekért bérleti díjat fizet; az újabb lépéssel azonban már a városi cég tulajdonába is kerülnek az új járművek.

A városvezetés a Magyar Fejlesztési Bankkal folytatott tárgyalásokat arról a szerződésről, ami alapján – kedvező kamatozású – 1,2 milliárdos hitelt vehet fel a pécsi tömegközlekedési vállalat a buszbeszerzésre. Az önkormányzat vállal kezességet a hitelért, s a kormány jóváhagyásához szükséges eljárás pedig már a végső stádiumban van.

A pénzből két ütemben vásárolnak: az első közbeszerzésen nyertest is hirdettek, ezen a Pécsett már járó Credo buszok szállítója, a Kravtex Kft. lett a befutó. A sajtónak kedden mutatták be az újabb Credókat.

Csizi Péter országgyűlési képviselő, Pécs alpolgármestere közölte, a 15 új gép a legrosszabb Ikarus buszokat váltja fel, s azok szervizelési és üzemeltetési költségeiből bőven fedezhetőek a hitelkonstrukcióban felvett részletek.

– Nagyjából tízezer utast fognak szolgálni és nagyon nagy szükség volt a buszokra ahhoz, hogy a iskolakezdésre a tömegközlekedést megfelelő szinten biztosítani tudjuk – mondta Csizi Péter.  Kérdésre válaszolva elmondta, hogy a buszcsere program másik, a csuklós buszokra vonatkozó tenderének első szakasza is lezárult kedden, hamarosan nyertest hirdethetnek, várhatóan novemberben már az új csuklósok is járják az utcákat.

Hoppál Péter és Csizi Péter mutatta be a járműveket

Hoppál Péter parlamenti képviselő hozzátette: a pécsi tömegközlekedés helyzete régóta megoldásra várt, ezért volt fontos, hogy elindítsák a pécsi buszcsere-programot. Ennek keretében érkeztek most a járművek.

A tüke buszok

– Azt a feladatot kaptuk, hogy a beszerzés a banki hátterét, a hitelt a kormányzatnál kiharcoljuk, ez eredménnyel járt. Az új Credók darabja 50 millióba került, s a főpályaudvarról és az uránvárosi végállomásról indulnak – részletezte.

Szerda reggel a Széchenyi téren adják át őket

A buszokkal szerda reggel 9 órától a Széchenyi téren ismerkedhetnek meg az utasok. s a sofőrök ünnepélyes keretek között Páva Zsolttól, Pécs polgármesterétől vehetik át a kulcsokat.

 

A Pécsre szánt Citadell jelzésű járművek teljes hosszban alacsonypadlós kialakításúak, így kerekesszékkel is könnyen használhatók. A járművek klimatizáltak, a gyártó szerint a korszerű technológiával készült motorok  70%-kal kevesebb káros anyagot bocsátanak ki az elavult Ikarusokhoz képest. A gépek 70 százalékban magyar gyártmányú részegységekből állnak.

19 HOZZÁSZÓLÁS

  1. 15 új busz! Jó! De ez csepp a tengerbe… És persze a ezt nem más mint a pécsi lakosság finanszírozza… Ezért is kell az ingatlanadó…. Én azt tartom nagyon szomorúnak, hogy a város semmit sem tud finanszírozni önerőből. A politikusoknak 0 a felelősségük. Szónoklás az megy. Új munkahely semmi, beruházás semmi, a városi kassza meg valahol lyukas…

  2. Már bocsásson meg, hogy az emberek nagy része nem csapkodja a hátsó felét a földhöz örömében az újabb városlakókat terhelő hitelfelvételek miatt. Egész más lenne a szitu, ha a beruházás nagy része önerős lenne. Így meg marad az eladósodás.

  3. ennyi hülyét egy rakáson annak se örültök ami pozitív persze hogy itt tart az ország mindenbe csak belekötünk és kritizálunk ezért nem érünk el semmit, a beruházásokról annyit persze hogy nem nő mert fogy a népesség nincs szükség új épületekre egy majdnem félmillió lakás üresen áll és nem azért mert nincs pénz azért kérem szépen mert nincs ember aki megvenné aki kritizál először nézzen utána a dolgoknak

  4. Hazug és korrupt politikai játszma az egész buszos hírverés, a város eladósítása és lapadlóztatása tovább folyik, miközben a buszok mellett parádézó szerencselovagok hazalapátolják a közpénzt.

  5. Vannak dolgok, amiknek pártállástól függetlenül örülni lehet. Ez ilyen. Kár mindenbe belekötni.

  6. Tényleg a hülyék országa lettünk. Örülni kell hogy a fekete környezetvédelmi matricás ócska többszörösen lefutott buszokat ujra cserélik. Van aki semminek sem tud örülni a munkásőrség megszünése óta.

  7. Az idei második negyedévben 6 százalékkal eshetett a beruházások volumene a magyar gazdaságban. A növekedési fordulat alapjai továbbra is hiányoznak.
    A Napi Gazdaság szerdai számának cikke
    Valószínű, hogy az idei második negyedévben is elmaradt a tavalyitól a nemzetgazdasági beruházások volumene − vélik a lapunk által megkérdezett elemzők. A Napi Gazdaság-konszenzus szerint 6 százalékos mínuszt közölhet majd a KSH pénteken. A prognoszták szerint ha nem így lenne, akkor a GDP-nek is nagyobb mértékben kellett volna nőnie a negyedévben. Az idei első negyedévben a mínusz 8,7 százalék volt. Fordulat tehát a jegybanki hiteltámogatások ellenére sincs és a legtöbb elemző szerint belátható időn belül − a jelenlegi feltételek mellett − nem is lesz. Annyi pozitívum azért látszik, hogy a választások közeledtével felpörgő állami programoknak köszönhetően az egész éves változás talán a nullához közelít majd.
    Nem számít fényes beruházási adatokra Németh Dávid, a K&H Bank Zrt. vezető elemzője, aki szerint valahol 5 és 10 százalék közötti lehetett a visszaesés mértéke a negyedévben. A nagyobb súlyú ágazatok mindegyike esett, némi érezhető növekedés talán az építőiparban lehetett, az uniós forrásoknak köszönhetően. Másutt, így a szakmai tudományos és műszaki területeken, valamint a mezőgazdaságban szintén nőhettek kissé a beruházások, de például a kereskedelemben és a gépjárműgyártásban − már csak a tavalyi magas bázis miatt is − visszaesést mérhetett a KSH. Igaz, ennek mértéke talán valamennyire lassult − tette hozzá Németh.
    Szinte biztosan folytatódott viszont a beruházások zsugorodása a pénzügyi és az ingatlanszektorban. Túl sok pozitívum a finanszírozás oldaláról sem látszik az elemző szerint: új hitelkihelyezés nem történt és a készpénzforgalom is csökkent az időszakban, vagyis nem látszik, hogy ki és honnan finanszírozott volna nagyobb beruházásokat. A június 1-jétől indult jegybanki hitelprogram egyelőre nem sokat segíthetett a helyzeten, hiszen a második negyedévben legfeljebb pár 10 milliárd forint hitelt fordíthattak ebből beruházásokra a vállalatok, a többi lehívott pénz refinanszírozásra mehetett. Németh úgy tudja, hogy e források főleg a kereskedelemben, vendéglátásban és a szolgáltató szektorban csapódtak le. Később − akár új programmal, akár az augusztus végén záruló meghosszabbításával − segíthet még az MNB, ám ennek mértéke valószínűleg az összes beruházás töredékét éri csak el − véli az elemző.
    A jegybanki hitelkonstrukció kisebb fordulatot a kkv-szektorban viszont előidézhet − állapította meg Suppan Gergely, a Takarékbank Zrt. vezető elemzője. Olyan fajsúlyos területeken viszont, mint az energetika, a távközlés és a bankszektor, az ismert okok miatt továbbra sem ruháznak be a cégek. Suppan a második negyedévre csupán 4 százalékos visszaesést vár, míg az év egészében nulla közeli változást. Úgy látja, hogy azért borítékolható a beruházások csökkenése, mert a GDP-adatot a készletezés és a fogyasztás is felfelé nyomta, vagyis ha bővült volna a nemzetgazdasági beruházások volumene, sokkal érezhetőbb növekedés történt volna a második negyedévben.
    A választásokhoz közeledve viszont egyre több állami beruházást − így kórház-felújításokat, vasúti és szennyvízfejlesztéseket − adnak majd át. Suppan szerint optimizmusra adhat okot az is, hogy a következő félévben javulhat a külső kereslet, ami fenntarthatja a feldolgozóipar beruházási dinamikáját, továbbá különböző kormányzati hangulatjavító intézkedések miatt a belső fogyasztás is magára találhat, vagyis lassan stabilizálódhat a hazai keresleti környezet is − ami szintén segíti a kkv-szektor aktivitását és hitelképességét.
    Április−júniusban is a gépipar és a feldolgozóipar járulhatott hozzá a beruházásokhoz − az előbbinél fontos, hogy júniusban fejeződött be az Audi-központ teljes fejlesztése. De az például, hogy mi történik az építési beruházásoknál, szinte megbecsülhetetlen − mondta a Takarékbank közgazdásza. Az építőiparban ugyanis rendre 10 százalékos növekedést mérnek, miközben az építési szegmens továbbra is esik.

  8. a törekvés a régi buszok cserje kapcsán, de szervizelni mindegyik járművet kell, mégha új akkor is, persze kevesebb költséggel. Azt azért vitatnám, hogy a régi 15 db fakarusz szervizelési költségéből ki lehetne fizetni az Új 15 db busz részletét, bár a papír sok mindent elbír. Az elmúlt 1-2 évben állítólag közel kétszer annyit költött a cég szervizelésre mint elötte, de ez egyáltalán nem érződik a buszokon. Arra lennék, még kíváncsi, hogy ki (És vajon miért/mennyiért?) kötött szerződést egy javító céggel az egész jelenlegi flotta szervizelésére. A beszerzések kapcsán végezetül ne felejtsük el, hogy a hitelt KAMATOSTUL ki kell fizetni….

  9. A budai vámi állomás miért nem kaphat legalább egyet az új buszokból? Miért csak a Főpálya és Uránváros kapja az összeset?

  10. Megmondóember! Nem vagy tisztában a fogalmakkal. Attól, hogy valamit nem rendelésre gyártanak, hanem a készletből veszed, még nem lesz használt.

  11. Nem kell elszállnia senkinek sem… 🙂 Még mindig nincs ÚJ busza Pécsnek, csak használt… Még áll a raktáron jó pár száz darab, valakire rá kell sózni aztán az üzemeltetést meg megoldják, ahogy tudják egy bő fél- egy év után! Mert, hogy többet lesznek ezek szervizbe, mint az IK-k az is biztos! Nem is beszélve majd a folyamatos lerohadásokról azok közül amelyek kitud önszántából jönni a gyár kapuján kívül! 😀

  12. Sokáig kételkedtem, hogy utazom-e még valaha új buszon a városban. Megkövetek mindenkit, mert ha lassan is, de jönnek az új buszok.

  13. Azért a Bugyikék (BKK) helyett igazán lehetett volna kérni a pécsi széria (Kék-Sárga)színezést (akár fóliázással).

Comments are closed.