Tízmilliókat takarítanak meg az új buszok Pécsnek

Nagyot lépett előre megtakarítások terén a Tüke Busz Zrt., amióta bő egy évvel ezelőtt útjára indult a buszcsere program, pár hónappal ezelőtt pedig létrejött a cég saját szervizbázisa. A ma közlekedő buszok harmadát tavaly és idén szerezték be; ezekbe egyelőre szinte csak gázolajat kell tölteni és a kopóalkatrészeket kell cserélni.

Amit egy éve állítottak a Tüke Busz Zrt. vezetői, azt mára kézzel foghatóan, adatokkal is bizonyítani lehet. Mint az a társaság lapunk kérdéseire adott válaszaiból kiderül, tízmilliókat sikerült megtakarítani csak az utóbbi fél évben és szinte nullára csökkent a járatkimaradások száma is azzal, hogy 42 új beszerzésű busszal támogatták meg a pécsi flottát.

– Az elmúlt bő egy évben beszerzett 42 busszal a Tüke által használt járművek átlagéletkora 13-ról 10 évre csökkent. A május 9-én átadott új szerviz- és javítóbázisban gyorsult a javítás, és ezzel párhuzamosan olcsóbbá vált az anyagbeszerzés, mindemellett logisztikailag is egyszerűsödött a helyzet, hiszen „hazajárnak” a buszok például olajcserére – közölte lapunkkal Bognár Szilvia, a társaság szóvivője.

Nyolc literrel fogyaszt kevesebbet 100-on, mint egy öreg Ikarus
Nyolc literrel fogyaszt kevesebbet 100-on, mint egy öreg Ikarus

A járműpark állapota megmutatkozik a regisztrált járatkimaradásokban is. Tudni kell: havonta hozzávetőleg 70 ezer járatot indít a cég. Míg 2013 első hónapjaiban havi kétezer kimaradás volt, addig ez idén nulla és harminc között mozog havonta.

Komolyan megcsappant az üzemanyag-felhasználás is. Az új buszok érkezése után, s az idei év első öt hónapjában a tavalyi normához képest 71 ezer liter üzemanyaggal fogyott kevesebb, ami 21 milliós megtakarítást jelentett, és ebből tízmillió forintot az autóbusz-vezetők kaptak meg. Az új autóbuszok érkezése előtti érához képest átlagosan 3,5 literrel csökkent a járművek fajlagos üzemanyag-fogyasztása száz kilométerenként. Ennél is jobbak a mutatók, ha egy új szóló Credót hasonlítunk össze egy régi szóló Ikarusszal: az új gépek száz kilométerenként nyolc literrel „esznek” kevesebbet.

Ezért is folytatják a buszcseréket várhatóan még idén. Mint azt Csizi Péter alpolgármester lapunknak elmondta, az önkormányzat már elfogadta a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) ajánlatát, s hamarosan a pénzintézet határozhat egy négymilliárdos hitelkeret megnyitásáról.

– Első körben egymilliárd forintot hívunk le már a nyár második felében, s ki is írjuk a közbeszerzést új járművek vásárlására – mondja lapunknak Csizi.

A mai piaci viszonyok között egyébként 4 milliárd forint meglehetősen sok jármű vásárlására lenne elég. Viszonyításképpen tavaly a szóló Credók darabjáért mintegy 50, a csuklós Volvókért 90 millió forintot fizettek. Azt még nem tudni, hogy most első körben milyen típust, s milyen adottságú járműveket vennének.